מת כמו המים

בלב האור איזו שקיקה

למקור מים חסום

(מתוך מים חסום מאת ספי שפר)

 משהו בתוכי מת, לא גוסס, לא על ערש דווי, לא במצב אנוש, אלא מת. מוות קליני של הנשמה, יהיו כאלו שיגידו שזהו דיכאון, אבל בדיכאון מרגישים את הכאב ואני-אני, לא מרגיש כלום, לא דמעות לא כאב בחזה, לא מתרגש, לא מתגעגע ולא מפחד. הנפש מתה ורק המוח ברובו פועל(יכול להיות מאד שהחלק שאחראי על הרגש כבר לא). השעה קצת אחרי שלוש בלילה, כבר יום שבת, חזרתי לא מזמן מאירוע חברתי, בראשי מהדהדת שורה משירו של זוהר ארגוב, שמעתי אותו בוקע בלחש מאחד הדירות בבניין המגורים שלי: איך נתתי לה את כל שיריי ולא נותר בי שיר אחד שמח. אני יכול לדקלם את השיר הזה בעל פה גם אם ישימו אותי בצינוק ויעירו אותי באמצע הלילה, אבל השורה הזו לכדה אותי כאילו שמעתי אותה לראשונה, כצייד צבאים שקוטל את הצבי הראשון שלו וכאילו הייתה שורה מההספד בלווייתה של נפשי המתה. הייתי אולי מעדיף מוות קליני מאשר להתהלך בין הבריות כשרק הזיכרון משמש ככלי היחידי לחיות, שמאפשר לי לקום לעבודה, לאכול, להיות מנומס ולחייך, לשלם חשבונות ואפילו לכתוב את הפוסט הזה. אנשים שורקים לי אחרי, אני נזכר כאילו לא שומע.

מים כידוע לכולם מסמלים בין היתר את החיים, הם הבסיס לכל צורה חיה באשר היא ובעל תפקיד מרכזי בכל גוף חי. ואולי בגלל זה בחר המחבר המקראי לשלב בפרשת השבוע- פרשת חוקת שעוסקת ברובה במוות את סיפור מי המריבה הידוע- בני ישראל מבקשים מים, משה מקבל הוראות מאלוהים לדבר אל סלע ובמקום זה מכה אותו ויוצאים מים. אבל לפני שאעסוק בסיפור הזה ארצה לעסוק בנושא המרכזי של הפרשה הלא הוא- מוות.

תחילה מתואר לנו תהליך ייחודי והוא יצירת אפר מפרה אדומה, החומר הזה יטהר כל אדם שבא במגע עם מישהו או משהו מת. ביהדות המוות הוא אבי אבות הטומאה ומלמדת אותנו להתמקד בעולם החיים ופחות בעולם הבא, לא במקרה טקסי הקבורה היהודיים הם הצנועים והדלים ביותר מכל הדתות. חלק אחר יפרש טומאה שכזאת באיסור בתרומת איברים של המת, אבל כל אלו שמתנגדים לתרום איברים שוכחים את אחד מהערכים החשובים ביהדות- החיים, לחיות חיים של כאן ועכשיו, אחד מהערכים שאני הכי מעריך, אבל מה לעשות, אנשים מתים והמוות סובב אותנו ומעסיק חלק מהאנשים כמוני בצורה אובססיבית למדי.

שני אחיו של משה מתים בפרשה הזאת, אהרון אחיו, יד ימינו והדובר שלו ומרים אחותו, זו ששימשה כשליחה במשימת הצלת חייו של משה התינוק מהיאור היישר לנסיכות מצרים. משה הופך לאדם בודד, כל משפחתו מתה והוא נותר לבד במערכה מול עם קשה עורף שכל הזמן מתלונן ומבקש תנאים מחייה טובים יותר, הוא מבקש לחיות והוא צמא ואז משה ברגע של חולשה וחוסר ריכוז עושה בניגוד להוראותיו של האל ובאמוציונאלית לא אופיינית מכה בסלע ונענש- הוא לא יזכה לדרוך בארץ המובטחת. המים שמהם נמשה וניצל וסללו את חייו- להנהיג עם חדש, המים שיצאו מהסלע בעזרת שרביט ההנהגה שלו, הענישו אותו והרגו את חלומותיו.

אז מי ישקה את נפשי המתה במים, נראה שריקנות הנפש גרועה יותר מהמוות עצמו, אז מי ירווה את צימאוני. לפעמים נראה לי שאני כמו משה, שהכה בסלע במוט ולא דיבר אליו שנענש בעקבות כך. מת-חי המתהלך במדבר, בלי שום מטרה או חלום. בודד שסופר את ימיו לאחור, שקיבל חסינות מאלוהים, ששום מחלה או כל אסון אחרים יפגעו בו. אדם שלובש שריון בעל כורחי ואינני יכול להוריד אותו או להמיס אותו. מת כמו המים.

And the danger of the water meant it wasn't worth the bother

בעת העתיקה אדם צרך שבעה קוב של מים בשנה בממוצע, כיום האדם צורך מאה קוב לשנה! מקורות המים בעולם לא מספיקים לכל האנשים החיים בו ולכן נוצר מצב שחסר מים, כלומר שמשאבים של מים תמיד יהיו אבל לא מספיק לכמות האנשים החיים בפלנטה. בסופו של דבר המים יהרגו כאן את האנשים, כי אין מספיק לכולם.

מרים אחותו של משה סימנה את המים כמעט כמו כל אישה בתנ"ך. האיקונוגרפיה של הנשים בסיפור המקראי תמיד תהייה איכשהו קשורה למשאב של מים והפופולארי ביניהם הוא הבאר. כי אישה היא החיים והיא הדבר החשוב ביותר בחייו של הגבר המקראי, בלעדיהן הם ימותו. למשה הייתה אישה כושית, אך מרים אחותו הייתה האישה שאיתו, עזר כנגדו וכו'. אם מרים הנביאה הייתה אישה בת זמננו אולי היא הייתה לאה גולדברג שרשמה בשירה זה מכבר: אחרי מותי עוד יהיה משהו בעולם.

שירים עצובים הם השירים שעוסקים במונח הזה מים, אולי במקרה ככה יצא לי או שלא. בכל מקרה אספתי עבורכם שעה פחות כמה דקות של שירים מלאי מים, כי זה חשוב.

אפשר להוריד כאן

או לשמוע ב-ICAST

מת מצמא, אלפרד כהן השלישי.

רשימת השירים

  1. הגשש החיוור- מים לדוד המלך
  2. דוד פרץ- עצוב כמו מים
  3. Patrick Watson- Tracy's water
  4. Baxter dury- dirty water
  5. Lower dens- holy water
  6. Blonde redhead- water
  7. The futureheads- danger of the water
  8. Bodies of water- my hip won't let you
  9. Isobel Campbell & mark lanegan- cool water
  10. Bird by snow- across the water
  11. These trails- psych I & share your water
  12. Richard Hawley- you don’t miss your water
  13. How to dress well- you hold the water
  14. Jonsi- stars in still water
  15. Portishead- deep water
כתיבת תגובה

