444

השתת עונש בידי בית משפט הוא התחליף המוסרי המתורבת של עשיית נקמה, שהיא לעולם פראית ופרועה.

אסא כשר

אתמול, יום שישי חברי הטוב חגג את הולדת בתו הבכורה, לרגל המאורע החשוב והמרגש הזה החלטתי לקנות לבתו מתנה. קמתי מוקדם בבוקר ניגשתי לכספומט להוציא כסף ולהפתעתי הוא סרב לבקשתי, מופתע, אך לא מאד, ניגשתי לכספומט אחר שגם הוא סרב בתקיפות לבקשתי להוציא כסף מזומן וכך גם אצל כספומט שלישי ורביעי. אצתי לסניף הבנק שלי כלא מבין ומרוגז. הבנקאית מולי גם לא מבינה, מלאה בחיוכים, לפני כמה רגעים סיימה בדיוק להצטלם למעין ספר זיכרונות של עובדי הבנק באשר הם והסבירה לי שעיריית תל אביב עיקלה לי את החשבון. שאלתי בהלם מדוע ולמה? היא ענתה שיש לי חוב של חשבון מים מ-2009 ועם ריבית מצטברת עומד החוב על 444 שקלים ועל כן הוצא צו עיקול על העו"ש שלי. עוד הוסיפה הבנקאית המחויכת שהם שלחו לי מכתב התרעה. מצב רוחה המרומם של הבנקאית גרם לה לאשר לי משיכת מזומנים זמנית, נראה שיכולתי לבקש שתסדר לי את המינוס והיא הייתה עושה זאת ללא בעיה. בעיריית תל א אביב נאמר לי ששלחו מכתב לבניין בו שכרתי דירה באותם שנים, אך הם שכחו פרט מאד חשוב, שהם כעיריית תל אביב אישרו להרוס את הבניין לטובת עוד שטח של חנייה ומאז 2009 הוא לא קיים למעשה. לאן הם שלחתם את המכתב, תהיתי בעצבים. שילמתי את החוב בארבעה תשלומים עם קרדיט. בגין חוב של 444 שקלים הם עיקלו לי חשבון של כמה אלפי שקלים. עין תחת עין. פרשת משפטים.

הפרשה של השבוע היא סדרה של חוקים בעיקר חברתיים, בין אדם לחברו ובין אדם למקום והיא בונה מערך של "חוק השלטון" לקבוצה שמתאבה להפוך לעם. חוקים הם היסוד עליהם נשען הקיום של כל קבוצה, בלא חוקים כידוע לכולם אין קבוצה, אין עם, אין מדינה ויש כאוס.

חשוב לציין שסדרת החוקים הזאת מהווה את הבסיס והיסודות עליהם נשענים החוקים של המפט האזרחי והפלילי של ישראל כיום ותמיד משתנה בהתאם למציאות ולזרם החיים האנושיים, אסור להישען על חוקים אלו בלבד. מה שכן שנשאר מסדרת החוקים הזאת, זה האופי השוויוני, הפרופורציונאלי והסימטרי בין העבירה לעונש, כלומר אם בן אדם גנב לא יקבל עונש מוות. המקרא והפרשניות השונות במרוצת השנים שמה דגש במיוחד על המשמעות הזאת ואין להפר אותה. כלומר אם אני חייב 444 שקלים לא יעקלו לי חשבון בנק ששווה כמה אלפים שקלים(אבל לא הרבה אלפים) לפעמים נדמה לי שפוסקי ההלכה וכל אוכפי החוק באשר שוכחים זאת ומתכחשים לקיומה של המציאות וחיים בתוך בועה, בתוך עולם מנותק מהחיים האנושיים.

עונש מוות

כשהייתי ילד קטן חשבתי שעל כל מעשה רע אני אקבל עונש בעתיד, כלומר לא עונש מיידי אלא עונש שאותו אחווה רק בעוד כמה שנים. אחרי כל שטות שעשיתי ביקשתי חזק מאלוהים שיסלח לי, כי אני רוצה להיות גדול ומצליח. עד היום ברגעים שהכל נתקע ולא הולך לפעמים בעומק המחשבות אני מהרהר במעשים הרעים שעשיתי שהייתי ילד קטן וכיצד איך משפיעים עליי עכשיו. הייתי אומר שזו מחשבה של אדם נוצרי, כך הבנתי כילד את פעולות התגמול על המעשים הרעים שביצעתי.

אחת מידיעות החדשות הזכורות לי כילד הייתה הידיעה שבה יונה אברומשי מבקש ערעור על עונש מאסר העולם שקיבל בגין הרשעתו ברצח אמיל גרינצוויג. שאלתי את הוריי מי זה אמיל, מה זה מאסר עולם, כמה זמן זה מאסר עולם ולמה לא הורגים מישהו שהרג מישהו. הוריי הימנים בדעותיהם והמופתעים משאלות מורכבות של ילד בגיל 6 לא בדיוק ידעו איך להסביר. אבל אבא הבטיח לי לברר כמה זה זמן זה מאסר עולם ולמה אין עונש מוות בישראל ויש במקומות אחרים. ההבטחה להסבר, הרגיעו אותי כילד וגרמו לי לשכוח בכלל מהסיפור של יונה אברומשי.

