קורא לי ללכת

והוא הביט…אזי לפתע

נולד בו רגש לא ידעהו,

קדוש ונעלה היה הוא.

ובליבו הלום הרעם

פשטה בת קול, מלכות שמים.

ושוב המו בו כמו אי פעם

אמת ויופי, טוב וחסד.

מיכאל יורביץ לרמנטוב

  ב-18/02/2007 עברתי לגור בתל אביב, בדירת שותפים, בבנין ברחוב בצלאל יפה, בנתיים את הבניין השמידה עיריית תל אביב בחסות חברת ביטוח גדולה, כיום אין לו זכר, כיום הוא מתחם חנייה, אנשים המחנים שם את רכבם, לא מודעים בכלל שהיה קיים שם בניין, שהיו שם חיים מלאי הצלחות לצד אכזבות. בתל אביב מצאתי בית. בשנתיים שלפני המעבר לתל אביב, נוצר בי קול שלחש לי לעבור אליה, ששם אמצא את עצמי. עד אז ביקרתי בתל אביב לגיחות קצרות, לא הכרתי בה כמעט כלום, אך בכל זאת ולמרות הכל, הקשבתי לקולי הפנימי ועברתי לתל אביב, כאן זה ביתי, כרגע אני בגלות ביפו ואולי אחר כך בגבעתיים או רמת גן, אבל לתל אביב אני אחזור. יש לי פנטזיה שבה אני זוכה בהמון כסף באיזה משחק מזל שכזה ואז אני קונה את האדמה עליה היה הבניין בבצלאל יפה מספר 13.

פרשת לֶךְ-לְךָ מתחילה לספר את סיפורו של העם הנבחר, של המונותיאיזם, את הסיפור של שלוש הדתות המרכזיות היום בעולם והגיבור של הסיפור הוא אברם איש האמונה האולטימטיבי, כל מה שאומרים לו הוא מאמין ומבצע. לא בכדי בחר המקרא לפתוח את הסיפור של האנושות בסיפור אמונה, כי למעשה הכל מתחיל ממנה. תאמין דברים יקרו, תאמין תוכל לקוות והתקווה היא החמצן הנישא על כדוריות הדם של החיים. בהמשך הפרשה כורת אלוהים עם אברם את ברית בין הבתרים בטקס מלא אימה וחשיכה המואר בלפיד אש. זו הברית הראשונה של אלוהים עם קבוצה מסויימת, שלימים תקרא "העם הנבחר". עוד לא הספיק אברם להתמקם בארץ אשר הראה לו אלוהים, הוא נגלה למצריים וחי שם כמה שנים, משם לקח את הגר שלימים תהייה אם ילדו בכורו- ישמעל. הרבה הוגי דעות אנטי ציוניים מסבירים באמצעות הסיפור הזה שהגלות היא למעשה הדרך של העם היהודי להתקיים, אני לא מסכים איתם, אחרי הכל איך הם יכולים להסביר שמרבית המקרא עוסק ביציאת מצרים והחזרה לארץ ישראל.

הפעולה הראשונה שמתוארת בהולדת המונותיאיזם היא ההליכה. רש"י מפרש את לך לך כהליכה לבדך. ספר הזוהר מוסיף ומחדד ש"לך לך" זה ללכת לתוכך. בתהליך, אם כך האלמנטים הפיזי והנפשי נפגשים ומשוחחים יחד. שאלתי את עצמי מדוע אברם בחר דווקא ללכת לשטח הכושל הזה, אחרי הכל הוא חי בארץ שופעת כל טוב ואם כבר ללכת למה לא ללכת למצריים או ליוון, האימפריות הגדולות באותן ימים, למה דווקא שמע אברם בקולו הפנימי להגיע לארץ בה נמצאו שבטים נחותים. שאלתי את עצמי את השאלה הזאת, כי למעשה שמתי עצמי בעיני אברם, אבל אין מקום להשוואה בעצם. אדם הולך למקום שבו הוא יכול להגשים את עצמו ואני מהשממה רציתי להגיע לפריחה, לעומת זאת אברם רצה להפריח את השממה, אבל שנינו הלכנו גם פיזית וגם נפשית, המסע הזה שלי לתל אביב הוא יותר ממסע של שעה ורבע, הוא מסע ארוך ומייסר של הליכה פנימה אל עמקי נשמתי וככל שאני הולך יותר אני מכיר את עצמי יותר, ככל שאני הולך יותר, יש מכשולים שעליהם אני צריך להתגבר.

