שלי יחימוביץ

הוא לא קבצן זקן, הוא מלך עם גיטרה

יושב ברחוב ושר לו בדמעות

פתאום העיר איתו שרה

אז הוא משליך להם את כל המטבעות

שיר הנושא מתוך הסרט כל ממזר מלך 1968

 אתה יודע מתי הבחירות? שאל אותי הסוקר בעל קול העייף, לא חביב משהו, עניתי בחוסר סבלנות שכן. אפשר לשאול במי תבחר המשיך הסוקר. אני חושב שהחלטתי לבחור בשלי יחימוביץ, כן בשלי יחימוביץ. בתשובה מהוססת קלות תחילה, אך נחרצת בסופה עניתי לו וכיוונתי לסיים את השיחה. אך לסוקרים יש תפקיד וזה לשאול, לחקור ולשכנע. למה לא ביצחק הרצוג, למה לא בבוז'י? לאחר היסוס קל, עניתי לו שאני מאד מעריך את בוז'י אבל אני לא חושב שהוא יכול להנהיג את המפלגה שלנו. ושלי כן? המשיך לשאול אותי הסוקר. בתוכי אני לא בטוח כל כך, אני לא חושב שאף אחד יכול להנהיג מפלגה ואפילו מדינה, אין מנהיגים. אתה עדיין על הקו? קטע הסוקר את מחשבותיי. כן כן, עניתי. אין לי זמן להסביר לך למה אני אבחר בשלי, תודה וערב טוב הצלחתי לחתוך את השיחה. ב- 12 לחודש ספטמבר, אם לא יהיו שינויים אני אמור לבחור ביו"ר חדש למפלגה בה אני חבר – מפלגת העבודה, שלפי ההיסטוריה החברים בה היו מטובי המנהיגים שלנו; דוד בן גוריון ויצחק רבין. אבל עכשיו אין מנהיגים, כל ממזר הוא מלך וכל אזרח הוא גנרל.

**

פרשת שופטים בעיקרה עוסקת בהצבת האדם בטבע וכיצד יש עליו להתנהג בו. המשפט האלמותי כי האדם עץ השדה לקוח מהפרשה של השבוע. האדם בטבע צריך להציב לעצמו מערכת של חוקים ולמנות לעצמו מנהיגים ושופטים שיפקחו על הנעשה. בפרשה לפנינו פרוס במעין פסיפס שורה של מצוות העוסקות בהנהגת ושלטון הקשורות למשטר מדיני, מינהלי, שיפוטי וחברתי של חיי האומה. קיימים ארבעה סוגים של הנהגה: מדינית, משפטית, דתית וזו שמפקחת על הקוד המוסרי של החברה.

רבות עסקו בסוגייה שעולה פרשה זו – המלוכה, האם זה טוב ליהודים ואם לאו. יש פרשנים שמצדדים ויש שמתנגדים נחרצות, יש שטוענים ששיטת המלוכה אינה מתאימה לעם היהודי, אך ככל חברה מתוקנת היא חייבת במנהיג. אני לא ארצה לעסוק בשאלת המלוכה, אלא בצורך הבסיסי של חברה במנהיג, בצורך של האדם החי בתוך הטבע שמישהו יוביל ויוליך אותו בדרך הנכונה והבטוחה. אבל מה קורה שאין מנהיגים כאלו, מה עושים אז? מסתפקים במה שיש, איך זה יכול להועיל לי כאדם פרטי והאם זה יכול להזיק לעתידה של החברה בה אני חי?

**

 לרוב משברים הנהגה במדינות קיימות מאופיינות, במשבר זהות שנוצר בעקבות אירועים הרי גורל, בישראל משבר ההנהגה הנוכחי נוצר בעיקר, כתוצאה משני אירועים האחד, רצח ראש הממשלה יצחק רבין ב – 1995 עד אותו לילה נורא וטרגי לא האמנו שבחברה הישראלית היהודית המוסרית והמתוקנת ירצחו מנהיג וראש ממשלה, אנחנו עם סגולה, טענו צדקנים בזמנם ואפילו עד עצם היום הזה. האירוע השני – ההגירה של אנשים זרים שאינם יהודיים מרחבי העולם שהגיעו לכאן בעיקר למטרות עבודה, אך לאחר כך, באופן טבעי הם הקימו משפחות ובנו כאן בית ונטעו את שורשיהם במדינת ישראל והפכו לישראלים לכל דבר. הפכנו ממדינת הקולטת עולים חדשים למדינת הגירה ככל המדינות המפותחות במערב.שני האירועים הללו תפסו את החברה שלנו לא מוכנה. בשלוש יריות נהרג ראש ממשלה ועכשיו צריך לחפש אחד ופתאום מצאנו את עצמינו עם אזרחים שהם להם קשר היסטורי איתנו – מבלבל.