השבוע, אותו יונה אברומשי שוחרר מהכלא לאחר שריצה 27 שנות מאסר בגין רצח מנסיבות פוליטיות. בהפגנה של שלום עכשיו ב-1983 הוא השליך רימון שגרם למותו של פעיל שלום עכשיו, אמיל גרינצוויג. המשפט גזר את דינו- מאסר עולם. כשהייתי בן שש או שבע הוא ערער על גזר הדין ובית המשפט העליון דחה אותו. בשנות התשעים הנשיא עזר ויצמן קצב את עונשו ל-27 שנות מאסר וכאמור השבוע הוא שוחרר לחופשי.

למרות שאני מגדיר את עצמי בן אדם הומאני ומוסרי, איפשהו בתוך תוכי אני מאמין בעונש מוות, כי אני חושב שאדם לקח חיים מאדם אחר, דינו מוות. באנגליה עד המאה ה-19 הוצאו להורג אנשים שגנבו, עד היום בארה"ב במספר מדינות קיים עונש מוות, אבל הוא הולך ונעלם מהעולם. ננסי רייגן חשבה פעם שהעולם היה מתרוקן מרוצחים אם עונש המוות היה מתבצע.

בעקבות שחרורו של יונה אברומשי, הרתיעה אותי המחשבה שיום יבוא וגם יגאל עמיר ישוחרר מהכלא, שיום יבוא ועד רוצחים אחרים ישוחררו מכלא, איך אנשים שנטלו חיים אחרים יכולים להסתובב בעולם שבו החיים הם הערך הגבוה ביותר. כשיהיה לי ילד עוד כמה שנים אני אצטרך לתת הסברים.

סיפורי סבתא

בינתיים אני צריך לתת הסברים לסבתא שלי. תסביר לי מה הולך בתוניסיה, מה הולך במצרים הערוצים התונסאי והמצרי, כל הזמן פתוחים אצלה וגם בישראל החדשות לא מפסיקים לדבר על זה, מה הולך בתוניסיה. עניתי לה בפשטות שלאנשים נמאס מהמצב והחליטו לשנות דברים. הזכרתי לה את חביב בורגיבה, שהיה הנשיא הראשון של תוניסיה, אותו היא זוכרת, גם אותו הפילו(בין היתר) בגלל מחאת הציבור נגד העלאת מחירי מוצרי בסיס. סבתא שלי עלתה לארץ לפני עליית חביב בורגיבה לשלטון, אבל הייתה מעודכנת תמיד במה שקורה שם, שתי אחיותיה חיו שם. עכשיו סבתא שלי מצליחה להבין. הם צודקים, היא אמרה לי, אנשים צריכים לאכול, איך יאכלו. גם פה המחירים עולים סבתא שלי מאבחנת. עניתי לה שהיא צודקת ואולי גם פה יפילו את הממשלה. היא ענתה לי בלא ארוך ומבטל. בישראל לא קורים דברים כאלו.

מִרְעָש(סנסציה) בעלטה

השיר שחותם את מיקסטייפ מלווה מלכה מס. 18 לקוח מאלבומם החדש חדש של הרקולס אנד לאב אפייר ואומר בין היתר שהמוזיקה היא היסוד חזק ביותר, המוזיקה מנגנת לנצח והכל יהיה בסדר למרות כל הגזענות והמלחמות בעולם מעין סיסמא מאוסה שכזאת, בטח ובטח שמגיעה בתוך מתכונת של שיר פופ, אבל איכשהו כששמעתי את השיר הזה לראשונה בעודי מדווש את דרכי לעבודה, הוא לכד אותי באיטיות ובמונוטוניות שלו, קולה של הזמרת שלא ידוע לי שמה, גרמה לי להאמין שזה נכון. שעה של מוזיקה חדשה ומשובחת לשבוע חדש ומהפכני, בלי ייסורי מצפון.

מיקסטייפ מלווה מלכה מס.18 להורדה

שבוע מהפכה. אלפרד כהן ה-444

היום זה המחר החדש

להיט רוק'נרול סטייל שנות השבעים

הכי מלוכלך שיש

הקטע היפה מאלבום המרגש והחדש שלו

אני אוהב פופג'אז

רשימת השירים  המלאה

1.        Cut copy- need you now

2.        Memory tapes- today is our life

3.        Tapes 'n tapes- desert plane

4.        Light asylum- dark allies

5.        Smith western- dance away

6.        Gruff rhys- sensation in the dark

7.        Cult of youth- new west

8.        Dirty beaches- sweet 17

9.        Hunx & his punx- lovers lane

10.     Buries beds- breadcrumb trail

11.     Harth girl Helen brown- hit after hit

12.     Iron & wine- half moon

13.     Daniel martin moor- in the garden

14.     Lia ices- love is won

15.     Hercules and love affair- it's alright

כתיבת תגובה

