שב גיבור שב

אין כל טעם לזעום על האירועים

לכעסינו הם אינם שועים

משורר יווני לא ידוע

 דווקא בעיתים שבהם אנו אומרים לעצמינו תנו לי רק שקט, רוצה לשבת על הספה לעשן סיגריה לשתות קפה להתיישב, קורים דוברים סוערים, אם בתוכנו ואם בחוץ, חוק מרפי שכזה. שואלים אותי תמיד אם בימי הולדת או בראשי השנה השונים מה אני מאחל לעצמי ובשנים האחרונות מצאתי את עצמי מבקש שקט להתיישב על אותה כורסא נוחה לראות טלוויזיה וזהו, לא מבקש יותר, כמובן שאני נשאל בחזרה, בתמיהה קלה- מה זהו?! לא תרצה משהו אחר משהו גדול יותר, משהו בעל משמעות?! ותמיד אין לי תשובה מנומקת להשיב. כשאני רוצה להתיישב זה אומר שמצאתי את התשובה או שמא אני רוצה לשוב לאן שהוא בחזרה. תשובה, לשוב ולהתיישב  מורכבים מאותן האותיות ואני לא חושב שזה צירוף מקרים. בזמן בו אנו נחים יושבים או שוכבים פרקדן- מתיישבים כתוצאה מעייפות מנטאלית, אנחנו נרגעים מזיכרונות העבר או כי מצאנו את התשובה ואנחנו נחים מהחיפוש המייגע.

פרשת וַיֵּשֶׁב מספרת בהתחלה על רצונו של יעקב להתיישב בארץ כנען לאחר המסעות הארוכים שלו בניכר, הוא רוצה להתפנות לגידול הילדים שלו ולבן האהוב יוסף בפרט. הוא קונה לו כותנת פסים כסימן לאהבתו הגדולה. כותנות הפסים הזאת מעוררת קינאתם בקרב שאר האחים ומפצלת בינהם.

הפרשה מגוללת בעיקר שני סיפורים- האחד של יוסף בעל החלומות והשני-של יהודה אחיו. יוסף חולם את חלום האלומות בו הוא גורם לשאר האלומות כלומר לאחיו להשתחוות בפניו מה שגורם לאחיו להשליכו לתוך בור ולהעלימו ואז יוסף ניצל בכך שנמכר לפוטיפר. אשת פוטיפר מתחרמנת ממראו היפה וה"ורדי"(לשון חז"ל) של יוסף ואונסת אותו לשכב עמה. מנגד באותו הזמן בדיוק יהודה בורח ממשפחתו ומתאהב בשוע, איתה הוא מתחתן ולו יולדת שלושה בנים: ער, אונן ושלה לימים ער מתאהב בתמר ומתחתן איתה אך לא מצליח להביא ילדים ואלוהים הורג אותו, אונן מייבם את תמר ונישא לה לפי המסורת וגם אונן לא מצליח להביא ילדים כי הוא מאונן כל הזמן. יהודה מונע מבנו השלישי שלה להינשא לתמר בטענה שהיא טורפת גברים, אך זו מצידה מתחפשת לזונה ומציעה את שירותיה ברחוב. אחד הלקוחות שלה היה לא אחר מאשר יהודה, היא נכנסת להריון ממנו ומולידה תאומים את זרח ופרץ.

יעקב רצה בסה"כ להתיישב ולהירגע, לגדל את הילדים שלו ומה קורה במקום, שאר הבנים שלו מעלימים את יוסף בנו האהוב. יהודה בורח מהמשפחה ומסתבך בפרשת ייבום עם תמר הרצחנית. סערות מתחוללות בחייו, רוחו תשבר והוא יזדקן בעצב רב.

פרשה יצרית לפנינו העוסקת ברגשות היצריים ביותר, קינאה ומין שניהם יכולים לגרום למוות, בשניהם קשה להלחם, בשני המקרים קשה מאד לכבוש את היצר, ברוב המקרים המלחמה ביצרים הללו מסתיימת בסוף של משהו, כלומר מוות או בהיאחזות שקרית כלשהי. מאבק הוא קשה מנשוא ומתחוללת בנפשנו מלחמה אקזיסטנציאליסטית ממש. חלומות היא דרך ספרותית מקובלת לבטא יצרים לא כבושים, הרי הם משמשים צוהר מסוים דרכו אתה מביט למציאות, אתה רק מציץ לאמת.

