לא לנשים בלבד

אחרת ממנה אנוכי

שונה מִניבָה גם ניבי

אך כמותה כמהה בין צללים

אעמוד אדבר על ליבי

יוכבד בת מרים

 לפני שנים רבות(בשנות ה-50) התקבלה החלטה די תמוהה בעיניי- אישה אשר יולדת את תינוקה בביתה אינה זכאית לקצבת ביטוח הלאומי. השבוע שמעתי על אישה אמיצה שהחליטה ללדת את בנה הבכור בביתה, "על המזרן כאן בסלון" היא תארה את זה ועכשיו היא יוצאת במאבק נגד ביטוח הלאומי לקבל את הקצבה המגיעה לה, אחרי הכל מגיל 18 כל אחד מאיתנו מפריש להם סכום כסף שאולי בעת הצורך נזדקק לו. תגובת משרד הבריאות לאותו סיפור הייתה שרוב הנשים המחליטות ללדת בביתן הן נשים אמידות ולא זקוקות לכסף, 1655 שקל ליתר דיוק. מצחיקה התגובה הזאת, מה הם חושבים לעצמם שם במשרד הבריאות.

השבוע לפני 2010 פחות או יותר שנים לפי הנצרות נולד ישו, הוא נולד בבית. השבוע גם קוראים את פרשת שמות, בה מסופר בין היתר על לידתו של העם היהודי, לידת המנהיג שלו, הוא נולד בבית הוריו.

לפני הכל, אני מזמין אתכם להצטרף לעמוד הלייק של מלווה מלכה בפייסבוק, כדי שתוכלו במהלך השבוע להיות מעודכנים במוזיקה הכי טובה, במתכונים מגוונים וגם בנושאים על סדר היום הציבורי(או שלא נמצאים בסדר היום הציבורי) שמטרדים אותי. לייק?

פרשת שְׁמוֹת היא פרשה פמיניסטית, היא פרשה על נשים, על הכוח שלהן להניע את גלגלי העולם ולשנות אותו. פרעה מפחד מהאיום הדמוגרפי של העם העברי השוכן בארצו ואחרי שהוא מעביד אותם לעבדות פרך, הוא מצווה שכל בן זכר עברי שנולד יומת והוא ממנה את שתי המיילדות שפרה ופועה, לאכוף את הצו שלו, אלא שהן לא ממש אוכפות את זה. פרעה זועם והן ממציאות תירוצים וכך ניצלים הרבה בנים זכרים, כך ניצל משה, המנהיג שיבוא.

גם אמא של משה מחליטה לשמור על חיי ילדה החדש ובוחרת להצפין אותו בתיבה אטומה אותה תשליך ליאור, בתה הקטנה מרים תשגיח על תיבה תדאג שתגיע לחוף מבטחים. את התיבה מוצאת אישה, בת פרעה נסיכת מצרים שמשתה את משה מן היאור והצילה את חייו והולידה את המנהיג הגדול של העם היהודי. אחרי שמשה גדל, הפך לנסיך והרג מצרי הוא נמלט ממצרים שם הוא עוזר לבנות יתרו שנתקלו בקבוצת גברים רעים. אחת מהבנות, ציפורה, מדווחת לאביה יתרו על מעשה הצדק והמוסרי של משה. אחר כך הם מתחתנים. פרשה של נשים חזקות, נשים גיבורות.

אנחנו לא יודעים אם יש אלוהים, אבל אין ספק שיש נשים, ציטוט המיוחס לוודי אלן. במעט מן המקרים אני יודע שיש אלוהים וכשזה קורה לי, אני כבר חושב שהוא אישה, היא זאת אומרת האלוהים תמיד נמשכת לגברים שיש להם חזון, קרי אברהם, משה, דוד המלך ועוד ומדריכה אותם איך לשנות את העולם. סימון דה בובואר כתבה בתחילת הרומן שלה עם ז'אן פול סארטר, שאהבה היא אמונה דתית שמזניחה את החיים הפרטיים של האישה:"…היא קוראת את הספרים שהיא קוראת, מעדיפה את התמונה והמוזיקה שהוא מעדיף, היא מעוניינת רק בנופים שהיא רואה בתוכו" כמה שנים לאחר מכן היא כינתה את התחושות הללו שביטאו את הלך רוחה כ-ישות תפלה ו-טפילות אינטלקטואלית, היא שכחה את עצמה. לדעתי זה מה שקורה למרבית הנשים אם באהבה ואם בכלל, הן שוכחות את עצמן, חדלות להתקיים בזכות עצמן וחבל כי אתן האלוהים.

החרדים יראים מנשים, הם שמים אותן בקומה השנייה בבתי הכנסת מאחורי וילון, אוסרים עליהן להתהלך ברחובות ומפרידים אותן באוטובוסים, הם מפחדים מהן כמו שהיו מפחדים מאלוהים(עוד הוכחה שאלוהים היא אישה), מפחדים מהיצר שלהם, מפחדים לגעת בהן ושומרים מרחק. מונעים מעצמם לשמוע אותן שרות. יחד עם זאת הם לא יכולים בלעדיהן אחרת איך יקיימו את מצוות פרו ורבו. מגעיל ומקומם אותי היחס שלהם לנשים. אישה היא לא העבד של העבדים, היא תראה לך את המשמעות של החיים. אישה היא האלוהים.

