חג ההודיה הישראלי

צריך היה הוא אור לזרות

אך רק חושך רד כמוס

כך עש נמשך לנר עם ליל

מרעיד, אך לא יכול לנוס.

אינקונטי פיודורוביץ אננסקי

הייתי רוצה חג כמו חג ההודיה בארה"ב או בקנדה(ולא רק בגלל הארוחה), הייתי רוצה שיהיו שתי משמעיות לחג ההודיה הישראלי, האחת הכרה והודיה לפלשטינים היושבים עמנו כפי שייקבע בחוק ועל פי הסכם הדדי(חזרה לגבולות 67) והשנייה היא משמעות יותר אישית של תודה חברתית לנו, לסובבים אותנו, למשפחה ולחברים הקרובים לנו. עוזי חיטמן ז"ל תמיד סיפר כשהוא נשאל על השיר- תודה שהוא כתב לחיים משה שהמושג הזה לא היה קיים בשירה הפופולרית ובתרבות בכלל. השיר הפך מאוס בעיניי ולא רלוונטי, אבל דבריו של עוזי חיטמן נכונים מתמיד, חסרה בתרבות שלנו הכרת התודה, ההודיה וממה שנגזר ממנה- המנחה, השי או הדורון. תודה שאנחנו כאן, תודה שאתם כאן. יותר מכך, אני חושב שצריך לוותר על כמה חגים דתיים אחרים לטובת חג ההודיה הישראלי.

הפרשות האחרונות עמוסות באירועים. פרשת וַיִּשְׁלַח מגוללת את סיפורו של יעקב. הוא חוזר לכנען אחרי 20 שנה בגלות, נלחם עם מלאך, שליח האל ושמו מוחלף ל-ישראל. ראובן בנו שוכב עם פילגש אביו, בלהה. יעקב נפגש עם אחיו עשיו, דינה בת יעקב נאנסת ואחיה נוקמים. רחל יולדת את בנה השני בנימין ומתה ולבסוף מתוארת לנו השושלת של העם האדומי של עשיו אח יעקב.

מכל הסיפורים העמוסים רגשית, בחרתי לעסוק בסיפור המפגש המחודש של יעקב עם אחיו ממנו גנב את הבכורה. עשרים שנה לא ראה יעקב את אחיו. עשרים שנה בהם הספיק יעקב להקים שבט משלו, עם הרבה ילדים ונשים ופילגשות והרבה צאן וגמלים. יעקב אחוז אימה לקראת הפגישה כן שמצפונו מעיק עליו, עד כדי כך נפשו של יעקב סוערת שהוא נלחם עם שליח האל בלילה לפני הפגישה. נלחם איתו עד אור הבוקר ובעקבות כך מחליפים את שמו כאמור ל-ישראל. המשמעות בעיניי של השם הזה הוא מאבקים פנימיים פסיכולוגיים הנגרמים מנקיפות מצפון, למעשה השם של המדינה שלנו היא מאבק תמידי עם המצפון שלנו, מה עשינו רע ויש לי הרגשה שדי מתעלמים או מדחיקים מזה בתקופה האחרונה. אם להסתכל על התמונה הכוללת אנחנו עושים הרבה רע ולאף אחד לא איכפת. נקיפות מצפון איננה חולשה אנושית או מורך לב, אלא דווקא התגלמות תהליך נפשי עמוק ורגישות רבה ובאה לבקש ולתקן עיוותים שיצאו מתוכינו.

הפחד והמצפון מניעים את יעקב, ובשל כך הוא שולח תחילה שליחים מטעמו אל עשיו שיבשרו את בואו, כשאלו חוזרים עם התגובה של עשיו הוא מפחד אף יותר. יעקב יוצא לארץ כנען באישון לילה כמעשה גנב, באפלה, מפחד שמא יראו אותו. לכאורה הוא ביצע מעשה רע אבל הוא שלם עם מה שהוא עשה.

יעקב מכין לאחיו מנחה וכשהוא נפגש עמו נפלט לו- קח נא את ברכתי במקום קח נא את מנחתי. פליטת הפה הזו נובעת מאותו גניבת הבכורה והברכה. הוא רוצה להתפייס איתו כי הוא מבין שרק כך הוא יכול להגשים את החזון שלו, הוא רוצה לתקן ולהשלים, הוא לא יוכל אחרת. מדרשים רבים מפרשים את עשיו כבן אדם אכזר וצר של ישראל, אך מן הכתוב עולה שהוא אדם רגיל וישר ומקבל את יעקב בחיבוק ומשלים איתו.

שלום תמורת שטחים

אני שומע הרבה לאחרונה על מצוקת הדיור ובועת הנדל"ן ועל הנסיונות לפתור את המשבר או לפוצץ את הבועה. הדיון הציבורי גם מתמקד בעניין המשך הקפאת הבנייה בהתנחליות בניגוד לרצונם של אנשי הימין והמתנחלים ומנגד קהיליות רבות סובלות מדוחק בישובים שהם חיים בו משום שהמדינה מסרבת להפשיר קרקעות לבנייה והשטחים קיימים, אך אסור לבנות בהם ומי שכן, מייד יקבל צו הריסה משפיל. לסיכומו של עניין אדמה, שטח, בנייה והתיישבות והמושג בית, מעסיקים אותנו רבות.

