800 מילים

לעד לא תכנסו בשערי שמים.

הנה אקח אתכם מכאן אל חוף מנגד,

אל כפור ולהבות, אל אפלת הנצח

דנטה

באביב שנת 1999 כיתה י"ב, התחלנו אני וחברי לעבוד על פרויקט הגמר שלנו לבגרות בקולנוע. אני זוכר שרצינו לביים סרט דוקומנטרי על מנהל בית סוהר כלשהו, ולהתלוות לחיי היום יום שלו ולבחון דרך עדשת המצלמה של שני תיכוניסטים את חייו הנעים בין השפיות והנורמליות(משפחה) לצד עוולות ופושעים(עבודה). כשלא עלה בידנו לצלם את הרעיון הזה ואני לא זוכר למה, העליתי מתוך ייאוש לצלם סרט עלי, כן שבאותם ימים(יש לומר חודשים) רציתי להוציא רישיון נהיגה ונכשלתי בכל מבחני הנהיגה שניגשתי אליהם. הצעתי הייתה לעשות מעין סרט מסע לקראת הטסט השמיני. חברי שדרג את הרעיון והציע לעשות סרט מבוים על בסיס תסריט עם דיאלוגים ומונולוגים שרק הטסט עצמו, באמת יקרה. "שמונה" היה שמו של פרויקט הגמר של רועי צרפתי ושלי. דרך אגב נכשלתי גם בטסט הזה ורק אחרי הטסט העשירי קיבלתי רישיון נהיגה.

פרשת שְּׁמִינִי היא אחת מהפרשות האהובות עליי, כי עוסקת בשני סיפורים ונושאים שתמיד יעסיקו אותי. היא מתחילה ביום שמיני של חגיגות חנוכת המשכן והתחלה של עבודות המשכן היומיומיות, אלא שאת השמחה והתרוממות הרוח של תחילת עבודות הקדושה של המשכן, הורס אירוע אחד נתון לאין ספור פרשניות. בניו של אהרון חשים צורך עז להביע את אמונותם ומעלים מקטורת, שמכונה "אש זרה". אלוהים מעניש אותם ושורף את גופם(הנשמות, לפי הקבלה עדין חיות), בניו של אהרון מתים לעינו והוא שותק ונידום, אפשר לומר בהלם. משה מורה לקבור אותם. ואוסר על אהרון הכהן אביהם להתאבל.

החלק השני של הפרשה מעניין אף הוא ומעלה רשימה של מה מותר ומה אסור לאכול, אלו חיות אפשר לאכול ואלו לא. ג'ירפה כן וחזיר לא. מי מעלה גירה ומי לא מפריס פרסה. מאכלים למיניהן תמיד העסיקו את היהודים לאורך כל הדורות ובמיוחד האיסור של לאכול חזיר. לצד כל זה ישנה גישה שאומרת שאסור לאכול בשר בכלל. הרב קוק מסביר שצמחונות היא המצב האידיאלי של האדם המאמין והיהודי בפרט, הוא שואל, איך יכול לעלות על הדעת שבן אדם שהוא רחום מיסודו יכול לשפוך דמו של בעל חיים. שאל ומעסיק אותי מאד בימים אלו. חושב להפוך לצמחוני.

שמונה

למרות שהנושא המרכזי של הפרשה השבוע הוא חטאם כביכול של בני אהרון. חצובה בתודעה של היהודית, דווקא סדרת החוקים על מאכלי בשר למיניהם. ולכן אשאיר את האוכל לפעם אחרת ואעסוק בקצרה בסיפור המרכזי והמוזר הזה. האש הזרה של בני אהרון ביום השמיני של חגיגות חנוכת המשכן לקחה אותי לסרטו של פדריקו שמונה וחצי, כן בגלל המספר, אבל לא רק, מצאתי דברים משיקים.

מספרים הפרשנים שבמשך שבעת ימי חנוכת המשכן חקרו בניו של אהרון את אמונותם כלפי אלוהים והכינו עצמם נפשית לפגישה איתו. וביום השמיני נכנסו למקום הרוחני הרם ביותר, מקום שאסור להיכנס אליו, גתה כינה את זה שיכורי אלוהים. הם חטאו בפרפקציוניזם יתר ופעלו מתוך נרקיסיסטיות. אנחנו לא צריכים לדעת את הכל.

פדריקו פליני עושה מהלך זהה, הוא ביים שבעה סרטים וחצי( 7 פיצ'רים ו2 קצרים) בהם חקר את עצמו ואת החברה בה הוא חי ובסרט השמונה וחצי שלי הוא מוצא לנכון לבטא את החקירה העצמית הזאת כאמן ומביים סרט על בימאי שנמצא באמצע התהליך של עשיית סרט שנמצא במשבר אישי ויצירתי. פדריקו פליני מנסה להגיע למקום הזה הגבוה ביותר באמונה שלו לאומנות ולקולנוע בפרט, הוא חוקר את עצמו ואת ההשפעות שלו, את היכולות שלו כאדם וכבימאי, במידה רבה של נרקיסיזם. לעומת בניו של אהרון, הדמות בסרט שמייצגת את פליני עוצרת בדיוק בזמן לפני הכניסה למקום האסור הזה ומתחברת לעצמה והודפת את כל השאר. (הבימאי לא מקשיב לתסריטאי האינטלקטואלי שלו) ופותרת את המשבר היצירתי.