אלבום השנה של מלווה מלכה Hot Chip-One Life Stand 

עוגת הוט צ'יפ 

מה צריך

200 גרם חמאה

כוס סוכר חום

שלוש ביצים

שתי חפיסות שוקולד מריר

2 וחצי כוסות קמח

כף אבקת אפייה

כפית אבקת סודה לשתייה

כפית תמצית וניל

קינמון

ציפורן

-רוטב קרמל טופי בגרסת הוט צ'יפ:

כוס סוכר

חצי כוס שמנת מתוקה

חצי כוס מים חמים

מעט ברנדי

איך עושים

שמים בקערה הקמח, אבקת אפייה, אבקת סודה לשתייה, סוכר חום, קינמון, ציפורן, ביצים ושוקלד צ'יפס וממקססים לבלילה אחת אחידה במשך 7-10 דקות. שופכים את הבלילה לשתי תבניות אינגליש קייק ומכניסים אותם לתנור ל-40 דקות בחום של 180 מעלות.

10 דקות לפני שמוציאים העוגה מהתנור מכינים את הרוטב לעוגה. מחממים בסיר את הסוכר שמנת, מים והברנדי למשך 10 דקות עד שנוצר מרקם אחיד ולבן(אפשר לעשות את הקרמל בדרך הידועה, אבל אני מעדיף אותו רטוב כמו רוטב).

מוציאים את העוגה מהתנור, פורסים אותה ושופכים מעליה את הרוטב קרמל טופי.

אפשר לבזוק שקדים או אגוזים קצוצים מעל.

הושיטו לי את אהבתכם

שלושה דברים, אני צריך בחיים שלי: אישה, עוגה ואלבום של הוט צ'יפ, את השניים האחרונים השגתי השנה, אישה קצת יותר קשה להשיג. שמו של האלבום- one life stand מסכם את הרעיון הכללי של האלבום, רעיון של אחדות ואהבה ואפילו יש בו רגעים מעט דתיים. אבל בסה"כ האלבום הוא על הצורך הבסיסי של כל יצור אנושי להיות ביחד ולאהוב, לכאורה רעיון מיושן כזה ששייך לתקופות בהם אבא שלי היה תיכוניסט על סמים, אבל הוט צ'יפ דואגים להגיש אותו בצורה הכי עדכנית שיש. ואתם יודעים מה? השנה למדתי שזה הדבר הכי חשוב שיש, להיות ביחד.

הסול הלבן, המלודיה האלקטרונית, הFאנק המרגש. הקולות המנוגדים של הזמרים המובילים, הטקסטים הברורים מאד יוצרים תמהיל של שירים מדויקים ויותר מהכל מרגשים. בשיר "סלאש" הם מסכמים את האלבום הזה יותר מכל ביקורת טובה אחרת שנכתבה עליו השנה : " עכשיו כשאנחנו מתבגרים, יש יותר דברים שאנחנו חייבים לעשות, יש שירים שאנחנו צריכים לזכור, שירים שמזכירים לי, שהאהבה שלי איתך. ככל שאני מתבגר(עוד מעט בן 30) אני מבין שלהוט צ'יפ יש הרבה שירים משמעותיים עבורי, שירים שמזכירים לי אנשים מסוימים ותחושות ורצונות.

Hot chip- One Life Stand להורדה

שיר השנה

ראשית, את השיר הזה שמעתי הכי הרבה השנה. שנית, את השיר הזה הכי הרבה שרתי לעצמי למראה, שרתי בזמן נסיעה, שרתי בלב ואחרון, השיר הזה הוא מעין פנייה לאותה אישה. הוא היה איתי ברוב ימות השנה שחלפה. Take it in   של הוט צ'יפ הוא שיר השנה שלי.

ג'ו גודארד שר את הבתים בקולו הנמוך והחם, אלכסיס טיילור שר את הפזמון בקולו הגבוה והנוגע (גודארד גם מצטרף אליו בפזמון) הגיטרות הפאנקיות המתלוות לביטים האלקטרוניים. נשמה בגוף של אלקטרו-פופ. זהו שיר על אדם שרעב לתשוקה ולאהבה(כמוני) הוא מרגיש שאובד לו הזמן, שאוטוטו בערת התשוקה תפסיק לבעור, הוא רוצה תשומת לב, הוא רוצה שיאהבו אותו(כמו כולנו) והוא דואג להצהיר שהלב שלו יכול לעוף רק אם תכניסי אותו פנימה. אם הייתה אישה בחיי, בטח הייתי מבקש ממנה שתיקח אותי פנימה.
hot chip-take it in by alfredico

להתראות בשנה הבאה, אלפרד כהן השלישי.

5 מחשבות על “לא לנשים בלבד

  1. לכהן
    דבר תורה שלך על פרשת השבוע מצויין,רעיון ממש דומה כתב הרב מוטי אלון בספרו על פרשות השבוע. אכן המדרש אומר בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ובפר' שמות יש הרבה נשים גיבורות.
    הציטוט של וודי אלן מצויין בהקשר זה.
    העוגה מאוד מאוד נראית לי פשוטה מאוד להכנה ועל פי מרכיביה חל הכלל של אבי ז"ל מה שמכניסים זה מה שמוציאים
    רק הערה או שאלה הייתי מעדיף לשפוך הרוטב מ
    מיד על כל העוגה….לשימוש כל השבוע ..אחרת צריך לשמור על הרוטב כל פעם כשאוכלים…הרעיון שלי שגוי ?
    אני כותב מדור צנוע בשם לקראת חלה ובו ד"ת ומתכון הקשור לפרשת השבוע
    אשמח לשלוח לך אותו רקשלח לי המייל שלך…ושלח לך
    אגב הדיסק לא לטעמי ..באמת עניין של טעם
    הפוסט כולו אטרקטיבי אהבתי מאוד
    תודה לא אמרתי

  2. אהבתי אהבתי אהבתי את הבלוג..
    קנית אותי עם הציטוט של וודי אלן 🙂
    נ.ב:
    אני הולכת להכין הוט צ'יפ בסופ"ש!

כתיבת תגובה

