זה לא את, זה אני

שלום לפני חנופה מתרפסות

לגדלות עם הבעות חכמה מעושות

להתעשרות חדשה שמבטה לא מישרה

למשרה צייתנית, נחותה או בכירה

לאולמות מלאים, לחצר, לרחובות

ללבבות קפואים, לרגלים חופזות

למי שהולך, למי שבא וממשמש..

רלף וולדו אמרסון

 שהודיעו בחדשות שפריחת החצבים הקדימה ולמעשה הפריחה שלהם מקדימה משנה לשנה, התחלתי לדאוג. כידוע פריחת החצב היא אחד מסממני הסתיו, עונת מעבר, תהליכים פיזים ומטפיזיים מתרחשים בטבע וגם בגופו של האדם וגם השנה זה לא פסח עליי, רק שזה הקדים, עוד בסוף חודש יולי וכל שנה זה יותר ויותר מוקדם. אני מצטער, אין ביכולתי לשתף את התחושות שלי, זה עמוק מידי, הייתי רוצה שהם ילכו, שיתחיל משהו חדש לחוות או משהו בסגנון, להשתנות, אבל זה לא קורה כל כך מהר. מנגד אני גם לא רוצה להעמיד פנים ולהמשיך בחיי היום יום ולחייך לכל הכיוונים, אך לפעמים חייבים להעמיד פנים, השינויים שעליהם אני מדבר וכמה להם, פנימיים מידי. אולי השינויים האלו לא תלויים בי בעצם. אני לא חושב ככה, קשה לי לחשוב בצורה הזאת. צריך לדבר על זה. 

להבין 

כדאי לכם מאד לקרוא את שתי הפרשות שקראו השבוע, נִצָּבִים ו-וַיֵּלֶךְ, מדובר בטקסטים ספרותיים איכותיים רבי משמעיות וגם מקסימים. פרשת ניצבים ממשיכה את הפרשות הקודמות ועיקרה עוסק בברית בין אלוהים לעם היהודי לעם הנבחר. פרשת וילך עוסקת בפרידתו העצובה של משה רבינו מההנהגה של אותו עם והעברת המנהיגות ליהושוע בן נון. את שתי הפרשות נהוג לקרוא תמיד לפני ראש השנה, ככה זה יוצא. בשתי הפרשות יש נימה של סיכום, סוף או פרידה, אחרי קריאת שתי הפרשות הנ"ל, לא נשאר הרבה לסיים בקריאה את התורה ואז חוזרים מבראשית ומגלים דברים חדשים ומוסיפים על אלו הקיימים. שתי הפרשות הללו ידריכו אותי לקראת השנה החדשה ואולי לשינוי המיוחל.

שתי הוראות או מצוות לכדו את תשומת ליבי בעת קריאת הפרשה, באחת נאמר כי הטוב שבעולם לא נמצא בשמיים ולא מעבר לים, במקומות בלתי מושגים, אלא כאן אצלינו הכי קרוב שאפשר: "לא בשמים היא..ולא מעבר לים..כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו" האמונה קיימת בכל אחד מאיתנו, הכי קרוב שאפשר ולא צריך לחפש אותה בגבולות פנטזיונרים או במחוזות מיסטיים. אהבתי שהמשפט מסתיים במילה לעשותו, כי צריכים לעשות ולפעול על מנת לברוא משהו שאנחנו רוצים ולא לתלות תקווה חזיונות שווא. עלינו להיות ניצבים בעולמינו שלנו, להיות נוכחים בו לדעת שיש לנו תפקיד ולבצע אותו, להביט פנימה ולהאמין בעצמינו. 

המשפט שסוגר את פרשת ניצבים, מציב בפני האדם בחירה. אלוהים ושליחו משה קובעים כי יש טוב ויש רע ויש חיים ויש מוות ועל האדם לבחור בטוב, כי אם כך יעשה ייטב לו בחיים, מדובר בגישה הומאנית של אלוהים לחיים. ידוע שבכל אחד קיים יצר רע , הוא חלק מאיתנו ואין להתעמת איתו, הקרב די אבוד.  המוות הוא חלק בלתי נפרד, איננו בני אלמוות, יחד עם זאת ולמרות זאת הנצחיות טמונה בטיב מעשינו, בבחירות שלנו. אנחנו צריכים לבחור בטוב. לקום בבוקר ולא להיות אדישים אליו, לטוב ולחיים שבעולם. 

שנה טובה

אחרי שהבנתי מה אני צריך כשייטב לי, להסתכל פנימה ולבחור בטוב. אחרי שאשליך את כל חטאיי השנה האחרונה ואתקע בשופר, אני רוצה להיפרד מהשנה הזאת, להשיל מעורי את כל החוויות ולהעביר את השרביט לשנה החדשה, אולי הנהגה חדשה תצליח לעורר את הטוב שבי, כי אני בן אדם מאמין אחרי הכל. ראש השנה היהודי, הוא החג היחיד שמציינים אותו כאשר הלבנה מכוסה ולא ניתן לראותה כמעט. כי מחושך ייצא אור ויהי חושך ויהי אור. האמונה היהודית מסבירה את החושך בכך שהאדם יוכל בעצם להאיר בעצמו את מחשכי ליבו, זה ימים של חשבון נפש. אני רוצה בשנה החדשה שתהייה מלאה באור, כזה שידריך אותי ויכהה את עורי, אור שגם ישרוף אותי  ויזכיר לי לפעמים שצריך להיזהר. שלום לך שנה, היה נחמד וגיליתי המון דברים על עצמי, אבל זה לא ילך בנינו. כן יש מישהי אחרת, שנה חדשה, אני חושב שהיא תצליח לראות אותי טוב יותר ממך. אני לא אשכח אותך שנה מופלאה שכמותך, אבל צריכים להמשיך הלאה. אני חייב להתחדש ולהשתנות.

