התנפצות

בלי לדעת מה מקום הוא מקומנו,

אנו פועלים מתוך זיקה לכל.

האנטנות מרגישות את האנטנות,

ומרחקים ריקים יוליכו את הקול…

ריינר מריה רילקה

 כשהייתי ילד קטן דיברתי רבות אל אלוהים כאילו היה הוא מעין חבר דמיוני שלי ותמיד ביקשתי ממנו עזרה, שיעזור לי במבחנים, בהצעת החברות שלי לילדות שאהבתי, ביקשתי שזה יצליח, אני אעשה את שלי ואלוהים יעזור לי מלמעלה, הייתי משוחח עמו בלילה שלפני כל מבחן שהייתי צריך לעמוד בפניו, פעמים רבות חשבתי שהוא אכזב אותי והיו גם פעמים שזה גם הצליח. אחר כך הפסקתי לדבר עם אלוהים, כי הפסקתי להאמין בקיומו. עם השנים הבנתי שהשיחות הללו היו למעשה הדיאלוג שלי עם קולי הפנימי.

השבוע קראתי שהרמב"ם אוסר לחשוב על אלוהים, להגדרתו מחשבה על אלוהים היא חטא וזו למעשה עבודת אלילים והאדם המאמין תמיד עומד במבחן הפרדוקס הזה. נטיית הלב שלי לא להסכים עם הרמב"ם, אך מאידך השיחות שלי עם עצמי כיום, מאד-מאד מזכירות לי את השיחות שלי אלוהים בילדותי. אלפרד כהן שוב מבולבל.

פרשת כִּי תִשָּׂא היא פרשה דרמטית במיוחד, חטא עגל הזהב עומד במרכזה. את אותו עגל שיצרו בני ישראל בהנהגת אהרון הכהן, שבר משה כשירד מהר סיני, באמצעות שני לוחות אבן עליהם היה חקוקים כידוע עשרת הדיברות ועל האקט הזה של משה הייתי רוצה להתמקד.

קרה לכם פעם שהשלכתם חפץ כלשהו בעוצמה שמונעת מזעם , ששברתם חפץ מתנפץ(או לא מתנפץ) שכזה בכוונה לבטא את כעסכם, קרה לכם? הייתם מעורבים בסצנה של השלכות חפצים אחד אל השני, שרציתם לפגוע באותו אובייקט אליו נשלך החפץ. לרוב מדובר בסצנה של בגידה, בין אם זו בגידה בעצמינו בדברים שאנחנו מאמינים ובין אם זה מישהו אחר שבגד בנו. כמו אותו עיתונאי עירקי שהשליך לעבר נשיא ארה"ב דאז את נעליו, כמו אותו פלוני שהשליך אף הוא את נעליו לעבר שופטת בית המשפט העליון דורית בייניש. בני ישראל בגדו באלוהים ובמנהיג שלהם, לא היה בהם את אורך הרוח להמתין לשובו של משה מהר סיני ולכן, כאמור השליך את לוחות הברית לעבר אותו עגל זהב וניפץ אותו.

בגידה היא משבר באמון, אדם משליך את עצמו למוות מהגג של עזריאלי כי הוא הפסיק להאמין בחיים שלו, הרבה אנשים הפסיקו להאמין באלוהים כי הם חשו נבגדים. לא אחת אני מוצא את עצמי מדמיין אותי משליך את כוס הקפה שבשולחן לעבר הטלוויזיה כאשר אני נחשף לעוולה חברתית או לאיוולת מדינית. אני רוצה לשבור משהו. כשאני ממש כועס הייתי רוצה להפיל את ארון הספרים שלי ולהשליך את כל תכולתו לכל עבר. מעין ביטוי פיזי של ניפוץ הרוח או הנפש.

אני חושב שנוצר משבר אמון ביני לבין האלוהים והיהדות בשל התנגשות הערכים. אני מחשיב את עצמי אדם הומאני, כלומר מעמיד במרכז את האדם ואת היחסים בין בני אדם, בעוד היהדות סוגדת לאל שלה, היא מעמידה במרכז את האלוהים. גם ישעיהו לייבוביץ שהגותו הפכה להיות מעין מורה נבוכים של חיי, חשב כמוני ואף טען שאין דבר כזה מוסר יהודי.