בעתות משבר קיים הדחף לפתרונות מיידים, של כאן ועכשיו. אין זמן לתהליכים, הסבלנות קצרה ואבדה היכולת לראות למרחקים. האמונה יחד איתה התקווה מתערערים מכל קול חדש המשמיע את קולו שמפקפק ביכולות של הקולות הקודמים שנשמעו והועלו לסדר היום הציבורי. בעתות משבר גורמים אחרים כמו התקשורת למשל תופסת את מקומה של ההנהגה ומשליטה סדר יום. העתות משבר התפקידים מתחלפים וכולם מבולבלים.

כשניגשתי לכתוב את הפוסט הזה, צפיתי שוב בסרט כל ממזר מלך שביים אורי זוהר וכתב יחד עם אלי תבור, כי זה הדבר הראשון שצץ לי בראש בנושא מנהיגים ומלכים. ובעקבות כך פתחתי בציטוט משיר הפתיחה של הסרט. בהמשך הסרט אחת הדמויות שם אומרת: "ישראל היא לא מדינה, היא אפילו לא רעיון. היא פשוט אי סדר מאורגן של פרדוקסים, שאיכשהו יש בהם היגיון. כל מה שתגידו על ישראל גם ההיפך יהיה נכון. כל גבר אישה וילד מוכנים למלחמה ועם זאת כל פעם שהם פוגשים בך, או שואלים לשלום סבתך הם אומרים שלום. ואתה משתכנע שהם מתכוונים לכך. לא קיימת אצלם חלוקת מעמדות, גם בצבא שלהם אין הבדלי מעמד, לא מפני שהם כל כך דמוקרטים, אלא מפני שכל אחד חושב שהוא גנרל."

מדהים לגלות שהטקסט הוצג בסרט שנה לאחר מלחמת ששת הימים, בימים שבו החברה הישראלית הייתה באופוריה, שמנהיגים ישבו בבית הקפה הקרוב לביתך, שישראל הפכה למעצמה צבאית מאיימת, חזקה ובטוחה בעצמה. יכול מאד להיות שאת התסריט כתבו לפני תוצאות המלחמה ההיא, אבל מדהים לגלות איך ידעו לדייק את ההגדרה של החברה בעת משבר.

אני רוצה להציע פתרון אחד שהוא הראשוני ואולי העיקרי למשבר מנהיגות, הוא רעיון האחדות, קבוצה של מנהיגים בינוניים צריכים להתאחד וביחד להוציא את העגלה מהבוץ כמאמר הקלישאה. להניח את האגו בצד לכמה שנים ולפעול למען אותה עגלה מקרטעת. ההיסטוריה מלמדת אותנו כשמתבצע איחוד, רק אז נולדים מנהיגים אמיתיים, זה קרה כמעט בכל מדינות המערב בהיסטוריה המודרנית, כלה בצרפת אנגליה וארצות הברית.

אי לכך ובהתאם לימינו; נכון, לא דפני ליף, לא סתיו שפיר, לא רגב קונטס, לא איציק שמולי ולא יגאל רמב"ם הם מנהיגים בטבעם. יש בהם משהו אפילו מעצבן, זחוח ומרגיז לדעתי, אבל הם האנשים שקמו ועשו מעשה ואני הולך וצועד אחריהם. נכון, לא בנימין נתניהו, לא ציפי ליבני, לא שלי יחימוביץ, לא בוז'י הרצוג יכולים לתקן עגלות שבורות, אין בהם את היכולת ללמוד להוביל עגלה. אבל כל האנשים שציינתי חייבים להתאחד ולהוציא את המשבר אמון שנוצר בין המדינה לעם, בין האדם הפרטי לחברה בה הוא חי. יחד איתם אולי נוכל לתקן ולשנות. ככה לפחות אני מאמין.

He's a Mighty Good Leader

והשבוע בפינת המוזיקה של מלווה מלכה מיקסטייפ מלכים ומלכות, שופטים ומנהיגים. הווקמן בשיר קצר וקולע הקורא ללכת אחרי המנהיג, דנג'ר מאוס מארח את נורה ג'ונס בשיר הכי טוב שלה לדעתי, איגי פופ חושב שהוא כמו המלך של הכלבים, קולין סטיטסון ביצירה אוונגרדית נסיונית על שופטים, רוקי אריקסון מצידו מתחנן בפני השופט שידון אותו, פט שופ בויז על קיסר רומא, האדם הגבוה בעולם על מלך ספרד ובק מהלל את המנהיג שלו ועוד ועוד..

אפשר להוריד כאן

אפשר להאזין ולהקשיב ב – iCast

רשימת השירים

  1. The walkmen – follow the leader
  2. Fucked up – queen of hearts
  3. Wolf gang – the king and all of his man
  4. Danger mouse & Daniel Luppi – problem queen
  5. Iggy pop – king of the dogs
  6. Nightlands – suzerain(A letter to the judge)
  7. Colin stetson – judges
  8. Pet shop boys – king of Rome
  9. The unthanks – queen of heart
  10. Roky Erickson & okkrivel river – please, judge
  11. The tallest man on earth – king of spain
  12. Beck – he's a mighty good leader
להשאיר תגובה

