כל העולם עוגה מתוקה

הוודאות שנפסיד במאבק, אסור שתמנע מאיתנו מלתמוך בעניין שבעינינו הוא צודק. 

אברהם לינקולן

 אתמול, יום שישי, צפיתי בכתבתו של מיקי רוזנטל בערוץ 10 על חייו ופועלו של הקונצרן הגדול בארץ- נוחי דנקנר, יו"ר איי די בי שמחזיקה בבעלות את סלקום וישראייר ועוד ועוד. היה לי מאד קשה לצפות בכתבה, כן שהיא זעזעה אותי, איך הפכנו ממדינה סוציאל דמוקרטית למדינה בעלת מאפיינים פיאודליזם צנטריאלסטיים כמעט, איך הרבה אנשים, הרבה מוסדות נמצאים בבעלות בין אדם אחד, איך נותנים לזה לקרות? שאלתי את עצמי כל כך הרבה שאלות בזמן שצפיתי הכתבה ובכל פעם שהתווספה פיסת מידע אודות דרכי פעולותיו של האיש, נחרדתי יותר. בסוף הכתבה ניסו להרגיע אותי,האדם פטריוט אוהב הארץ, פילנטרופ גדול ותורם מאות אלפי שקלים לנזקקים, אותם אלו נזקקים שעובדים תחתיו, להם הוא משלם שכר מינימום. אותי לימדו שמתחלקים בעוגה, כל אחד מקבל חלק ולפעמים החזק לוקח חלק גדול יותר, אבל כולם מתחלקים בה ומרחוק יש איזו אמא או גננת שדואגת שכולם יאכלו מהעוגה והיום החזקים אוכלים חלקים גדולים יותר מהעוגה ולאחרים נשארים רק פירורים, אמנם מתוקים של שוקולד, אבל עדיין פירורים ואיפה הגננת ואיפה האמא?

 צדק צדק תרדוף

השבוע אנחנו מסיימים לקרוא את ספר ויקרא בשתי פרשות: בהר ו-בחוקותיי. שתי פרשות שבמידה מה קשורות זו בזו . פרשת בהר, דנה בדיני שמיטה, שנת היובל, דיני קרקעות, קניין בתים, קניין שדות, מניעת העברת בעלות ההון והאיסור בלקיחת ריבית, אפשר לראות, דינים אלו חותרים למעשה לשוויון בין האנשים החיים באותה הארץ ומנסים ללמד כי חובה עלינו לשמור על הצדק החברתי בחיינו. הפרשה בחוקותיי, בנויה בצורה של ברכה לצד קללה, כלומר אלוהים מברך את בני ישראל בעושר כלכלי ונפשי, אך הוא מתנה את זה בעשיית המצוות ואם לא ימלאו אחר המצוות שלו, כפי שפורט במהלך כל ספר ויקרא, הארץ המובטחת תחרב . אנסה לבאר את הקשר בין שתי הפרשות ואת הקשר האקטואלי שלהן להתעשרות האין סופית של בן אדם כמו נוחי דנקנר.

המקרא מציע מבנה חברתי-כלכלי המשלב סוציאליזם וקפיטליזם, מוזר לי שבחלוף השנים, אלפי שנים, אף חברה לא ניסתה להעתיק את המודל החברתי- כלכלי שהציעה התורה. המקרא מסביר שכל הרכוש והקרקעות שייכים לכל האנשים, אך מנגד לא מונע התעשרות וצבירת כח של בן אדם יחיד, אלא שבתום חמישים שנה, קרי שנת היובל, כל הרכוש שהצטבר מחולק שוב שווה בשווה. בשנת שמיטה, כל שנה שביעית אסור לעבוד את האדמה וליצור ממנה, האדמה שייכת לכלל. בשנת היובל כאמור הכל חוזר לנקודת ההתחלה ופותח הזדמנויות חדשות ויוצר במידה רבה שוויוניות, סוג של דמוקרטיה.

הייתי אומר שמדובר במבנה מיוחד במינו, שתכליתו לצמצם פערים חברתיים כלכליים. מבנה שמשלב שתי אסכולות ואולי צריך לאמץ אותו, כי לדעתי גם הסוציאליזם והקפיטליזם נכשלו, כי אני לא רואה חברה שחייה בשוויון מוחלט זה כמעט אוטופי בעיניי ומנגד הקפיטליזם גורם לפערים גדולים מידי.