נכון, זהו פרדוקס, אנחנו לא צריכים לדעת יותר מידי, אבל כן צריכים להמשיך להתפתח, לגלות וללמוד דברים חדשים, הפרדוקס הזה יוצר משבר, לרוב זהו משבר שתוצאותיו חיוביות ולפעמים אנחנו שורפים את עצמינו. אני לא ממש יודע איך להתהלך ולנוע בין המהות להתהוות, אבל תמיד מנסה.

סיפורי סבתא

הימים הם ימים לפני פסח, בבית סבתא מתייצבת מנקה פעמיים בשבוע לסייע לסבתי בעבודות הניקיון. פסח זה לא היה כמו פעם מתלוננת. אבל היה משהו נוסף. סבתי העלתה בפניי מחשבה שמציקה לה בימים האחרונים: אין בכוחה עוד לנקות את קברם של בעלה ובנה זיכרונם לברכה והיא חשה שהם מטונפים ודורשים ניקיון מידי. אם הייתי מציע את עצמי לנקות את הקברים, סבתא הייתה צוחקת וחושבת שמדובר בעוד אחת מהבדיחות שלי. ככהן אני לא יכול לדרוך בבתי קברות. סבתא לא יודעת שבמהלך חיי דרכתי לא אחת בבתי קברות במקרים מצערים וקשים. חשתי צורך לעזור ולכן העלתי את הנושא לסדר היום של המשפחה שמייד הפכה רועשת למצוא פתרון. לבסוף אחותי התנדבה לעלות לקברים של סבא ושל דוד אלפרד ז"ל וניקתה את הקברים. סבתא חשה בטוב. אבל כל הזמן הזה רציתי לספר לה שאני כן דורך בבתי קברות וכל הזמן הזה גם התאפקתי. עד מתי אוכל להסתיר את זהותי האמיתית בפניה, ככל הנראה עד יום מותה(שתבדל לחיים ארוכים).

Among the fakes you knew the pains

זוהי עת שאני מוצא את עצמי מתקשה להתרגש עד הסוף ממוזיקה, יתכן חשבתי לעצמי, מאחר שאינני נמצא בסערת רגשות כלשהי, המילים והמלודיה של השירים בתקופה האחרונה אינם מייצגים שום דבר שהוא שלי. יחד עם זאת, אומנות ומוזיקה בפרט הם הדברים שאני הכי מאמין בהם בעולם. מושגי האמונה שלי נעים סביב השירים והסרטים והסיפורים.

זוהי עת שאני לא מרגיש באמת שייך לשירים שאני אוהב לשמוע, קצת מרוחק ולא מבין, פחות מזדהה, למרות שיש עם מה. אבל כן שומע אותם ביום יום ונהנה במיוחד. קצת מזויף לי וקצת אמיתי. שיר השבוע שלי מדבר על הזה והוא מאלבומם החדש והמצוין של the pain of being pure at heart

עוד במיקסטייפ השיר הכי טוב של הסטרוקס באלבום החדש והחלש שלהם ואפילו בריטני ספירס שב- 1999 הייתה למלכת הפופ מאז קרו הרבה דברים והשנה היא חוזרת לעצמה באלבום פופ אינטליגנטי במיוחד.

פט שופ בויז האהובים כותבים מוזיקה לבלט, אקרליקס הם צמד שעושה אינדי פופ מתקתק במיוחד. ארט ברוט מוציאים אלבום חדש במאי והוא כבר דלף לרשת ואין לי עדין דעה מגובשת עליו, אני רק יודע שהפעם ההפקה של בלאק פרנסיס(פיקסיז) ניכרת ביותר.

הסינגל הראשון של אוקריבל ריבר ממש מעולה וממלא אותי בציפיות לקראת האלבום החדש ואלכסיס טיילור(הוט צ'יפ) בפרויקט צד מלא נשמה לבנה, באלבום מלא פוטנציאל. תורידו ותקשיבו.

אלפרד כהן, השלישי

מיקסטייפ מלווה מלכה מס.21 להורדה

 

רשימת השירים

  1. The pain of being pure at heart- belong
  2. The vaccines- wolf park
  3. The strokes- machu picchu
  4. Metronomy- the look
  5. Austra- lose it
  6. Ponytail- easy peasy
  7. Britney spears- hold it against me
  8. Adventure- feels like heaven
  9. Pet shop boys- the competition
  10. Acrylics- molly's vertigo
  11. Okkervil river- wake and be fine
  12. Art brut- sealand
  13. Bibio- excuses
  14. About group- lay me down
  15. Bill Callahan- baby's breath

 

2 מחשבות על “800 מילים

  1. פוסט חשוב ומעניין. מסכימה עם ההקבלה לסרט של פליני, וגם לגבי בריטני ספירס.יצא לה אלבום עם לא מעט שירים טובים.
    שבוע טוב ונטול בשר!  

    • לגבי הבשר, אני חושב שבהתחלה אעבור לאכול אחת לשבוע, גם הרב הקוק לא היה מגובש בדעתו בנושא לאכילת בשר למשל שהוא גילה שבנו צמחוני הוא כתב לו מכתב שהוא חייב לאכול בשר, הוא הסביר שהמצב האידאלי הוא לא לאכול בשר ובעיניו זו אוטפיה. לגבי בריטני, אלבום חמוד ביותר, היא עברה תהליך ארוך ומייגע. היא מלכת הפופ האמיתית ולא ליידי גאגא

כתיבת תגובה