  

Rachel Giladi, Tashlich, Casting off sins, Performance, Tel Aviv, 1985

השתנתי 

 האותיות שמרכיבות את המילה שנה הן גם השורש של הפועל להשתנות, כך ועם עוד שק מלא ציפיות הלכתי להופעה של לסד סאונדסיסטם ( LCD soundsystem) ולא התאכזבתי, לא ממש השתנתי, אבל חוויתי אירוע שאנצור בלב לעולמי עולמים. 

לפני ההופעה שאלתי את עצמי כמו ששואל ג'ימס מרפי האיש מאחורי לסד סאונדסיסטם, היכן כל חבריי, איך זה יתכן שלהופעה הכי חשובה שהייתה השנה בישראל, אף מחבריי הטובים לא התלווה אלי, זה העסיק אותי כמה ימים ותהיתי ביני לבין עצמי למה חבריי הטובים לא מעריכים כמוני את אחד ההרכבים החשובים בעולם. כשהגעתי לגני תערוכה נתקלתי בכמה מכרים, הצטרפתי אליהם והרגשתי טוב יותר. חיכיתי בסבלנות כשהופעת החימום של להקת הדראמס תסתיים ואז פילסתי דרכי אל השורה הראשונה, מכריי הלכו אחורה לשמוע טוב יותר, אבל אני לא רציתי לשמוע רציתי לחוות. 

חברי הלהקה עלו לבמה ואחריהם עלה ג'ימס מרפי, ניתקתי מהאולם ומהעולם. הבחנתי לפתע כשהוא לובש חולצה מכופתרת הזהה לשלי, התרגשתי כמו ילד קטן שמתלבש כמו הגיבור שלו. ההופעה התחילה, שלוש מערכות תופים החלו לפעול, גיטרה בס עצבנית החלה להתנגן. אסיאתית מגניבה על הקלידים והמילים הראשונות של ההופעה היו: "הגיע הזמן היום" בתרגום חופשי שלי והתחלתי לרקוד, כולם מסביבי החלו לרקוד, זה היה שילוב מהפנט של הופעה חיה עם סט של די ג'י מוצלח במועדון ריקודים. על הבמה נכחו כל סגננות המוזיקה שאני אוהב, רוק פופ פאנק פאנק ואלקטרוני. ראשי נע מימין לשמאל, הרגלים נוגעות לא נוגעות בקרקע. התחלתי להבין שככל הנראה זו ההופעה הכי טובה שאי פעם אהיה בה. 

קשה להיות מופתע שאתה מכיר את כל השירים, קשה מאד לשחזר את אותו רגע ראשוני ורומנטי שבו אתה מתאהב בשיר ושומע אותו בלופ, בהופעה הזאת זה קרה לי, אני חושב שבפעם הראשונה מבין כל ההופעות הרבות שהייתי בהן. זה היה כשג'יימס ולהקתו ביצעו את – someone great אני מכיר את השיר הזה ושמעתי אותו עשרות פעמים, אבל בהופעה הוא ריגש אותי במיוחד. התחברתי אליו בצורה הכי ריגשית שיש, הוא לימד אותי שלמרות שאפשר לזהות את הרע שמתקרב, אין ממש מה לעשות בנידון או להתכונן בצורה אחרת, פשוט לחכות שמשהו טוב אחר יבוא במקום.


כתבתי על האלבום האחרון של ג'ימס מרפי ולסד סאונדסיסטם כאן לפני כמה חודשים ובעבר היותר רחוק כתבתי גם על השיר הכי חשוב שכתב ג'ימס מרפי, היכן כל חבריי, השוואתי אותו אז עם השיר של הביטלס, עם מעט עזרה מחבריי. התחברתי אליו כי זה השיר של הדור שלי, הדור האבוד והאנמי שיש לו כל כך הרבה חברים, אבל ממשיך לשאול איפה הם. עמדתי כל כך קרוב כשהצלחתי להבחין בין אגלי זיעה לבין דמעות וכשהשיר הזה נוגן, בכיתי יחד עם ג'ימס מרפי, למזלי או לא למזלי, אף אחד מחבריי הקרובים לא היו איתי כדי לגלות שבכיתי. האכזבה היחידה שלי הייתה מההופעה שהם לא ניגנו שירים מהאלבום האחרון, כמו בית ופאו פאו פאו, אבל לא הכל מושלם, ההופעה הסתיימה ונאלצתי לחזור לחיים הרגילים, כי הגיע הזמן להשתנות.
 

שנה טובה, אלפרד כהן השלישי. 

   

מחשבה אחת על “זה לא את, זה אני

כתיבת תגובה

