מכתב תלונה

אנשים מסוימים תמיד מתאוננים על כך שלשושנים יש קוצים, אני אסיר תודה על כך שלשושנים יש קוצים.

אלפונס קאר

שלום רב. הנידון: מכתב תלונה. הנמען: החיים. למרות שאני די יהודי מובהק חסרה בי התכונה האופיינית ליהודים. אני לא יודע איך להתלונן, קשה לי עם זה. יכול מאד להיות שמכריי שמעו אותי מלין פעם או שתיים, אפילו יותר. אבל אני לא מחשיב את עצמי כיצור המתלונן בין הבריות. הייתי רוצה להתלונן יותר, אולי זה יעזור קצת: לשכנים בקומה הראשונה שמתווכחים בקולי קולות עד כדי צעקות, על כך שהם לא שומרים על נקיון חדר המדרגות של הבניין. הייתי מתלונן בפני המעסיקים שלי שמזלזלים בי ולא מחשיבים במיוחד את כישורי חרף העובדה שהם הגדירו אותי כמנהל זוטר. ויש באמתחתי עוד הרבה תלונות, כואב וקשה לי… הייתי מסיים בתלונה שנימתה: העולם לא הוגן כלפיי והחיים תמיד מתנכלים אליי. לטיפולכם המהיר, אודה.

פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ, היא סדרה של סיפורים ומצוות שהם מעין אקזופוזיציה לסיפורו של עם. מתוארים בה תחילה סידרת הדלקת הנרות במנורת הקודש, לאחר מכן הוראות הכנת של שתי חצוצרות כסף. משה ממנה תחתיו 70 זקנים שהם יהיו למוסד המשפטי בקרב האנשים. הפרשה מסתיימת בסיפור הרכילות של אחי משה: אהרון ומרים מדברים בינם לבין עצמם על האישה השחורה של משה. מבין כל זה ארצה להתמקד בסיפור התאוננות של עם ישראל בפני האלוהים ומנהיגם. הם מלינים על כך שאין להם בשר לאכול במדבר ודואגים להזכיר את איכות המזון אליו היו רגילים במצרים. התנהגות זו מבטאת את המציאות הרוחנית והנפשית של היהודים מאז ועד היום- להתלונן, להתלונן ולהתלונן.

את החסך שלי בלהתלונן אני משלים בלהאזין לתכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל כל יום שני, שלישי ורביעי מנסים מגישי התוכנית אביב לביא ואסף ליברמן לפתור את התלונות של המאזינים הנתקלים באיוולת ובעיקר בסירבול ביוקרטי. פעם רשמתי להם תלונה, אך ההפקה לא חזרה אליי, כנראה נימתה של תלונתה הייתה רכה מידי. יתרה מכך, ברשת מוצפות מליוני תלונות של גולשים מכל העולם על כל נושא שיכול לעלות על הדעת- מטורף.

בכל תלונה שהיא, קיימת הנטייה לסלף מעט את המציאות. בני ישראל במדבר טענו שבמצרים הם אכלו דגים ואבטיחים לרוב ועתה במדבר הם רעבים לבשר, אבל שכחו שהם היו עבדים, נתונים למרותו של שליט. בתלונות רבות של מאזינים בתכנית "יהיה בסדר" מושמט המידע שהם שכחו למלא איזה מסמך או שכחו לשלוח אותו ולפיכך נתקלו בקשיים או נדרשו לשלם יותר.

למרות הכל, הייתי רוצה להפוך לאדם שמתלונן יותר, יש לי תחושה שככה משיגים יותר בחיים. תלונה היא ביטוי שלילי לשאיפה חיובית אמר פעם מישהו ואני לא זוכר מי(כנראה מישהו לא חשוב). להגיד שרע לי, שמפריע, שנמאס, שמעצבן ומרגיז. לקנטר ולהפוך ליצור תאב. ומנגד להפוך לבן אדם צודק יותר, אחד שמשיג את מבוקשו. אך איך הופכים למתלוננים?