כשיצר משתלט עליך אתה מבקש להיאחז במשהו כמו החלום או לכעוס על משהו. יהודה שקינא באחיו הצעיר והשליכו לבור, כעס על עצמו וברח מהמשפחה, אחר כך הוא כעס על תמר כלתו והלך לשכב עם זונה. יוסף מתואר כאדם מיני ביותר שלא מודע לכך ונאלץ להתמודד עם קנאת אחיו ומשיכת אשת פוטיפר, הוא חולם חלומות.

תמר כלת יהודה

ליזה קוזניצקי

בכל פעם שאנחנו מתיישבים אנחנו כמו נאחזים במשהו מנסים לא להתמודד עם יצרינו הכובשים אותנו, מבקשים להירגע או לשוב לאחור. קינאה עבורי הוא יצר חזק שאני נמנע תמיד לכבוש אותו אני אחרון הגיבורים. כשאני מקנא, מחשבותיי הופכות זדוניות בכדי להרוג את היצר הזה אני מתרחק ממנו ובוחר לשבת, לא למדתי איך לעשות אחרת וזה מעייף אותי מאד. לפעמים אני בורח למחוזות החלום ואז אני מפחד עוד יותר להלחם ביצר. כמו בקנאה כך גם במין, משיכה מינית מאבדת את עצמי לדעת אבל עם היצר הזה למדתי להלחם ואני ככל הגיבורים בעולם, כי זו מלחמה משותפת וחברתית של כולם, חוץ מאלו היצורים הארורים האנסים באשר הם. ותמיד אפשר לאונן.

סיפורי ז'ורז'

ועכשיו למשהו אחר, במדור קצרצרים במוסף תרבות וספרות של הארץ כתב אלכס אפשטיין: "פרוזה היה חתול פרסי. שירה הייתה חתולת רחוב. או להפך." ובהמשך הוא ממשיך לתאר את מעלליהם של שירה ופרוזה חתול פרסי לצד חתולת רחוב(אפשר לקרוא כאן) ז'ורז' שלי היא חתולת רחוב שחייה בבית כמו מלכה פרסית היא מעולם לא יוצאת מהבית ואם בטעות כן היא ממש מפחדת, אך מנגד היא פעם כמעט לכדה עורב שנח לו בסורגי המרפסת של דירתי. ז'ורז' אוכלת רק את האוכל שאני קונה לה מהחנות לבעלי חיים בשדרות ירושלים ביפו, אך מידי פעם היא מעיזה וקופצת על שולחן האוכל שלי בכדי לטעום מהאנטריקוט מדיום רייר. ז'ורז' שלי היא לא פרוזה ולא שירה. ז'ורז' שלי היא שאנסון היא גם בלדה סיפורית והיא גם שיר פופ. היא גם שוכבת במיטתי כמו מלכה פרסית וגם לוכדת ג'וקים שצריך. ז'ורז' החתולה שלי, היא שאנסון.

Take me over, take me out

המיקסטייפ האחרון לפני חודש שלם של סיכומי 2010 במוזיקה מציג לפנינו סוללה של להיטים אמיתיים לצד שירים מרגשים קאבר מיוחד לשיר של לסד סאונדסיסטם. הסינגל החדש של קאט קופי. קטע של ההרכב 2 דובים אחד מהם הוא חבר להקת הוט צ'יפ. סינגל חדש ומציון ללהקה הקנדית כרומיאו ושיר מקסים בהרכב של חוזה גונזלס, ג'וניפ שלמדתי לאהוב בזמן האחרון וגם בי סייד של להקת הווקמן שהוא כל כך יפה שאני מתקשה להבין איך הוא לא נכנס לאלבום בכלל, הבי סייד של השנה שלי. וקטע נוסף שמשחרר קניה ווסט והפעם על ג'יי זי ולה רו הכל במיקסטייפ אחד, אתם יכולים להוריד.

חולם עליכם, אלפרד כהן השלישי.



 

מיקסטייפ מלווה מלכה#16 להורדה

  1. Cut copy- take me over
  2. The 2 bears- church
  3. Kanye wast & jay z- that's my bitch
  4. Los chicharrons- ma do na
  5. Chromeo- hot mess
  6. British sea power- living is so easy
  7. Cee- lo green- cry baby
  8. Warpaint- set your arms down
  9. Banjo or freakout- 105
  10. Junip- to the grain
  11. The walkmen- weight on my shoulders
  12. Mogwai- rano pano
  13. Balmorhea- clamor
  14. Tht's a freight train- I can change(LCD soundsystem cover)
  15. Caroline- swimmer
כתיבת תגובה

