מחלקת אבידות(ומציאות)

ביקשתיך ולא מצאתיך

 אבדה בי התשוקה לרקום חלומות לכדי אדרת שאוכל לעטות ביום חורף המשקה שטחים חקלאים שיניבו פירות טרופים של קיץ. לא רק בתוכי אבדה התשוקה, נראה כי אני לא מוצא אותה בין קרנות חדרי ולא בין הרחובות, הכבישים והשדרות. אבדה לי התשוקה באנשים שסובבים סביבי, אני לא מוצא אותה, את התשוקה וכולם כבויים בתוך בצורת שלא משקה גידולים חקלאיים שיניבו פירות דלוחים וחסרי טעם. הקושי בלמצוא משהו שאבד, משהו שאתה יודע שקיים ואיננו עוד, נעלם לכמה רגעים, מרתיח את זעמי, או הופך אותי לאפאטי. אך את התשוקה אני רוצה למצוא, גם בתוכי וגם אצל האנשים הסובבים אצלי, כי היא הייתה שם ושכחתי איפה הנחתי אותה בפעם האחרונה, רגע של בלבול, של הסחת הדעת. מרגיז ששואלים אותי, אתה זוכר איפה שמת אותה בפעם האחרונה, או אלו המדריכים לי לשחזר את צעדיי, אבל אני כן אוהב את אלו שמנסים לעזור לי לחפש, או עוד יותר אוהב, את אלו שמוצאים ומשיבים לי את אשר אבדתי. הו היכן את תשוקתי שעוזרת לי לרקום חלומות לאדרת המחממת את ליבי בימים קרים, היכן את תשוקתי שאורגת בשבילי צעיפים שנותן במתנה לאנשים שאני הכי אוהב.

פרשת כִּי-תֵצֵא עמוסה במצווות ואיסורים ונהלים, אין בה משהו שמחבר בין המצוות למשהו בעל רצף לוגי. אחד מהוגי המחשבה היהודית החשובים ביותר, אברהם יהושוע השל, אמר על זה: "כל חיי אני קורא בתנ"ך, אך הספקתי לקרוא כמה פסוקים. לכן בפרשות מסוג שכזה אני מעדיף להתמקד במשפט אחד או מצווה אחת או איסור מעניין וכד'. לפני שאתחיל אספר שהפרשה עוסקת בין היתר בנהלים ליציאה למלחמה, מפרטת קטגוריות מי לא יכול לשרת את הצבא בעת מלחמה. התאהבות באישה בת העם הכבוש, הלנת המת, בטיחות בבית, הוצאת שם רע, יחסי מין אסורים, אונס, היחסים לעמים אחרים ועוד ועוד.

אתמקד במצווה של השבת האבידה. המקרא אומר שאין להתעלם משור אובד של אחיך ואם אתה נתקל בו אתה מחויב להחזיר אותו, למעשה אתה מחויב להחזיר כל דבר שאבד לאחיך ואתה יודע שזה שייך לו ואבד לו. יתרה מזאת, הוא חייב לסייע להקים או לשקם את מה שאבד או את מה שעומד להינזק. המשפט המסיים את המצווה: "..וכן תעשה לכל אבידת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאתה, לא תוכל להתעלם ממנה" זאת אומרת אסור לנו לפטור את עצמינו מלהחזיר אבידה ולתקן אותה בטענה שאנחנו לא מסוגלים, או לא יכולים. מסביר את הרב יהודה אירה לב מגור: יש לפרש כשאדם מרגיל עצמו כך שלא יוכל להתעלם מהפסד של חברו, הן בגשמיות הן בתיקון הנפש, אז בכוחו להשיב אליו אבידתו ולהקימו". אנחנו צריכים להרגיל את עצמינו לא להתעלם, להיות מסוגלים, להיות ערים לאותם דברים שאבדו לחברינו ולעיתים למצוא אותם ואם האבידה שבורה, אז גם לתקן אותה.

אני מודה, אני מתעלם מהעולם שאני חי בו ואני לא היחיד, זו תופעה שמאפיינת את החברה שלנו ואת הזמן שבו אנו חיים. אנחנו מתעלמים מאבידותיו של הזולת, מהעוולות שהוא חווה, אנחנו לא מסוגלים לראות מעבר לאופק של עצמינו. המציאות משתקת אותי, את כולנו, אנחנו בעולם שיודעים בו הרבה, אבל מבינים בו מעט, אנחנו יודעים שיש הרבה נפשות אבודות שצריך לכוון אותן וצריך לתקן אותן. הדברים הגלויים לעין, אינם אמורים להיות מופרדים מהדברים הסמויים מן העין. אני לא זוכר איפה קראתי את המשפט האחרון או מי אמר אותו, אך הוא נחקק בתוכי. אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שאנחנו לא רואים לכאורה אצל החבר, האח, הבן זוג. כי יש בידינו הכח לתקן ולמצוא את מה שאבד לזה שאנחנו אוהבים ומוקירים. יש בידינו הכח לתקן ולמצוא עוולות חברתיות שמתרחשות ממש מתחת לאף שלנו, אם נוריד לרגע את המבט המתנשא אל האופק האישי שלנו, נוכל להבחין בכך.

