יעלה ויבוא

שְׁפַל רוּחַ שְׁפַל בֶּרֶךְ וְקוֹמָה

לְפָנֶיךָ אֲנִי נֶחְשָׁב בְּעֵינַי

מְלֹא עוֹלָם אֲשֶׁר אֵין קֵץ לְגָדְלוֹ

אבן גבירול

 לפני חצי שנה התחלתי לכתוב את הבלוג הזה, לפני שנה בדיוק התחלתי להגות בפרשות השבוע. זה היה במקרה אני לא זוכר איך בדיוק, אבל אני כן זוכר שזה קרה באחד מהרגעים שפלי הרוח והקומה שחוויתי בכל שנותיי, אולי חיפשתי משמעות ואולי חיפשתי משהו שימלא את הריק העצום שנוצר בתוככי תוכי. אז התחלתי לקרוא ולפרשן ולהקשיב וללמוד וככל שעבר הזמן כאילו הכרתי את עצמי מחדש ומהקומה הכי נמוכה התחלתי לעלות מדרגה מדרגה, לפעמים נתקעתי וירדתי חזרה באופו טבעי, אבל הכל השתנה מאז. אני לא אומר שצריכים לקרוא בפרשות השבוע, בכדי שהנפש שלנו תחווה תיקון כלשהו או תהפוכות חיוביות כלשהן, אני כן חושב שצריך משמעות כלשהי שתמלא אותנו אם בכעסים ואכזבות ואם באהבות והצלחות. חצי שנה אני כותב שבוע שבוע נובר לתוך הנפש שלי ומשתף את מי שקורא מקבל את מה שאני חווה ולומד ונותן לכם. עוד ארוכה הדרך ואין לי יעד מסוים ואני אמשיך ללוות את המלכה כל מוצאי שבת.

פרשת בהעלותך מעניינת במיוחד, יש למה מבנה ספרותי מאד מרתק, סיפור טוב ומלאה בסמלים, יחד עם זאת קשה למצוא לה קו המחבר בין הסיפורים השונים. הפרשה מתחילה בהוראות איך להעלות את האור במנורת המשכן, ממשיכה בהוראות לבניית חצוצרות והמשמעיות השונות שהסאונד שלה מפיק, תרועה אחת למשל קוראת לצאת לדרך ואחרת לעצור, לכל שבט היה סאונד אחר. ואז קורא משה לחובב בן רעואל להצטרף אליו למסע במדבר שכן הוא מורה דרך משובח ומהימן וזה מסרב. אחר כך שומעים שוב את תלונותיו של בני ישראל התובעים לאכול בשר ואת שבירתו של משה עד כדי ייאוש מוחלט מלהנהיג את העם-נמאס לו. כתוצאה מכך הוא בוחר שבעים אנשים וממנה אותם לחברי מועצת הנהגת העם והפרשה מסתיימת במקרה שהסתום בו מרובה על הגלוי, מקרה בו מרים, אחותו של משה, מוענשת על ידי אלוהים בצרעת ובנידוי משום שהעיזה לשאול את משה מדוע הוא עם אישה כושית.

אם כך, מה מחבר בין האירועים השונים של הפרשה שלהם אלמנטים סמליים ודידקטיים. לאחר כמה קריאות בפרשה מצאתי שאני עוסק בלמצוא קשר בין הסיפורים המתוארים בפרשה מה שלא קרה לי באף פרשה שקראתי מקודם ואולי זה מכוון התחלתי לשאול את עצמי, המחבר של הפרשה נקט בטכניקת של מקבץ סיפורים קצרים, אבל תמיד יש איזה רעיון על שמחבר אותם. מצאתי שכל סיפור בפרשה בעצם מסמל את חייו של אדם והדרך שלו להטביע חותמו בעולם. תחילה הוא מעלה אור, הוא מגיח לעולם ומקרין על כולם את אורו ואז הוא חייב למצוא את הדרך שהאור יהיה דולק כל הזמן, כי רק כך הוא יוכל למצוא את הדרך. לאחר מכן הוא מגלה צלילים וסימנים שמאפיינים את אישיותו ואז הוא מתייאש ומתאונן על הדרך הקשה ומחפש נחמה ומחפש גאולה ומוצא אותה באמונה או בדת. אפשר למצוא נחמה גם ביצירת משמעות לחיים וגם באמצעות עזרה מחברים ואז אנחנו מצרפים לעצמינו קבוצה של חברים שהם גם סוג של יועצים, סוג של מועצה שממציאה סדרי עולם.  

כאמור, לפני חצי שנה התחלתי לכתוב בלוג, העליתי אותו לראשונה לעולם הווירטואלי, יש שבועות שהוא זורח ואורו מקרין למרחקים ויש שבועות שאורו דולק וקטן ונוגע באחדים ומרגש אותם(אני מקווה) אבל תמיד אני מנסה לגרום לו שיהיה דלוק. מצאתי לו תבנית מסוימת. היו לי רגעים שנשברתי והבנתי שאף אחד לא קורא את מה שאני כותב ותבעתי בשר, הייתי רעב לקהל(עד היום דרך אגב) היו לי רגעים שתפס אותי ייאוש קודר ובאותם רגעים החלטתי שאני מפסיק הכל. באותם זמנים הרגשתי שפל רוח וקומה, אחרי הכל מאד קשה לכתוב אלף מילים, לחשוף רגשות ולשתף אהבות ואכזבות מבלי לקבל פידבק בחזרה. הקושי הזה שיתק אותי במצבים מסוימים. ואז אתה מוצא מישהו שבקיא בחומר שיכול ללוות אותך במדבר הקיומי ואתה מבקש עזרה ואז אתה מוצא עוד אחד כזה ועוד אחד ואתה מתנחם בזרועותיהם של יועצים.