אך מנגד עומדים הסיפורים היפים אליהם אני מתוודע בכל שבוע שיכולים לחזק את המוטיב ההומאני-מוסרי ביהדות, כמו למשל אותו סיפור עבדות, עיקרון החלשים וכמובן עשרת הדיברות. לא אחת ציינתי כמה אני מעריץ את דמותו של משה שבמקום מסוים חשב אולי כמוני שלא האלוהים הוא המרכז, אלא האדם ולכן שבר את לוחות הברית על עגל הזהב ויתרה מכך נלחם בחרף נפשו וכבודו על בני ישראל מול אלוהים שויתר ורצה להחליף את העם.

חופש הביטוי הוא עקרון חשוב בחירות של האדם בחברה, הערך העליון והשבוע הוא הועמד באור הזרקורים כאשר הועלתה ההצעה לחוק בכנסת להעניק חסינות לדרשות ולהוראות ההלכה של רבנים. רעיון זה קומם אותי, לא משום אותה חסינות לרבנים(זו התנגדות פופוליסטית ודמגוגית), אלא משום שרעיון חופש הביטוי נפגע. לכל אחד במדינה דמוקרטית יש את הזכות להתבטא בצורה חופשית, רק שדבריו לא יפגעו באנשים אחרים ולא צריך להעניק חסינות משפטית לעקרון החשוב ביותר מדינה חופשית. המשפטיזציה המתפשטת במדינה שלנו כמגיפה חסרת מעצורים היא אור חזק שמסנוור אותנו ומזהיר מפני תחילתו של תהליך של כרסום הערכים המוסריים של חברה המתיימרת להיות חופשית.

וואלה אוכל ויה מלווה מלכה

מזמן רציתי לשתף את המתכון הזה לעוגת חלבה פיסטוק שלי והשבוע המתכון עלה בוואלה אוכל עם סיפור רומנטי ועצוב, אך גם ישן. כשקראתי את האייטם בוואלה אוכל הבנתי שהעוגה הזאת צריכה לקבל שם-עוגת "אמלי קיין"   אותה אהבה שלא עוזבת אותך עוד מימי התיכון. את המתכון המלא תמצאו כאן. ויש אפילו טוקבקים חמודים. אחת הציעה לי להסתפר. אחת אחרת רשמה שהיא אפילו היא התאהבה בי. אם לא הייתי בדיאטה הייתי אופה את העוגה הזאת, כל שבוע.

Win win situation

מיקסטייפ חדש להורדה. ככל שעוברות השנים, אני מוצא את עצמי מקשיב למוזיקה מבלי להתייחס לשם המבצע, מקורו וכד'. זה יותר מעניין ככה, אני מגלה יצירות מוזיקליות מענינות מוזיקה שמחפשת את עצמה או אפילו מוזיקה מגובשת ומודעת לעצמה. והכי חשוב מרגשת. שיר השבוע שלי מארח את סולן של אחת הלהקות שאני הכי אוהב, אבל כששמעתי אותו לראשונה לא התייחסתי לכותרת. אחר כך זיהיתי את קולו של אלקסיס טיילור מהוט צ'יפ. מדובר בשיר מרגש במיוחד עד לכדי הצטמררות הגוף. אני לא יודע אם לנצח אשאר איתך, אבל אני מאמין בך.

בשאר השירים תוכלו למצוא את הסטרוקס, לואו ופי ג'י הארווי הוותיקים. את ג'וקהבוקס שמזכירים לי Tv on the radio ועוד ועוד. מומלץ להוריד ולהקשיב

מיקסטייפ מלווה מלכה מס.19 להורדה

אלפרד כהן, השלישי.

רשימת השירים

  1. Cold cave- the great pan is dead
  2. Jookabox- drops
  3. The strokes- under cover of darkness
  4. Cloud nothing- all the time
  5. The dritbombs- shari vari
  6. La resistance- isolation
  7. Chapel club- all the eastern girls
  8. Papercuts- I'll see you later I guess
  9.  Toro Y moi- Elise
  10. tUnE yArDs- bizness
  11. Panda bear- last night at jetty
  12. Pj Harvey- England
  13. Low- try to sleep
  14. Chase & status- midnight caller
  15. WIN WIN-interleave with you(feat. Alexis taylor)
כתיבת תגובה