יהודי חופשי

לפני מספר ימים אישר ראש הממשלה את תיקון חוק האזרחות ולפיו התוספת מדינה "יהודית ודמוקרטית" ל-"אני מתחייב לכבד את חוקי המדינה..". כמה ימים לאחר מכן נאם ראש הממשלה בפתיחת מושב החורף בכנסת ובו קרא לפלשטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית והציב את זה כתנאי להמשך ההקפאה, להמשך המו"מ. תחילה התנגדתי נחרצות לשני המהלכים האלו של ראש הממשלה, כאחד שמגדיר את עצמו ישראלי ליברלי, הייתי כן רוצה לראות הפרדה בין דת למדינה ושהפלשטינים פשוט יכירו במדינת ישראל ולא בדת שלה . אבל אז התחלתי לקרוא ולהעמיק בנושא ודעתי מעט השתנתה ואנסה להסביר. תחילה איננו בוחרים לאיזה הורים להיוולד, היכן להיוולד. נולדתי להורים יהודים שעשו לי ברית מילה שמונה ימים לאחר שנולדתי. הרב סולובייצ'יק מגדיר זאת "ברית הגורל", הרב קוק מגדיר זאת –הברית הפנימית, שזו ברית הקושרת את היחיד עם יחיד אחר ממשפחתו או מבני עמו. אנחנו יהודים ואין מה לעשות עם זה. לשם כך ההורים שלי ושלכם הגיעו לכאן, ארץ ישראל היא הבית של היהדות ולפי כך למעשה ההכרה בארץ ישראל, היא גם ההכרה ביהדות.

אם ברית המילה שנכרתה בין אברם לאלוהים בסיפור הפרשה היא הברית הגורלית- פנימית, אז אחרי מאות שנים אלוהים העניק לעמו את לוחות הברית במעמד הר סיני. את הברית הזאת מכנה הרב סולובייצ'יק כ-"ברית הייעוד", אנחנו מקבלים על עצמינו מערכת של חוקים ומכריזים על עצמינו לחיות או לסבול למען אידאל מסוים. הרב קוק מגדיר אותה כ-ברית חיצונית, האדם בא במגע עם התפילין והשבת ועם חוקים אחרים. האדם מחויב לשמור על המצוות שניתנו לו. בברית הזאת שניתנה בהר סיני, היא ברית של הבחירה החופשית, האדם אם זה אני, או כל אחד אחר יכול לבחור אם לשמור על המצוות ולהאמין בהן ובאלוהים. נולדנו יהודים, אך אנחנו יכולים לבחור אם לחיות ככאלו או לאו. לדעתי הפלשטינים חייבים להכיר בנו כמדינת יהודים כתנאי להמשך המו"מ, כי זה מה שאנחנו, האנשים והדגש על האנשים, שחיים פה, כי רק כך ייפתר הסכסוך הזה לעזאזל(אנחנו כבר הכרנו בהם עוד באוסלו) ובהצהרת הנאמנות אין צורך להוסיף את המילה "יהודית" כי היא כבר נמצאת בדמוקרטיה בזכות שיש לכל אחד מאיתנו לבחור.

שקט עכשיו

אחרי שקצת מצאתי את עצמי בתל אביב, היעד הבא שלי ללכת אליו הוא שטוקהולם, בשוודיה. משהו בשפה, במוזיקה, באוכל המקומי ובעיקר בנשים מאד מושך אותי ללכת לשם. אניקה נורלין המכנה עצמה סאקרט בשיר שחותם את המיקסטייפ שרה על השקט שזקוקה לו הנפש,היא שואלת אם בכלל אפשר להיות בשקט, לאחר אין ספור הליכות, אבל השקט הוא משהו מאד מאד רחוק, אולי בסוף המסע ואולי לא קיים בכלל.

אמנם המיקסטייפ מורכב מ-15 שירים אך בכל שיר מתארחים אמנים אחרים, בכלל,  זה הפך להיות טרנד של התקופה האחרונה לארח אמנים אחרים בשיר שלך, בין השירים אפשר למצוא את ג'ון לג'נד, קיד קאדי, פרנץ פרדיננד, דיוויד ביירן, ננסי וואנג ועוד. גם ה-שיר שעושה לי את זה בשבועיים האחרונים הוא קטע של הוט צ'יפ יחד עם ברנרד סאמר והוט סיטי, שיר שהוא למעשה פרסומת של קונברס ולמרות זאת, מדובר באחד הלהיטים הכי חמים שיש עכשיו, שאומר בפשטות רומנטית וקיטשית- לא ידעתי אהבה מהי עד שפגשתי אותך(הוווו).

עוד במיקס טייפ קאבר מרגש של יוצר הדאבסטפ ג'ימס בלייק לשיר של פייסט. שיתוף פעולה של מקסימום בלון עם דיוויד ביירן האגדי. ושיר אחד מתוך אלבום מאד מרגש של אדווין קולינס שבו הוא מארח כל מיני אמני אינדי רלוונטיים ובמקרה שלנו, פרנץ פרדיננד, אחת משלוש הלהקות הכי אהובות עליי בעולם, שרים יחד איתו.

לכו, אלפרד כהן השלישי.

 מיקסטייפ מלווה מלכה מס.13 להורדה

  1. Kanye west- Christian dior denim flow
  2. N.E.R.D- hypnotize U
  3. Shit robot- take 'em up
  4. Hot chip, Bernard summer & hot city- didn’t know what love was
  5. Maximum balloon- apartment wrestling
  6. The intelligence- like like like like like like
  7. No age- depletion
  8. Edwyn Collins- do it again
  9. Deerhunter- coronado
  10.  Warpaint- undertow
  11. Active child- take shwllter
  12. James blake- limit to your love
  13. Benoit pioulard- sault
  14. How to dress well- suicide dream 2
  15. Säkert- tyst nu
4 מחשבות על “קורא לי ללכת

כתיבת תגובה

