כשלים

נולדתי בחצות היום החם

בשכונת פחונים ליד אתר בניה.

מנוף ענק הרעיד את מיטתי

אמר הפקח: תבואי איתי

כדאי שתיולד במקום אחר.

עוף מכאן, לך מכאן, עוף מכאן, לך מכאן,

קום, לך, זוז.

יואן מקקול (תרגום: יובל בן עמי)

 חינה, הוא טקס מסורתי עממי המתקיים ערב החתונה של בני זוג מאורסים שמסמל את המעבר בין חיי יחידים לחיי זוגיות, עיקרו של הטקס מלבד השירים והריקודים הוא מריחת חומר המופק מעלים, צבעו חום אדמדם, על כף היד בצורה עגולה ומטבעית כרמז לצורתו של מטבע, המייצג את השפע. אחי הצעיר מתחתן השבוע ועוד לפני מרחתי אני ושאר בני משפחתי את חומר החינה על כפות ידינו, משולהבים מהשירים המסורתיים ומהאלכוהול הזורם בדמינו חגגנו את המעבר של אחי ובחירת ליבו לחיים של זוגיות וכאמור  ביום חמישי הם יבואו תחת החופה להינשא ולהתחייב אחת לשני.

תחושת השמחה הייתה מהולה בתחושות מבולבלות. בעודי חוגג עם שאר בני משפחתי, חשתי מרוחק ומבודד, אחד שלא שייך למקום ונקרה אליו ממש במקרה. בשיא החגיגה שלפתי את האייפון שלי וצילמתי בוידאו את הטקס המסורתי ובמקום להרגיש שייך, ליבי גבה וחשתי כאנתרופולוג, חוקר תרבויות. יחד עם זאת מרחתי את החינה יחד עם כל הנוכחים, לכאורה יש מכנה משותף, סימן היכר המייצג שייכות לקבוצה, אבל לא. משפחה זה דבר חשוב, אולי הכי חשוב. להרגיש זר בתוך המשפחה שלך זה נורא, אולי הכי נורא.

פרשת השבוע מְּצֹרָע ממשיכה ומציגה לנו מערכת מיצוות של טומאה וטהרה והפעם בני ישראל לומדים איך להתנהג כלפי מצורעים אם הם מגיעים בצורה של בני אדם ואם בצורה דוממת כבגד או בית של אדם, אופן הטיפול בחולה כרוך בהרחקה ובידוד וטקסים של טיהור הנעשים על ידי הכוהנים. המדרשים סבורים כי אין מדובר במצורע הסובל מבעיות ביולוגיות המועברות על ידי חיידקים ונגיפים כמו למשל מחלת הנסן הידועה, אלא מדובר בטומאה שנובעת מעבירות לשון הרע. מצורע שווה ל-"מוציא שם רע".

חז"ל טוענים שהוצאת לשון הרע היא העבירה הנפוצה ביותר בקרב בני אדם-"כולם באבק לשון הרע" הרמח"ל מסביר למה כולם נכשלים בלשון הרע,  מדובר בעוון עדין וקשה מאד לזהותו. הבעיה היא שגם כאשר אדם מזהה עצמו במעשה לשון הרע, הוא לא מבין את חומרת העבירה.

הרמב"ם מסביר צרעת בגדים ובתים כאות אזהרה על התנהגות האדם הכושלת, כלומר אם הוא נכשל בלשון הרע, הוא נענש בצרעת בתים ובגדים. במהלך ההיסטוריה מחלות אחרות תפסו את מקומה של הצרעת והפכו למעין אות אזהרה כמו למשל השחפת או העגבת ובתקופתנו- הסרטן והשיגעון.

למרות שהצרעת, לפי הפרשנים והמדרשים, אינה מחלה ביולוגית, ארצה כן להתעסק בצרעת כמושג גופני המבטא בין היתר, אבל לא רק, תחושות אשם ומצפון מלוכלך. מגיל 12 בערך ועד היום אני סובל ממחלת האקנה, חצ'קונים מופיעים בפניי חדשות לבקרים ואני נלחם עם המחלה הזאת מרבית החיים שלי וניסיתי כמובן את כל המשחות ואנטיביוטיקות למינהן. פרצוף מחוצ'קן מרחיק אנשים ממך כמו אותם מצורעים מימי הביניים.

באותם השנים היחס למצורעים היה אמביוולנטי, צרעת היא מחלה מרתיעה ומרחיקה ובשל חיצוניותה ייחסו לאנשים מצורעים תכונות אופי שליליות כמו למשל מרשע, רגזן ושטוף תאווה. את המצורעים החזיקו בבתים מבודדים, רעשן בישר על נוכחותם, תלאי אדום היה תלוי על דש חולצתם. אך בשל האידיאליזציה של הייסורים ובגלל הסבל האנושי שנגרם, מצורע נחשב הכי קרוב לישועה ולמשיחות.

בימיי בתיכון היו ימים שהסתגרתי בחדר כי לא רציתי להראות את פניי, מי שהיה מחוצ'קן בוודאי מכיר את התחושה.הפצעים על הפנים סימנו את עצמי ומלא בהאשמה עצמית המשכתי לפוצץ את הפצעים כאילו אין מחר. הכתם שהותיר החומר של החינה על כף ידי מבדיל אותי משאר האנשים איתם אני נמצא במגע יומיומי, כמו מצורע, מסומן מתהלך בין הבריות. החינה הזו מסמלת עבורי את אותה בדידות בתוך הקבוצה שלי היא המשפחה ומלקה עצמי על חטא שאולי לא ביצעתי-לא להיות שייך למשפחה שלי. האומנם?

