השירה הזאת

לעיתים אוחזת בי המוזיקה כמו ים

שארל בודלר

 השבוע ביום שלישי אני חוגג את יום הולדת השלושים, מחליף קידומת, ילד גדול מסתכל על העולם במבט אחר, יודע מה אני רוצה, יודע במה אני מאמין. יש לי תכנית מדויקת לעשור הקרוב, שרק שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת או שמא יהיו אלו שינויים אקולוגיים, ימנעו ממני לממש את התכנית, רק בגיל ארבעים אני אוכל אולי לחוות אולי סוג של משבר, כי לא אצליח להגשים את החלומות שלי. העשור הקרוב הוא גורלי עבורי. כן, אני מודע שזה נשמע מלודרמטי, אבל לראשונה בחיי אני מביט קדימה למרחקים ארוכים, חושב על העתיד. עכשיו כמה ימים לפני גיל שלושים הביקורת שלי כלפי עצמי שלא תכננתי רחוק מידי, הייתי סוג של אצן למרחקים קצרים, לא אלוף העולם או שובר שיאים, אבל איפשהו באמצע. כל זה הולך להשתנות עכשיו, יש לי עשר שנים, הרבה זמן במונחים פוסט מודרניים לזכות במקום הראשון בריצת המרתון של חיי.

פרשת בשלח הייתה הפרשה של הבר מצווה שלי, לא הבנתי אותה אז כמו שאני מבין אותה היום. היא מחולקת לשני חלקים, הראשון מייצג את ה-שירה, בני ישראל יוצאים ממצרים חוצים את ים סוף, אחרי שהוא נקרע לשניים, שזה מטביע את המצרים ואז מגיע שירת הים על קריעת ים סוף וחצייתו. החלק השני של הפרשה מייצג את ה-פרוזה. עם, בתחילת דרכו מתמודד לראשונה עם העצמאות שלו, הם לא עבדים יותר, הם צריכים לדאוג בכוחות עצמם למים, ללחם ולהגנה עצמית.

השבת שבה קוראים את פרשת בשלח, מכונה "שבת שירה" בשל אותה שירת הלל של משה ובני ישראל. משמעות הסיפור-מסע של בני ישראל חוצים את ים סוף הקרוע  הזכיר לי איכשהו את סיפורו-מסעו של אוריפיאוס משורר יווני, נגן הנבל הטוב בעולם שירד אל השאול כדי להחזיר את אשתו המתה. אל המתים מתיר לו להחזיר אותה לארץ החיים רק בתנאי שבדרך חזרה לשם, לא יחזיר אליה את מבטו, לקראת סוף הדרך מפר אוריפואוס את התנאי ואשתו נעלמת חזרה לשאול. אם בני ישראל היו מביטים חזרה הם היו חוזרים להיות עבדים והסיפור היה מתגלגל אחרת. מוריס בלאנשו מסאי צרפתי מפרש את הסיפור של אוריפאוס לסיפורה של בריאת יצירת אומנות- היוצר יורד אל מקור ההשראה שלו כדי להוליד אותה לעולם בצורת יצירת אומנות קרי שיר, סיפור, סרט או ציור. אוריפאוס נכשל בתהליך, הוא נתקע באמצע ולכן יצירת האומנות שלו לא נולדה. בני ישראל כמו אוריפאוס היו צריכים לרדת לדרג הנמוך ביותר באנושות-העבדות, בכדי להוליד את היצירה שלהם- עם ישראל ואם הם היו מביטים אחורה, היו טובעים יחד עם פרעה והצבא שלו.

בלאנשו מגדיר יצירת אומנות מהי: אין פירושה עצם הירידה אל חשכת השאול, אלא להוציא אותה מהחושך לאור, החוויה האמיתית שנתנה את ההשראה ליצירה איננה התכלית, אין להאחז בה, יש לעמול להאיר אותה. הסיפור המקראי בורא לו עם ואיננו נאחז בעשרת המכות או בנס קריעת ים סוף, הוא יוליך את בני ישראל 40 שנה במדבר עד שיגיעו לארץ המובטחת, עד שיזכו בתודעה, עד שיראו את האור.

אחרי שקראתי את המסה "מבטו של אוריפואוס" בעצם הבנתי שכל חיי נאחזתי בחוויה עצמה, שהחזרתי מבט לעבר ההשראה ולא הבאתי אותה אל החיים, כל שיר שכתבתי, כל סיפור, כל נסיון שלי ליצור משמעות נאחזתי, אבל תמיד, באותה חוויה ראשונית. זה יכול להיות מבלבל אחרי הכל ההשראה נובעת מהאמת שלנו וקשה מאד לא להביט אליה. כמו אוריפאוס שאהב מאד את אשתו, כמו בני ישראל שהיו עבדים בנפשם, זאת הייתה האמת שלהם, כמעט בלתי אפשרי להתכחש לזה, אך זהו ההבדל בין הצלחה לבין כישלון.

