כרוניקה של קדושה אשמה ואפלה

השאלה היא אם אפשר להיות קדוש בלי אלוהים – זו הבעיה הממשית היחידה שמעסיקה אותי כיום.

(אלבר קאמי מתוך הדבר)

 אם הייתי מכריח את עצמי להכין רשימה של מטלות ויעדים בכדי להפוך לבן אדם טוב יותר או בכדי להגשים כמה חלומות שהזנחתי במרוצת השנים, הייתי בוודאי מוצא קשיים רבים עד מאד בהכנתה של רשימה כזאת. בשל העובדה שמדובר במחשבה היפותטית, נעמדתי אל מול הרשימה וגיליתי שאני רחוק מהגשמתה ומהיעדים שהצבתי. יש בי הקושי כמעט בלתי ניתן להסבר לעמוד מאחורי אותה רשימה, אולם לאחר מעט העמקה בנושא גיליתי שזה קשה, משום שאינני מסוגל לתת את כל כולי ואת ליבי למסמך הזה. עצרתי לרגע עם המחשבה ההיפותטית הזאת, כי עתה ניצבתי מול פרדוקס אישי שמורכב מתכונות האופי שלי. אנשים רבים מייחסים לי תכונות של נתינה ואדיבות, (באמת אני לא מבלף) ומנגד גיליתי שאינני כמעט מסוגל לתת ולהתמסר לעצמי ולהפוך למה שאני באמת רוצה להיות.

פרשת קְדֹשִׁים, היא פרשה שמפרטת למצוות וחוקים את הדרך בה אדם יוכל להפוך לקדוש. הפרשה נפתחת בציווי של אלוהים לכל העם להיות קדוש כמו שהוא קדוש ומייד אחרי הבקשה/ציווי, כאמור רשימה ארוכה של מצוות, בעיקר בין אדם לחברו ואם נעמוד בהם נהפוך לקדושים. לכאורה מדובר בפרשה טרחנית דתית אופיינית, אבל לא.

קדושה זה מושג מעט מעורפל, כמעט כמו החיים עצמם אם להיות סרקסטיים, האם שורה של מצוות וביצוען הופך אדם להיות קדוש?! האם עמידה ביעדים שהציב לנו האלוהים יהפכו אותנו לאנשים טובים יותר. שאלות שאין לי עליהן תשובות, כנראה גם לאף אחד לא תהיינה תשובות בזמן הקרוב ולו רק בשל העובדה שמאד קשה לעמוד בכל המצוות הללו. כפי שציינתי בתחילת דבריי, יהיה מאד גם קשה לעמוד בכל רשימת המטלות העצמית/פרטית שלי, הקושי נובע מהצורך לתת מעצמינו, לתת את ליבנו ולהיות במידה רבה גם מרוסנים ולשלוט בחולשות שלנו.

ביום ראשון יתקיים טקס הקדשתו של האפיפיור המנוח יוחנן פאולוס השני. בנצרות המושג קדושה שונה  מהיהדות, בעוד שהיהודים רואים במשפט הראשון של הפרשה כמצווה, הנוצרים רואים בו כהבטחה של האל שהאדם יהיה קדוש בעתיד, אם כמובן היה אדם טוב ומאמין. חמש שנים אחרי מותו של האפיפיור הופכת אותו הנצרות, לקדוש. בין אם היא- הקדושה, ציווי או הבטחה, לדעתי היא מונח בעייתי, כמעט בלתי אפשרי. אפילו הקדושה כמילה, גורמת לי למועקה.

סליחה טעינו(או, לסלוח ולא לשכוח)

"…השאלה אם אנחנו אשמים? נוגעת לכל אלה מאיתנו שהיו אז בגיל שבו אדם נחשב אחראי למעשיו…האם אנחנו אשמים מפני שהיינו בני הזמן, עדים, מפני שנשארנו בחיים? אנחנו לא אשמים רק במובן מוסרי או משפטי, אלא לבטח גם במובן תיאולוגי, אדם נעשה אשם כשאינו מקריב את עצמו במו ידיו לרוע הגזירה"

היינריך בל.

 ב-1948 הוקמו בגרמניה אגודות לשיתוף פעולה יהודי-נוצרי בתמיכת ארצות הברית, כחלק מתוכנית חינוך מחדש של הגרמנים, לקראת בנייה חברה דמוקרטית חדשה. ב- 1959 נשא היינריך בל  את הרצאת הפתיחה של אחד הכנסים באחת האגודות לשיתוף פעולה יהודי נוצרי-"מחיר הפיוס" שמה. בה הוא עסק בשאלת החפות והאשמה של העם הגרמני פושע מלחמת העולם השנייה שלקח את חייהם של מיליוני אנשים חפים מפשע ומיליוני יהודים בפרט. בסופה של ההרצאה הוא דן באפשרותה של מחילה, היכולת האנושית לסלוח והוא מביא את סיפורן של שתי אסירות- האחת יהודייה ניצולת שואה קומוניסטית פעילה פוליטית והשנייה גרמניה שומרת אסירות באושוויץ. בקשתה האחרונה לפני הוצאתה להורג הייתה שחברתה לתא היהודייה, תסלח לה. בפתח התא שתיהן התחבקו והיהודייה סלחה לה.