מקור חג ההודיה לפי ויקפדיה, הוא העזרה שקיבלו המתיישבים הראשונים בארה"ב מהמקומיים האינדיאנים( אחר כך הם השתלטו עליהם) וכדי להודות לאינדיאנים ערכו המתיישבים ארוחה חגיגית. אני מזהה כאן הזדמנות שאולי לא תחזור, על מנת שנחגוג את חג ההודיה הישראלי, עלינו להפשיר קרקעות לערבים הישראלים הנדחקים בקרבם, להקפיא את הבנייה, לחזור לגבולות 67 לתת לפלשטינים הכרה וכך נוכל להודות אחד לשני בארוחה חגיגית ענקית המשלבת את כל האלמנטים המזרחיים והמערביים. כל צד יבוא עם נקיפות המצפון שלו, יעשה חשבון נפש, יאבק עם התחושות הכי פנימיות שלו ונברך אחד את השני כמו יעקב ועשיו( הו! אני יותר מידי אופטימי).

ארוחה

שני דברים הנוגעים באוכל העסיקו אותי השבוע:

  1. ארגון האו"ם לחינוך מדע ותרבות(אונסק"ו) קבע שהארוחה הצרפתית והמזון המקסיקני יכללו ברשימת אתרי המורשת העולמית ולראשונה ענף הגסטרונומיה נכלל ברשימה הזאת. ארוחה זה אחד הטקסים החשובים בעיניי וצריך למסד ולשמר את עניין הארוחה. הארוחה הצרפתית כוללת גינונים דקדקניים הכוללים יין ומפיות שוקולד ועוד. גם ארוחת חג ההודיה מלאה בגינונים מוקפדים, חלק מאותם גינונים הופכים את האירוע הזה של ארוחה לאתר מורשת בעצם שיש להנחיל לדורות הבאים.
  2. בלוג מיוחד המתעסק באוכל מההיבט החזותי שלו- A Wind שמציע מתכונים מענינים ובעיקר מציע נקודת מבט מענינת על האוכל כאובייקטים של צילום. חלקי המזון מצולמים בסינקדוכה המתארת חלק מתוך שלם או קלוזאפים של אנשים שבאים במגע עם אוכל. מעניין ואני מנסה את המתכונים השבוע.

אהבה היא הכל

אני ממשיך בסיכומי השנה שלי במוזיקה והפעם הסיכום השוודי/סקנדינבי. כל שנה אני עוקב אחר המתרחש האיזור הזה במוזיקה, בז'אנרים מסוימים. הכל התחיל אי שם לפני עשר שנים באלבום הראשון של סיגור רוס והמשיך לשוודיה שם גיליתי להקות פופ מצוינות. הסיכום כולל מוזיקה בעיקר משוודיה, אך יונסי (סולן סיגור רוס), אולוף ארנלדס ואלפר ארנלדס מייצגים את איסלנד, יש גם קטעים מפינלד(ווילה נאה) ומדנמרק(אפטרקלאנג)

בעינייך אני קורא את סיפור חיי, זו שורה מתוך אחד משירי השנה שלי- drawing lines של the electric pop group להקה המגיעה משוודיה והשנה יצא אלבומם השני seconds אלבום פופ עם ג'סטות ללהקת הסמיתס ומוריסי ולבריטפופ מתחילת שנות ה-90 זהו שיר על שני סיפורים, שתי השקפות עולם בין שני אוהבים לשעבר המותחים קווים שהם גבולות ליחסים בניהם.

אפשר להאזין לכל המיקסטייפ כאן:


 

 

תודה, אלפרד כהן השלישי.

 שנת 2010 הסיכום השוודי/סקנדינבי להורדה

  1. I'm from Barcelona- silence
  2. Love is all- early warnings
  3. Jonsi- animal arithmetic
  4. Ceo- illuminata
  5. Villa nah- ways to be
  6. Club 8- my pessimistic heart
  7. Sambassadeur- days
  8. The radio dept.- never follow suit
  9. The electric pop group- drawing lines
  10. Efterklang- I was playing drums
  11. Jj- let them
  12. First aid kit- winter is all over you
  13. The tallest man on earth- love is all
  14. Olof arnalds- surrender(feat. Bjork)
  15. Olafur arnalds- pu ert solin

 

 

Advertisements

2 מחשבות על “חג ההודיה הישראלי

  1. תודה אלפרד, ששיתפת את הבלוג שלי. וגם תודה על שכתבת עליו את מה שכתבת, נקודת מבט ותיאור של אחרים תמיד משמח אותי וגורם לי לחייך.
    תודה!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s