תאוות הבשרים היא- היא שהביאה את בני ישראל להתלונן, החוסר בתשוקת הבשר, הוציאה אותם מאיזון, ערערה את בטחונם והרהרה את חלומם. אלוהים שלח להם את השלווים. היו כאלו שאכלו והגיעו לסיפוק והיו כאלו שלא הפסיקו לאכול ומתו מהרעלה. אנשים מבלי לשים לב הופכים לנבזים, קטנוניים וקנטרניים ברגע כשנפגעות לרגע ואפילו במעט התשוקות השאיפות והחלומות.

תלונות זורקות אותי באסוציאציה לעולם הרפואה, רופאי משפחה, מומחים או פסיכולוגים חווים יום יום את תלונתם של מטופליהם ובניגוד לאנשי שירות אחרים כמו טלפנים למינהם במוקדי השירות של חברות הסלולר או הכבלים, הם מחויבים להיות אמיתיים. ויליאם קרלוס ווילאמס היה משורר וגם רופא. כמשורר היה אחד מהמשפיעים הגדולים על השירה הפוליטית ודור הביט של שנות ה-60 במאה ה-20 .הוא כתב בביוגרפיה שלו: "אנחנו מתחילים להבין שהמשמעות המונחת ביסוד כל הדברים שהם (החולים) רוצים לספר לנו ולא הצליחו מעולם לומר ולהעבירם הלאה היא השיר, שחייהם עוברים בניסיון לממשו… השיר נובע מתוך המלים הנאמרות למחצה של חולים כמו אלו שהרופא פוגש מדי יום ביומו".

השירה עבורו הייתה רשמים של תלונות, שחווה במהלך חיי השגרה שלו. כי לפעמים דווקא הקנטרנות של אחרים מעודדת ומכניסה לפרופורציות.

עשה לך שתי חצוצרות כסף

לפני שמשה ועמו יצאו לדרך במסע המפרך, המתיש, אך ההרפתקני במדבר, נצטווה להכין שתי חצוצרות. משה מקבל תדריך מפורט של חצצורים. מתי ואיך משתמשים. לכל שבט היה הצליל שלו המאפיין אותו. המוזיקה של עם ישראל במדבר, הייתה בעיקר מחצוצרות. יש בה בתרועתה של חצוצרה משהו מרומם, משהו מחזק ומאחד. כוחה משפיע במהירות על האוזן. פרשני המקרא רואים בחצוצרה כלי מוזיקלי חשוב, שמטרתו לקדם, הוא מסמל יציאה לדרך או כניסה למקום חשוב, מוזיקה המלווה את דרכם של מלכים עד אחרון האספסוף.

מוזיקה עם כלי נשיפה עושה לי את זה, מוזיקה עם חצוצרה בפרט. כלי מתכת שמטרתו הקדומה להתריע או לקדם, קיבל משמעות נוספת עם השנים, המוזיקה הפופולארית מיטבה להשתמש בכלי הזה. מוזיקאים יטיבו להסביר מדוע הם משתמשים בחצוצרות ולאיזו מטרות ומה הן מסמלות בתוך היצירה המוזיקלית השלמה. ואני הדיוט גמור מרגיש בכל פעם שהחצוצרה מחצרצרת שליבי נושם. ממש ככה, כאילו החצוצרות הן מערכת הנשימה של הרגש שלי. אספתי שעה של מוזיקה עם חצוצרות, יש כאלו שמלוות את כל השיר ויש כאלו שמופיעות רק בהתחלה או רק בסוף. אבל לה חלק בלתי נפרד מהקטע.

אפשר להורידן כאן

אפשר להאזין ב-iCast

בלי תלונות, אלפרד כהן השלישי.

רשימת השירים:

  1. Otis redding- A change is gonna come
  2. The Beatles- Penny Lane
  3. Paul Simon- You can call me Al
  4. Jack penate- Be the one
  5. Mark ronson- Valerie (feat. Amy Winehouse)
  6. Danielson- Did I step on your trumpet
  7. Suburban kids with biblical names- Trees and Squirrels
  8. Beirut- elephant gun
  9. Baby Charles- I bet you look good on the dance floor
  10. Okkervil river- lost coastlines
  11. Charlie parker- swingmastism
  12. The walkmen- Canadian girl
  13. Bell & Sebastian- I love my car
  14. Sufjan Stevens- Casmir Pulaski day
  15. Torelli trumpet concerto in D
להשאיר תגובה

