שיר שמח שרה

היא ישנה עמוק,

בלי חלומות.

לפני שנתיים נרדמה,

מאז לא קמה עוד.

ולמה לה?

חנוך לוין

 על ערש דווי, על מיטתי אשב אם בזו של בית החולים(תלוי במצב בריאותי) אם בזו של חדרי, אבקש לומר מילות פרידה לאשתי שתחייה(הסטטיסטיקה מראה שגברים חיים פחות) אחות בית החולים או המטפלת העובדת הזרה יקראו לה למיטתי והיא תחייך חיוך מר. אני אגיד לה שבכל חיי לא אהבתי אדם כמו שאני אוהב אותה, אני אוהב אותך יותר מהילדים ומהנכדים שלנו, הוסיף למשפט הפתיחה של דברי הסיום שלי. שבכל חיי פחדתי להפסיק להתאהב בה בכל פעם מחדש ועתה הפחד נעלם, הוא ימות יחד איתי. אישתי בוודאי תענה שהיא מפחדת להשאר לבד בעולם הזה, שהיא מרגישה זקנה ואני אענה לך בציניות קלה שאין לה למה, שהיא כבר זקנה ואישתי תענה לי בחזרה שמותי יזקין אותה בעשרות שנים. אני אחייך, אאחוז לה את היד ואמות. בכל חיי אהבתי אותך יותר.

פרשת חַיֵּי שָׂרָה מתחילה באופן אירוני דווקא במותה של שרה אשת אברהם והקנייה שלו בכסף את מערת המכפלה בקרית ארבע, בארבע מאות שקלים ליתר דיוק. אחרי שאברהם רכש לעצמו שטח לקבור בו את אשתו אהובתו כאחותו, אשת חיל. הוא פנה למשימה האחרונה שלו בחייו, למצוא בת זוג לבנו היורש ממשיך הדרך יצחק והוא שולח את אליעזר עבדו למצוא לו כלה בארץ הולדתו.

שרה היא דמות טרגית, היא הייתה עקרה, שפחתה, הגר ילדה את בנו בכורו של אברהם אהובה. היא התבקשה פעמיים על ידי אהובה ובעלה להתחזות לאחותו משום שהיא הייתה יפת מראה, היא לא נכחה בעקדת בנה יחידה יצחק ויותר מכך בחתונת בנה היחיד יצחק. הפרשה נקראת חיי שרה אך אין בה שום קשר לחיים שלה, אלא למותה וליצירת חיים חדשים בנרטיב היהודי.

אברהם אהב את שרה אשתו אהבת אמת, הם היו הזוג הראשון של היהדות. נאמר עליהם: " על כן יעזוב איש את איבו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד". למרות מעמדו בארץ כנען הוא מתעקש לרכוש את חלקת האדמה שתשמש כמצבה שלה. המדרשים מתעסקים במות שרה ומכנים את האירוע הזה כחוויה קשה של אברהם, אחרי הכל הוא מאבד את אשת נעוריו, את אהבת חייו. חז"ל מוסיפים ומחזקים: "אין אישה מתה אלא לבעלה" כלומר האישה המתה רק לבעלה ולאהובה ואחר כך היא גם מתה לילדים שלה. על אברהם נאמר מייד אחרי מותה של שרה שהוא זקן ובא בימים(למרות שכבר יודעים את זה מפרקים קודמים) אבל אברהם הפך לזקן במיוחד, לבן אדם ריק ובודד.

לא אחת בחיי דמיינתי את חיי כבן אדם נשוי והסצנה שתיארתי בתחילת הפוסט רצה לי בדמיוני כבר כמה וכמה פעמים במהלך השנים. הסיבה העיקרית שהביאה אותי כבר בגיל צעיר לחשוב על חיי נישואין וזוגיות היא הרצון לתקן את חיי הזוגיות הקלוקלים של הוריי, מגיל קטן אני מביט אליהם מהצד ויודע שאפשר לעשות זאת אחרת, קראתי על זה בעיתונים ובספרים, ראיתי סרטים ואת השכנים. בערה בי אש התיקון. סיבה נוספת התווספה לה בתקופה האחרונה שהבנתי שאת החיים שלנו צריכים לחיות עם עוד מישהו, לחיות ולסבול אותם בזוג.

חיי הזוגיות של אברהם ושרה ידעו עליות ומורדות, כמו כל זוג נורמלי, שניהם שאפו לרצות אחת את השני ולהפך, אם בהצלחה ואם לאו. שרה הייתה המאמינה הגדולה של אברהם, בלעדיה הוא היה מתקשה ליישם את הקולות ששמע. הפרשה נקראת חיי שרה, רק משום ששרה האמינה וחיה, הצליחה היהדות לעבור שלב, לעבור דור ולעבור לסיפורם של יצחק ורבקה. לא בכדי בחר המקרא לתת לה שם של פרשה, הוא רצה להודות לה על מסירותה ויותר מכל לרומם אותה. למרות שלא נכחה בהר מוריה בעת שאברהם בעלה רצה לרצוח את בנם, היא נכחה בכל מקום ואברהם אהב אותה יותר מכולם בכל חייו.