ודאי שאינני יכול לתאר את עוצמת הרגשות של סליחה מהסוג הזה, אינני יכול להבין לעולם את סבלם של היהודים בשואה, אני יכול לשמוע את סיפורם, להזדהות עם כאבם, אך לעולם לא אבין זאת. מנגד אינני יכול להבין גם את תחושת האשמה של העם הגרמני בן דורי, תחושות אשמה נצחיות כמעט, המתהלכות בקרבן כאילו היו רוח רפאים המחפשת מנוח.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני מרגיש אשם שבמהלך רוב משנותיי, לא חשתי כלום ביום הזה, סרטים על השואה שעממו אותי. עדויות של ניצולי שואה היו לי כדיבור ריק, קולה של הצפירה בעשר בבוקר העיק עלי. אולי זה היה מנגנון הדחקה שפיתחתי ואולי משום שהסיפור הזה לא היה חלק מהחיים שלי(למרות שסבי ז"ל סבל מהנאצים בטוניסיה ארץ מולדתו). אשם, כי לא כיבדתי את הזיכרון של אותם אנשים שמקועקע עליהם מספר. כן, אני אשם.

בכל צורה שארשום זאת, זה ישמע דתי טרחני, אך בכל זאת אשים את המילים. לדעת או ללמוד לסלוח זה גם סוג של קדושה. יוצא כך לפעמים שפרשת קדושים סמוכה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ויש פרשנים המוצאים את הקשר בין הדברים ויש שלא. הכלל החשוב בתורה(לפי רבי עקיבא) והכלל החשוב בחיים לדעתי- נמצא בפרשה הזאת- "ואהבת לרעך כמוך" זהו כלל שכל אדם באשר הוא חייב לזכור ולבצע. אם נאהב את עצמינו נוכל לסלוח לעצמינו. אם נלמד לאהוב את הסובבים אותנו בצורה שגם הם יכולים ללמד אותנו בדרכים שלא הכרנו, יקרו הרבה דברים טובים.


Do you forgive what you try to remember/ and you remember what you try to forgive?

יש אלבומים שמתאהבים בהם בהאזנות הראשונות ומנגד יש אלבומים שמחלחלים לתוכך כאילו היו מים שמכוח הכבידה מחלחלים עמוק פנימה לאדמה. אלבומים אלו כמו "מי הכובד" אינם זמינים לצמחים הגדלים ולא משפיעים על צמיחתם, אך הם חלק בלתי נפרד מהאדמה, אילולא אותם נוזלים האדמה הייתה מתפוררת והצמחים והחי מעל היו נכחדים. אלבום השבוע שלי:  Creep on Creepin' on של ההרכב הקנדי Timber Timbre

כבר יותר מחודש אני מאזין לאלבום הזה, לאט לאט הוא חדר אליי והוא שלי בתוכי, באדמה הפנימית והעמוקה שלי אם תרצו. במהלך ההאזנה לאלבום נוצר מעין ענן דמיוני שאופף את החדר ומחשיך אותו, יש לו אווירה מכשפת ומחשמלת מעין סרט אימה/מתח פוסט מודרני המצדיע לפילם נואר הקלאסי. קולו של הסולן משלב תכונות של זמר בלוז שחור מתחילת המאה הקודמת עם זמר צועני אינדי, היפסטרי ואירופאי מהעשור הראשון של המאה-21. יחד עם הקול המיוחד הזה מנגנים איתו עוד שני חברים בגיטרה חשמלית, כינור וב-Autoharp

השיר הכי אהוב עליי באלבום מדבר על ליבו של גבר המנסה להסיר את הכישוף של אהובתו הנכזבת, שהוא מעין שיר בלוזי אולד פאשיין שכזה. לא הייתי אומר שזה שיר שמייצג את אופיו של האלבום, אבל הוא הכי הרבה ריגש אותי.

הקליפ הרשמי לשיר "אישה" בהחלט מייצג ויזואלית המוזיקה והטקסטים של ההרכב המשובח הזה

עטיפות של אלבומים תמיד סקרנו אותי, לפעמים אני מוריד את האלבום רק משום שהעטיפה מצאה חן בעיני וסקרנה אותי(יש כאלו שעושים את זה עם ספרים) ובאלבום הזה כפי שאפשר לראות בתמונה המצורפת לוידאו ביוטיוב מדובר בתמונה שרואים ממנה חלק מתוך השלם- את הפירמידה מתוך האובליסק, אלא שבעטיפה היא נמצאת על האדמה בקרקע ולא קרוב לשמיים בתוך איזור מדברי משהו ונטוש. האובליסק קבור באדמה כמעט כמו המים שחלחלו אליה, כמו שהאלבום הזה חדר לתוכי. חובת האזנה.

Timber Timbre- Creep on Creepin' on להורדה

קדוש, אלפרד כהן השלישי

כתיבת תגובה

