פוסט מלוויין ריגול

העולם הולך לכיוון אחד, האנשים לכיוון אחר

מתוך הסמויה

 הפיתוי גדול מידי עבורי ולרוב איני עומד בו ומוצא את עצמי מרגל אחר האנשים שהייתי איתם בקשר בעבר הרחוק או הקרוב, מרגל אחרי האנשים שהייתי רוצה להיות בקשר. אוסף לעצמי את כל הנתונים היבשים ומוסיף פרשנות, מעין איש מודיעין קצת פתטי והרבה אנושי. לפעמים הקלות שבנגישות לאמצעי הריגול יכולה להוציא אותי מדעתי, אבל בעיקר היא מעודדת אותי. אני יכול לדעת עליך הכל ורק בעזרתם האדיבה של אתרי אינטרנט ושל כמה מקשים.

לדעתי אם היו מגייסים אותי לשירות המוסד, היו מעיפים אותי כבר ביום הראשון, אני איש מודיעין רע, אחד שהנתונים לא מספיקים לו וחייב להוסיף פרשנות, איש מודיעין עם אג'נדה: הוא עשה לה פעמיים לייק על לינקים שהיא שיתפה בפייסבוק, יש בינהם משהו אני בטוח וככה אני יכול להמשיך, להמציא לי סיפורים ועלילות שווא מדמיוני הצר ואף השפל כמו שיצר המציצנות טבוע בנו, כך גם הריגול והסטוקינג. תמיד נרצה לדעת ולהבין למה הדשא של השכן ירוק יותר.

במקרה או לא במקרה, עוסקת פרשת השבוע- שְׁלַח- לְךָ בסיפורם של 12 המרגלים שנשלחו על ידי משה בציוויו של אלוהים לתור ולרגל את הארץ המובטחת. במקרה או לא במקרה השבוע במצרים נתפס אילן גרפל באשמת ריגול. קצת שעשע אותי צירוף המקרים, לא יותר מזה. למרות תמימות הדעים בתקשורת ובדיפלומטיה העולמית והמקומית שמדובר בטעות, לדעתי וכאן מדבר אותו דימיון צר ושפל, כי יש אמת במעצרו. אילן גרפל הוא אכן מרגל והשאלה שנשאלת היא לטובת מי אילן גרפל ריגל, האם בשירות המודיעין הישראלי או שמא האמריקני. מה ציפתם?! להתנצלות, להודעה רישמית כי אמת הדבר, ברור שתהייה התכחשות גורפת.

משה מינה 12 מרגלים שייצגו כל אחד את שבטו. במסעם הם גילו כי ישראל שופעת פירות, אך גם מלאה בענקים ובערים מבוצרות. כשחזרו המרגלים לדווח, נטען כי הם הוציאו דיבתה של ארץ ישראל ולפיכך החליט אלוהים להענישם במסע ארוך של ארבעים שנה במדבר. אלוהים קצת הגזים, אחרי הכל הם מסרו את האמת.

המרגל הקולנועי האהוב עליי, או שלא

סיפור קטן

סיפור אחר עניין אותי  בפרשה הזאת: בני ישראל מצאו איש שמקושש עצים ביום השבת והלכו לדווח עליו. משה בהוראת אלוהים החליט להעניש את האיש במוות ברגימת אבנים וכך היה הדבר. נציגי העם הוציאו אותו מהמחנה, רגמו אותו באבנים והשאירו את גופתו מחוץ למחנה. ואני תהיתי מה פשרו של העונש האכזרי הזה. תהיתי ולא מצאתי תשובה וזה הרגיז אותו עוד יותר. מדוע להרוג אדם שבסך הכל קושש עצים בשבת ולמה לספר סיפור כזה שולי(ארבעה פסוקים בסך הכל) בתוך רצף האירועים.

המשורר/סופר דוד פרישמן כתב סיפור קצר/מעשייה/אגדה, אודות האיש המקושש עצים וקרא לו- גוג בן בכר, המעשייה מגוללת את חייו הצנועים והדלים של גוג בן בכר, אותם חי בתוך עם חדש שלו מערכת חוקים חדשה שאותה, מרוב צניעותו ודלותו, לא ידע. איש שהקדיש את כל חייו לעבודה ולפרנסת משפחתו. את עונש המוות על עבודה בשבת לא שמע. גוג בן בכר היה האדם הראשון שנרגם למוות בגין עבודה בשבת לפי סיפורו של דוד פרישמן. מוות אכזרי ומטופש.

אולי אני טועה, אבל מערכת המשפטית של המקרה הזה שדנה את מקושש העצים למוות, מאד מזכירה לי את המערכת של החברה הדתית החשוכה של ימינו- מערכת חברתית המונהגת על ידי אנשי דת מנותקי המציאות. מערכת מלאה באנשים שמנסה בימים אלו להשתלט על מערכת המשפט שלי ושלך והופכים את אלו שחיים לפי החוק שלהם לאנשים שמציאותם קשה, איוולת וטרגית.

Milk and Honey, Do you wanna love me?

הופתעתי לגלות שסמלו של משרד התיירות, מתבסס על פרשת המרגלים: שני מרגלים הנושאים במוט אשכול ענבים ענקי במיוחד. וכי למה שאלתי את עצמי, מדוע בחרו  לסמל משרד שאחראי על קידומה ופיתוחה ועידודה של תיירות הנכנסת ותיירות הפנים של מדינת ישראל בשני גברים שבעצם היו מרגלים, שנשלחו בשליחות מודיעינית צבאית כלכלית ולא לתור ולנפוש. לדעתי הסמל יותר מייצג את המרגלים מאשר את מה שהם נושאים: זבת חלב ודבש. כל מדינה בעולם בוחרת בסמל משרד התיירות משהו שמאפיין אותה, אוסטרליה למשל בחרה בקנגרו, מצרים בנילוס ואנחנו בחרנו במרגלים.

ואם בזבת חלב ודבש עסקינן, הכנתי לכם מיקסטייפ שמטייל ותר ומחפש אדמה וארץ, מחפש למצוא זבת חלב ודבש.

אפשר להוריד כאן

אפשר לשמוע ב-iCast

מרגל 003, אלפרד כהן השלישי.

רשימת השירים:

  1. R.E.M- Pilgrimage
  2. Church- Under the milky way tonight
  3. MGMT- Honey bunny
  4. Of Montreal- Like A tourist
  5. רמי פורטיס- דבש
  6. Beck- milk & honey
  7. Sparklehorse- Shade and honey
  8. Julian casablancas- tourist
  9. CSS- Poney honey money
  10. הדודאים- טיול לילי
  11. Lenny Welch- A taste of honey
  12. Jenny O- Well OK honey
  13. PJ Harvey- The glorious land
  14. The earlies- the ground we walk on
  15. Soulsavers- playing ground
להשאיר תגובה