כשלון

צרעת היא בין היתר עונש על כשלון חברתי. ישראל הבית שלי היום היא אחת המדינות המנודות בעולם ומייחסים לה את אותם תוכנות שייחסו למצורע בימי הביניים. מדינה תאוותנית ומרושעת. לפעמים מצורעים הופכים לאנשים מרירים ואנטי חברתיים, דוחים מעליהם כל ביקורת וכל נסיון של התקרבות. כך גם המדינה שלנו, שבטוחה בצדקתה ובלגיטימיות של מהלכיה.

נדמה כי רוחה של לשון הרע מתהלכת בין כל העוסקים בדבר, כתבים בתקשורת על מדינאים ואלו על אזרחים הבוחרים אותם. כשלים של טוהר המידות מוצפים מעלה . כולם מרמים את כולם ומשחיטים את פניה של המדינה. ולא חסרות הדוגמאות: פרשת מימון הטיסות של בנימין נתניהו, השתלטות הקרקעות של יואב גלנט, הקומוניזם החדש של אביגדור ליברמן ועוד ועוד

בימי הביניים למצורעים נאסר להעיד במשפט. בספטמבר צפוי האו"ם להכיר בפלשטין כמדינה ולישראל לא תהיה הזכות להגיב, אלא רק לקבל את ההחלטה. נכשלנו כחברה ששמה על דגלה את המוסר והצדק כערכים עליוניים. הכישלון של המדינה שלנו, הוא הכישלון של כולנו, לא אחת אני שומע תגובות אינטואיטיביות של לקום וללכת, לעזוב ולחיות במקום אחר. לנתק את הקשר הביולוגי, שורשי ומסורתי מהמדינה הזו.

אני תמיד מבטל אמירות מהסוג הזה, אני רואה את עצמי כפטריוט ואוהב הארץ, אך יחד עם זאת, אני בעצמי קמתי והלכתי ואני חי במקום אחר, ניתקתי במידה רבה את הקשר השורשי והמסורתי שלי עם המשפחה שלי. נכשלתי.

סיפורי סבתא

סבתא שלי תמיד הייתה מכינה את החינה, אני זוכר אנשים זרים מבקשים ממנה להכין את החינה. היא הייתה מומחית להכנת חינה. היא לא מכינה אותה יותר, לאלמנות אסור להכין אותה. סבתא לא יודעת להסביר למה לאלמנות אסור, הסברתי לה שאולי בגלל שראשי התיבות של המילה חינה מייצגות את שלוש המצוות של האישה. ח- הפרשת חלה. נ- נידה. ה- הדלקת נר לשבת. ורק אישה שיכולה למלא את שלוש המצוות הללו יכול להכין אותה. סבתא קיבלה את ההסבר המלומד שלמדתי מהויקפדיה.

לסבתא שלי יש אחות שחיה בצרפת, אינס שמה. לפני שנים באחד הביקורים שלה, העירה לה על הפצעים הרבים שעל פניי, מכיוון שאינני דובר צרפתית הבנתי מהבעות פניה שהיא מודאגת ביותר, כאילו חליתי במחלה סופנית כלשהי. סבתא ענתה לה שאני מטפל "במחלה" ואין צורך לדאוג כל כך. אכן טיפלתי בה. אצל סבתא אני הבן אדם הכי לא מצורע בעולם.

גבולות מדינה

אחד השחקנים שאני הכי אוהב, מתיה אלאמריק הגיע לביקור בישראל ובאחד הראיונות שלו אמר שהוא היה רוצה לשמוע יותר מוזיקה, לקרוא יותר ספרים ולראות יותר סרטים. זה די דומה למאבק שאני מנהל ביום יום, למרות שמוזיקה אני תמיד שומע. השבוע לא הגעתי לסיפוק, למצוא את הזמן להתרגש משיר. ובכל זאת, הצלחתי לאסוף שעה של מוזיקה טובה.

אלבומים חדשים לטי וי און דה רדיו, פליט פוקסס, פנדה בר, קאס מקומבס וארכיטקטורה בהלנסיקי. אלבומי בכורה לג'ימי וון המשתייך לזרם הלאבסטפ החדש. דירטי ביצ'ס עושה את זה מלוכלך וטוב. ועוד…

מיקסטייפ מלווה מלכה מס.22 להורדה 

שיר השבוע שלי

אלפרד כהן, השלישי.

רשימת השירים המלאה

  1. Holy ghost!- do it again
  2. Architecture in Helsinki- escapee
  3. Acid house kings- heaven knows I miss him now
  4. I'm from Barcelona- can see miles
  5. TV on the radio- keep your heart
  6. Lost tribe- forever alex
  7. Crystal stilts- flying into the sun
  8. Hunx and his punx- too young to be in love
  9. Dirty beaches- lord knows best
  10. The weeknd- wicked games
  11. Jamie woon- shoulda
  12. Apparat-ash/black veil
  13. Panda bear- you can count on me
  14. Fleet foxes- grown ocean
  15. Cass mcCombs- country line
מחשבה אחת על “כשלים

  1. פוסט מרגש , מאד ברור שהרגשת הזרות הנובעת מן המרחק הפיזי גורמת לך ל"עמוד מן הצד" , דרוש מאמץ רגשי גדול לגשר על הפער הפיזי – אבל השמחה של החתונה תגרום לכך בוודאות .שיהיה במזל טוב!!

כתיבת תגובה

