מהפכה זה שקר

כיוון שלא הצליח בשום דבר בעולם, החל לדבר עליו רעות.

פרנסואה מארי וולטר

 פעם לפני לא הרבה זמן כל מה שרציתי שיקרה לי היה תלוי בליבה של בחורה, רציתי שתתרחש בו מהפיכה והיא תרצה אותי כל כך שלא תניח לנפשי,  קראתי תיגר על ליבה, מרדתי באמונות שלי, רציתי בשינוי, כי כל מה שחשקתי בו היה קשור במהפכת הלב שלה. אבל מהפכות הם שקר, הם לא באמת קורות ולרוב הם מאכזבות. אני לא מאמין במהפכות, יותר מדויק יהיה מצידי לרשום אני לא מאמין שאני לא מאמין במהפכות. מחד, מהפכה היא רצון מוטבע של כל אחד מאיתנו ולפעמים הרצון הזה מניע אותנו ומאידך, מהפיכות לא קורות באמת עד הסוף, מאכזב. מי שעוקב אחר החדשות האזוריות, לא יכול לפספס את ה-"אביב הערבי" אנשי העולם הערבי מאסו בהנהגה ודורשים מהפכה, אך כמו אותה הלב של אהבת הכזבים שלי, כך גם האביב הערבי. אם תתרחש מהפכה, השינוי או התיקון יהיו מזעריים כל כך שלא נרגיש בהבדל וגרוע מכך היא לא תתרחש בכלל. אין דבר כזה מהפכה.

זאב ז'בוטינסקי אמר בזמנו שהקנאה היא הראשון לגורמי המהפכה ואם לדייק הגורם היחידי. יכול מאד להיות שהקנאה היא זו שמניעה את עלילת פרשת השבוע- פרשת קרח. אבל גם האפשרות של מחאה לגיטימית נגד השלטון האוליגרכי של משה ואהרון מתקבלת בעיניי. להלן הסיפור: קורח ועדתו הקימו אופזיציה לשלטונם של האחים משה ואהרון וקראו בפניהם תיגר.

הם מאשימים אותם בנפוטיזם, כאלו שמחלקים תפקידים לקרובי המשפחה שלהם בלבד, מערערים במעמדו של משה כמנהיג, כלומר לא בטוחים שהוא שליח האל ויתכן שהוא בודה את הכל מליבו ויתרה מכך מאשימים אותו בהתנשאות מעל העם, דהיינו מחשיב עצמו לקדוש יותר מכל עם ישראל ולמעשה מאשימים אותו בחוסר דמוקרטיות. פרשנים רבים דנו ועסקו בשאלה האם הביקורת הזאת הייתה מוצדקת ועניינית ורובם ככולם הסכימו והגדירו אותה: "מחלוקת שאינה לשם שמים" כלומר קורח וחבריו מבססים את טיעוניהם בטענות שווא וריקות מתוכן ולמעשה משה הוא מנהיג אמיתי ועשוי ללא חת.

כאמור, יכול מאד להיות שיש במחלוקת הזאת המון מן הקנאה, קורח מקנא במשה ובמנהיגותו, ביכולות שלו, בצניעות שבה הוא מתנהל. קנאה יכולה לגרום לנו לעשות מעשים מטופשים ובמקרה של קורח להתנהג בפופוליזם זול ולא משכנע. אך האפשרות השנייה הרומנטית יותר, מתקבלת יותר על דעתי. קורח וחבריו מביעים את מורת רוחם על מי ששולט בהם והתנגדות הינה תהליך טבעי בתוך קבוצה של אנשים, למעשה היא זו שיוצרת אותה.

מכיוון שסיפורי המקרא נועדו ברובם לחזק את האמונה באלוהים, בהמשך סיפור המרי האזרחי של קורח ועדתו הוא נענש- האדמה נבצעת לשניים ובולעת אותם בחייהם, כי אין יותר גרוע מלהגיע לגיהינום בעודך בחיים. אך מכיון שאינני קורא את סיפורי המקרא בכדי לחזק את האמונה שלי באלוהים, מצאתי בסיפור המיתולוגי כיוון אחר: נראה לי שטענותיהם של קורח ועדתו היו מוצדקות ורק הדרך הייתה שגויה, אולי זה מה שהסיפור מנסה להגיד לנו. הידברות ומשא מתן אלו הדרכים הנכונות להביע התנגדות. ההימנעות מהידברות גורמת להיבלע, להיאלם ולהיעלם. אלימות ופופוליזם אינם הדרכים להביע מחאה, אך לצערי בתקופה זו של החיים, אלו הדרכים היחידות.

הימים האחרונים היו קשים, לא יכולתי לשאת יותר דיונים בכלי התקשורת אודות מרד  הצרכנים נגד הקוטג' בפרט ונגד העלאת המחירים בכלל. אך בכל זאת הקשבתי וקראתי. אני נוטה להסכים שזהו מרד חשוב ונחוץ, אבל אז הבנתי שזהו המרד היחידי שהמנהיגים שלנו לא חוששים מפניו, בעצם מפני כל מרד צרכנים על מחיר גבוה כלשהו. מפני שזוהי מחאה שלא מערערת את שלטונם ויכולה במידה רבה אף לחזק אותו ולהשאיר אותו על כס השלטון לעוד כמה שנים טובות. לפתע גילית שמרד הקוטג' מסית מסדר היום הציבורי בעיות נוקבות יותר. כך לעולם לא נצליח להיכנס בעובי הקורה של הבעיות האמיתות שמערערות את השלטון ואת הקיום שלנו כקבוצה.

המרד של העמים הערבים הסובבים אותנו רומנטי בעיני, מרחוק ומנקודת מבט של הדיוט אני מרגיש ברוחות השינוי. יחד עם זאת פרשנים והיסטוריונים דואגים תמיד לכבות את להט ההפיכה הרומנטית הזאת. מזכירים לי את אשר ידעתי, מהפכות זה שקר, מעין מנגנון פסיכולגי חברתי שמסייע לנפש שלנו להתהפך ולהשתנות, אבל לא באמת.

The Revolution Is My Girlfriend

החלטתי בשבועות האחרונים לוותר על כתיבת ביקורות מוזיקה בבלוג, כי מצאתי שזה לא נכון, ולמרות זאת אני ממשיך וימשיך לכתוב על מוזיקה שאני אוהב, אבל במקום אחר. אתם מוזמנים להציץ כאן

מסע האסוציאציות המוזיקלי שלי בפרשות השבוע נמשך והפעם שירים עם ניחוח מחאתי לא בהכרח מחאתי בסגנון או בטקסטים אבל עוסקים ברעיון הזה.

אפשר להאזין ב- iCast

אפשר להוריד כאן

 

נגדכם, אלפרד כהן השלישי.

רשימת השירים

  1. יואב קוטנר- מהפכה
  2. Billy Idol- Rebel Yell
  3. Cumbawamba- Come On Baby
  4. The Clash- Revolution Rock
  5. Ariel Pink's Hunted Graffiti- Revolution's A Lie
  6. Julian Cope- Come The Revolution
  7. Arcade Fire- Rebellion
  8. The Reveonettes- Recharge & Revolt
  9. Cut Copy- Blink And You'll Miss A Revolution
  10. Everybody Was In The French Resistance…Now!- He's A rebel
  11. Prince & Revolution- I Would Die For You
  12. Stereo Total- Baby Revolution
  13. Rufus wainwright- Rebel Prince
  14. The Old Haunts- In Revolt
  15. Tori Amos- Valvet Revolution
  16. Chopin- Etude Op.10 no.12 In C Minor

להשאיר תגובה