כך מצאתי את הקשר בין הסיפורים המסופרים בפרשה אחת, כך הבנתי שיש כאן אולי הקבלה לסיפור בריאה של כל אחד בעצם. לא זוכר איפה קראתי ובאיזו מסגרת, מאמר של הוגה דעות שאמר שאנחנו חיים בגלות בעצם והחיים הם מסע הביתה, מסע ארוך וקשה, מסע שמלמד ובונה ובכל פעם שאנחנו מגיעים הביתה, הנפש שלנו תמצא את הדרך לצאת לגלות מחדש כדי לחזור לאותו מסע.

סיפורי סבתא

מזה כמה זמן אני רוצה לספר לסבתי שאני כותב עליה בבלוג שלי, אבל אני לא מספר, יש בי פחד. סבתי מבינה פחות או יותר מה זה מחשב ומה זה אינטרנט, אבל להתחיל להסביר לה מה זה בלוג קצת קשה לי. רמזתי לסבתא שלי שאני רוצה לכתוב את כל מה שהיא מספרת לי, לבוא עם המחשב הנייד שלי אליה ושתתחיל לספר ואני אכתוב, שתתחיל לספר ואני אקליט, היא מסרבת בכל פעם מחדש. "יש מה לספר אבל אני חוששת שאף אחד לא יבין" ככה היא טוענת ולמרות שאני מסביר לה שאני אעשה שכולם יבינו היא תמיד מסרבת.

סיפורי סבתא 2

בפרשת השבוע נאמר ההיגד: " והאיש משה ענו מאד" ואיכשהו מצאתי את זה קשור לסבתי בצורה הכי ישירה שיש. סבתא שלי מאז ומתמיד ניסתה לחנך אותי להיות הכי צנוע שיש, להיות הכי ענו. לעשות את הדברים מענווה ותמיד, גם אם תהייה מלך העולם, גם אם תהייה עשיר. אם סבתי הייתה מכירה את ההיגד שנאמר על הנביא משה, היא הייתה בוודאי מוסיפה- להיות ענו כנביא משה. קשה מאד להיות ענו, כשאתה מודע ליכולות שלך, לידע שלך, קשה לחשוב ברמה של מי אני שזכיתי לזה, קשה לחשוב מלמטה ולפעמים חוטאים בהתנשאות, גם לי זה קורה אני מודה. לא הייתי תלמיד טוב לשיעורה החשוב של סבתי, אבל אני משתדל תמיד להגיע מלמטה, מתחתיתה של הנשמה שלי, רק כך בעצם אפשר להעלות.

אבדתי ומצאתי

במיקס טייפ הראשון של מלווה מלכה כתבתי שלהכין מיקסטייפ בשבילי יהיה תמיד כמו להכין קלטת שירים לאהובתי הראשונה מהתיכון ואכן כך הדבר גם במיקס טייפ השמיני של מלווה מלכה שמתחיל ברימקס מעולה של הולי גוסט לשיר של אלסידיסאונדסיסטם ומייד אחריו ראפ של קיד קאדי על שיר אחר של אלסידיסאונדסיסטם, מסיבה ממש. את אווירת הריקודים ממחישה אולי יותר מכול, רובין בשירה המרקיד אבל הגם עצוב- לרקוד לבד.

 המיקס טייפ ממשיך לרוק'נרול וממשיך אל הצד האפל שמוזיקה יכולה לבטא כמו בשירים החדשים של אינטרפול והקונקריטס והוא מסתיים בארבע בלדות קורעות לב, האחת היא מהאלבום החדש של מינומינה  והשנייה מהאלבום החדש של בלק קיז שאולי יהפכו לאלבומי השבוע של מלווה מלכה.

  1. LCD soundsystem- drunk girls/holy ghost remix
  2. Kid cudi- all talk
  3. Janelle monae- dance or die/feat. Saul Williams
  4. Robyn- dancing on my own
  5. Villa nah- ways to be
  6. Club 8- dancing with the mentally ill
  7. Ratatat- mandy
  8. Wolf parade- ghost pressure
  9. Mystery jets- flash a hungry smile
  10. Two door cinema club- something can work
  11. Steve mason- lost and found
  12. The concreters- good evening
  13. Interpol- lights
  14. Hold steady- we can get together
  15. The black keys- im not the one
  16. Under byen- ikke latteren men ojebikket lige efter
  17. Cocorosie- undertaker
  18. Menomena- INTIL
  19. Damien jurado- cloudy shoes
  20. Band of horses- infinite arms
  21. Jj- ceo birthday

מיקסטייפ מלווה מלכה מס' 8 להורדה

עוד ארוכה הדרך ואני עדין בסוג של גלות אבל מנגד גם מרגיש מאד בבית. לא אחת אני שואל את עצמי שאני כותב את הפוסטים או לוחץ על הכפתור "פרסם", מי אני בכלל שימליץ לאנשים על המוזיקה שאני אוהב ומי אני בכלל שמעז לבאר את פרשות השבוע בגישה קצת שונה חופשית או חילונית. אני כתולעת קטנה באדמה מלאה בפחד ובאימה. מי אני בכלל.

אלפרד כהן, השלישי

 

4 מחשבות על “יעלה ויבוא

  1. בכל ניסיון משתפרים, אבל עדיין… הטעם במוסיקה? מה אם קצת מריה קרי, דסטניז צ'ילדרן, פולקה…

כתיבת תגובה