קבר שרה

השטח שקנה אברהם שישמש מצבת אשתו שרה, מהווה עבור הרבה מהיהודים הוכחה ואסמכתה שאת האדמה רכשנו בהגינות והיא שייכת לנו, אבל במערת המכפלה בקרית ארבע בחברון חיים יותר ערבים מאשר יהודיים. יותר ממאה אלף ערבים מול בערך יותר מאלף יהודיים. ואנחנו, הממשלה והצבא עדין שולטים שם, בין היתר על סמך אותו וקסט מקראי. אך גם לערבים יש שם זכות לחיות.

מעמדו של אברהם באותם הזמנים היה רם ונישא, שמו נשמע למרחקים והחשיבו אותו כגדול וחכם, כשהוא ביקש לקנות שטח בקרית ארבע הוא נענה שאין צורך והוא יכול לקבור היכן שירצה את יקיריו, אך אברהם התעקש. כי תושב וגר אנוכי בתוככם, כלומר הוא ביקש רשות והתייחס בכבוד. לכן יהודים ישראלים שגרים בחברון או בכל התנחלות שהיא, ראו מקרה אברהם ולמדו ממנו איך להתייחס לזרים ואין צורך לשרוף מטעי זיתים או מסגדים. אני מאמין ואולי בתמימות שאפשר אחרת, צריך רק לנסות.

סיפורי סבתא וסבא

בילדותי זכורים לי המריבות הקטנות והחביבות בין סבתי שתחייה לבין סבי ז"ל. גם בעיני ילד בן 10 הם רבו על זוטות, החור בשקית החלב גדול או קטן. משהו הקסים אותי אז במריבות הללו והיום בדיעבד אפילו עוד יותר. אחרי שהסתיימה מריבת החור שצריך לעשות בשקית החלב. ניגש אליי סבי והסביר לי שסבתא מזדקנת והיא כבר לא מבינה כמו פעם, בשקט שהיא לא תשמע, הסאבטקסט אמר שהוא חולה על הנשמה שלה. לסבתא שלי היה תזמון מצוין, היא תמיד ידעה להיכנס לחדר בזמן שסבי שיתף אותי בדעותיו אודותיה. אני זקנה?! אתה גדול ממני בשבע שנים, אל תספר לו שטויות, סבתא צעקה. למזלי אחרי כמה זמן הם כבר קנו חלב בקרטונים.

הקסם שאבד

דווקא בשבוע שבו חשבתי ודרשתי באהבתם של שרה ואברהם, השיר שהכי עשה לי את זה השבוע דווקא מדבר על פרידה, סוף, קסם שאבד.  ההרכב האלקטרוני הקנדי קריסטל קאסטלס ביקשו מרוברט סמית(הקיור) לשיר את אחד משירי האלבום האחרון שלהם שיצא השנה והתוצאה- השיר של הקיור הטוב ביותר בעשור האחרון. קולו של רוברט סמית הוא מהבודדים בעולם שיכול באמת כאילו לשיר את אשר על ליבי ובקטע הזה הוא עושה את זה מצוין ומרגש.

עוד במיקסטייפ השבוע, אפשר למצוא שלושה הרכבי אינדי מאוסטרליה, כדאי לשים לב להרכב הפוסט פאנק שנקרא מיי דיסקו שאין ספק שיזכה לתשומת ליבי בזמן הקרוב או הרחוק. גם את מלכת הפופ, הלא היא רובין אפשר למצוא כאן ואפילו את יורשת העצר שלה ליקה לי(שתיהן משוודיה אגב).

מאותו איזור מאיסלנד נמצאת במיקסטייפ הזמרת אולוף ארנלדס שהוציאה אלבום על חברות והוא מקסים ביותר. לסיום לא יכולתי להמנע מלא לשים את הליקופטר של דירהאנטר במיקסטייפ הנוכחי, אחרי הכל מדובר בשיר מרטיט מתוך אלבום משובח. תורידו!

תזדקנו ביחד, אלפרד כהן השלישי.

מיקסטייפ מלווה מלכה מס. 14 להורדה

  1. Das racist- you oughta know
  2. The go! Team- T.O.R.N.A.D.O
  3. Robyn- indestructible
  4. Crystal castles- not in love(feat. Robert smith)
  5. Lykke li- get some
  6. My disco- closer
  7. Girls- heartbreaker
  8. Sun airway- American west
  9. Olof arnalds- vinur minn
  10. Teletextile- what if i
  11. Darren hanlon- modern history
  12. Deerhunter- helicopter
  13. The lovetones- came dance with me
  14. The extra lens- cruiserweights
  15. Brian eno- emerald and lime
כתיבת תגובה