סיפורי סבתא
כשסבתא שלי לא מוצאת משהו, היא כמעט מאבדת את העשתונות ואז לרגע מתיישבת, סופרת עד עשר בלב או משהו כזה, ניגשת לחדר השינה שלה ומוציאה מארון הבגדים שלה מטפחת. היא קושרת אותה בקשר פשוט שכזה וזורקת אל הרצפה, ממלמלת איזה משפט שאני עד היום לא מצליח להבין אותו וחוזרת לחפש את מה שאבד לה ותמיד אבל תמיד היא מוצאת אותו אחרי אותו טקס המטפחת. כשנזכרתי בטקס הזה בעת כתיבת הפוסט, הבנתי שבכל פעם שסבתא מוציאה את המטפחת קושרת אותה ומשליכה אותה לקרקע, קורה משהו מעניין, לפחות אחד מבני הבית מוצא את עצמו קם ועוזר לסבתא לחפש את מה שהיא אבדה, כאילו למטפחת הזאת יש איזה כח מאגי על הנוכחים בבית, כשמחפשים ביחד, יותר קל למצוא, מה שיותר מעניין שסבתא שלי היא זו שתמיד מצאה, למרות שסייעו לה בעוד זוג עיניים מחפשות. שאלתי את סבתא שלי אם היא עושה את אותו טקס גם כשהיא לבד בבית, וכמו שחשבתי לעצמי היא ענתה לי שלא, זה אפילו לא עולה על דעתה.

איבדתי אותך ואותי
באלבום הקודם של הווקמן(אחד האלבומים שהכי השפיעו עליי בחיים) בשיר לפני הסוף הם שרים על אובדן האהבה ועל ההכרה בכך. כל אלבום של הווקמן איכשהו בצורה כזו או אחרת בנוי בצורה של אבידה ומציאה, אבידה ותיקון, פרט אולי מהאלבום הבכורה שלהם שנשמע כמו ג'ם מתמשך ומחפש. בטיולים מחוץ לעיר, בחוץ לארץ אולי אפשר למצוא את אשר אבד והווקמן מצאו את זה בליסבון, פורטוגל.

הווקמן(the walkmen) אולי להקת הרוק הטובה ביותר בעולם, מוציאים בחודש הבא, את אלבומם ליסבון, אלבום שהוא המשך של האלבום הקודם, שעסק באבידה של אהובה ובכל התחושות הכואבות הנלוות לכך, כל שיר באלבום הקודם נכתב כמו מכתב שנשלח לאותה אהובה. האלבום החדש פחות רומנטי מקודמו, הוא יותר אלבום של שחרור ושל התחלות חדשות וגם סוג של הסתכלות פנימה, חזרה למקורות. חברי הלהקה מספרים בראיונות שהם רצו לעשות אלבום רוק פשוט ומסורתי ועל המלודיה הם הלבישו את המילים ואת התחושות. ואכן כך הדבר, יצא להם אלבום, מאופק ופחות אפוסי.
השירים הבולטים באלבום: Angela surf city שהוא קטע פאוור רוק מלא עוצמות. ו-woe is me שבעיניי הוא להיט הרוקנ'רול של השנה והשיר שסוגר את האלבום- ליסבון שהוא בלדה קורעת, בה הסולן נלחם עם האפוס של קולו ושר את השיר באיפוק מרשים. אבל מעל לכל אהבתי את השיר- כחול כמו הדם שלך. שהוא שיר שבעצם מחבר בין שני האלבומים, על הזיכרון המר הזה של אובדן האהבה הקודמת, כמו שהוא שר בשיר:" אני שר שירים עצובים של את ואני"(את ואני  זהו שמו של האלבום הקודם) ועל ההשוואה עם האהבה הלטינית, המלכותית והחדשה שריסיה צבועות שחור ודם כחול זורם בעורקיה. באהבה החדשה שלא צלחה. זהו שיר של אדם שלרגע איבד את התחושה הזאת של הניצחון ושל ההשלמה ורוצה כל כך לחוש אותם שוב.

מי שלא מכיר את הווקמן, מוזמן להוריד את האלבום בלינק בהמשך, או למצוא אותם ביוטיוב. כאמור מדובר באחת הלהקות הרוק הטובות בעולם, שעושות רוק פשוט וחסר יומרות, יש בצליל שלהם משהו מאד וינטג'י, הקול של הסולן, הוא מהמרגשים שיש בעולם המוזיקה, קולו יכול לשרוט לך את הלב בעקרבים, אך באותה עת ללטף אותו.

The walkmen- Lisbon  להורדה

אז אם אתם מוצאים, תודיעו לי. אלפרד כהן השלישי

כתיבת תגובה