סיפורי סבתא(סבא)

אחרי הבר מצווה סבי ניגש אליי ואמר שמעכשיו אני מגיע להתפלל בתפילת שחרית של יום שבת בבית כנסת , אמרתי כן בלי להסס בכלל, הייתי עושה כל מה שסבא היה מבקש ממני. ביום שבת בבוקר סבא היה מעיר אותי והיינו הולכים יחד. זה שעמם אותי מאד, לא האמנתי לאנשים המתפללים, לא האמנתי שהם באמת מבינים מה הם אומרים. רק כשהגיע העת לשיר את שירת הים האמנתי להם, התרגשתי מאד שכל הנוכחים שרו בכל את השיר הזה, הלחן שלו סחף אותי, האווירה רוממה אותי. רק באותה עת בכל שבת בבוקר האמנתי לאנשים המתפללים. במעט מהמקרים אפילו הצטרפתי לשירה. אחרי שנה הודעתי לסבא שאני לא מגיע יותר לתפילות שחרית של יום שבת, הוא התעצב מעט, אבל היה בו מבט מבין. הייתי רוצה ללכת לבית כנסת רק עוד פעם אחת כדי לשמוע את השירה האדירה הזאת.

לא מצאתי שום הקלטה דומה לשירת הים שאני זוכר מבית הכנסת של סבא, ברשת. אבל מה שכן אפשר למצוא ברשת זה את האורטוריה של ג'ורג' פרידריך הנדל אודות סיפור קריעת ים סוף והשירה שבה בעקבותיה, שירה מרוממת לא פחות.

מוזיקה

לכבוד היום ההולדת ולכבוד שבוע השירה אספתי לי 15 שירים חדשים, שעה של מוזיקה- מיקסטייפ מלווה מלכה מס. 17 מובטחת הנאה צרופה. אפשר להוריד כאן.

שבוע טוב, אלפרד כהן ה-30

 

בקרוב הם שוב בארץ

לזה אני קורא מוזיקת עולם

כשאיימי ויינהאוס פוגשת את קרן או

הקטע שפותח את האלבום החזק והחדש שלהם

והקטע המרגש

רשימת השירים המלאה:

  1. The twilight singers- on the corner
  2. Peter bjorn and john- I know you don't love me
  3. The sway machinery- gawad teriamou
  4. Bikini- palm aire
  5. Tennis- take me somewhere
  6. Imaginery cities- say you
  7. The moondoggies- what took so long
  8. Bright eyes- shell games
  9. Destroyer- song for amrica
  10. Akron/family- so it goes
  11. John vanderslice- sea salt
  12. Mogwai- white noise
  13. The decemberists- rise to me
  14. Giant sand- spell bound
  15. James blake- measurements
7 מחשבות על “השירה הזאת

  1. פוסט מרגש מאד וכתוב מעולה, מזל טוב והמון הצלחה בתכניות העתידיות שהלוואי ויתחילו לרקום עור וגידים החל ממחר בבוקר. עושה רושם שאתה גדל יחד עם הבלוג וזוכה לתובנות חשובות , שזה לכשעצמו מתנה לכל החיים.

  2. לאלפרד
    אני אוהב לקרוא הפוסטים שלך.הם עשירים באסוסיאציות והחיבור לפרשת השבוע מרתק.
    עם המוזיקה שאתה בוחר איני מתחבר אבל זה לא העיקר
    המתכונים שצפיתי בהם ו-1 מהם עשיתי היה מצויין ולטעמי- ההוט צ'יפס.
    אסיים בבדיחה יהודי בא לעיירה עם סוסו ושאל אנשי המקום איפה יוכל לקשור את סוסו…ענו לו אצל הרב בגדר
    למה שאל- ענו לו שהוא הרב קושר כל דבר לפרשת השבוע
    מלווה מלכה הוה שם נהדר לדברי תורה קשורים לכל ענפי התרבות ולשירה יהודית -חסידית וגם..הנדל!

  3. פתיח מררררררגש !!!
    מי יתן ששירת הדרך תלווה אותך בהמשך דרכך ויתגשמו כל החלומות והתוכניות לעתיד:)

  4. מברוק.
    מבואר בחסידות שקריעת ים סוף מתקיימת באופן פרטי אצל כל אחד, אז שתזכה לקרוע את הים הפרטי שלך, ולומר שירה בצד השני.
    בלינק הזה תוכל למצוא את ביצוע-הסטנדרט הספרדי ירושלמי לשירת הים:
    http://bit.ly/fuHijC
    ובלחיצה על "לחנים וביצועים נוספים" תוכל לקבל שלל גרסאות מרחבי צפון אפריקה, אולי אחד מהם הוא של סבא שלך.

    • תודה רבה
      האמת חיפשתי הפיוט באתר הזה וחשבתי אפילו להעלות את אותו קטע, אבל הוא לא דומה לגירסא בבית הכנסת של סבי ז"ל
      אולי אני צריך לחפש יותר

כתיבת תגובה