רוב השטחים במדינת ישראל שייכים למדינה, אם להיות יותר מדיוקים 93 אחוזים ממנה, שאת השטחים היא מפקידה בידיים פרטיות למטרות ייצור ותעשייה, מה שקרה בשנים האחרונות שאותם אנשים פרטיים ביקשו להשתמש בקרקעות למטרות דיור, על מנת להעשיר את קופתם הפרטית ולשם כך הם צריכים את אישור המדינה וכך למעשה נוצרים פרויקטי דנל"ן על חשבון אדמות חקלאיות למשל, כך למשל צוברים אנשים כמו נוחי דנקנר את הונם, כך נוצרים פערים חברתיים, אין צדק, אין שוויון וכך למעשה אנחנו מפרים את החוקים והמצוות שציווה עלינו אלוהים וכתוצאה מכך אנחנו לא זכאים לחיות בארץ הזאת. ג'ון רולס פילוסוף אמריקני ידוע, אמר שצדק זו המידה העליונה של כל חברה באשר היא וזה מחריד אותי לחשוב שאנחנו לקראת אובדן, שאנחנו מאבדים את הערכים החשובים ביותר שלנו כאנשים והפערים רק הולכים וגדלים ויותר מחריד אותי שאין גננת או אמא שישמרו.

אחתום את הפרק הזה בסיפור, של פלוטרכוס, פילוסוף יווני עתיק, על מלך איטליה אחד שיום אחד שאל אותו יועצו מה המטרה שלו והוא ענה לו שהוא רוצה להיות שליט על איטליה ומה אחר כך המשיך לשאול אותו היועץ, להיות שליט על גליה וספרד ואז אפריקה ואז כל העולם, כך אוכל לחיות בנחת. ענה לו אותו יועץ ומה בעצם מונע ממך לחיות בנחת גם עכשיו?. כך גם אני תוהה ומתקשה להבין למה הם רוצים עוד ועוד, למה צריך להשתלט על הכל, מה זה נותן, הרי אם אוכלים את כל העוגה רמת הסוכרים בדם עולה ויכולה לגרום לנזקים בזרמי הדם ללב ולמוח.

אני לא מכיר אף אדם שבתוך תוכו עמוק בחדרי ליבו לא רוצה לאכול את כל העוגה, שאת כל הטוב שיכול לקרות לו בעולם היה רוצה לעצמו, זה נורמלי וטבעי לחשוב ככה, אני לפעמים חושב ככה. אבל אין יותר מבחיל ומביך מן השפע, דמיינו את עצמיכם בסיטואציה שבכל פעם שאתם מוציאים כסף בבנק, חשבון העובר ושב שלכם מוכפל, דמיינו את עצמיכם בטירה ענקית,עם אין ספור חדרים ומשרתים שיעשו הכל בשבילכם דמיינו את עצמיכם מוקפים בנשים או בגברים הכי יפים, לא מבחיל אתכם, כי אותי זה כן ויותר מזה זה גם מאד מביך. יש משהו מאד לא מוסרי בלהגשים את הרצונות האלו, אנטי סוציאלי, לא שוויוני ולא צודק.

 חצי בשבילי וחצי בשביל האהבה

המודל הכלכלי החברתי שהציע לנו המקרא מזכיר לי במידה מסוימת את המבנה של שתי להקות שמגיעות מקנדה- broken social scene  ו-the new pornographers  שהם סוג של קולקטיב, סופר גרופ,  או איך שתקראו לזה. הלהקות הנ"ל פועלות מוזיקאים עצמאים שפועלים ברשות עצמם ובכל כמה שנים הם תורמים מעושרם האומנותי לטובת הקבוצה וכתוצאה מכך נוצרות יצירות איכותיות ועמוקות. שני ההרכבים האלו הם לא רק להקות במבנה המוכר של להקה, כל חברי הלהקה מוצאים דרך לבטא את כישרונם כך שהשלם עולה על סך חלקיו. כשאותם יחידים יוצרים ומוצאים אלבומי סולו עם נעזרים בחבריהם, אבל הם לא שוכחים להשתמש בכישרון שלהם לטובת הלהקה ולא מזניחים אותה. הדרך שלהם ליצור מוזיקה בקבוצה מבטאת אמרה של חכם יווני קדום בשם אנכרסיס שסבור שהחברה תהייה מאורגנת יותר אם יהיו כל הדברים שווים בערכם, אם העליונות תמדד לפי מעשים טובים.

שתי הלהקות הוציאו השבוע אלבומים חדשים ואתמקד באחת, בניו פורנוגרפרס שהוציאו אלבום מקסים במיוחד, בלהקה חברים בין היתר איי סי ניומן, ניקו קייס, דיסטרוייר ובאלבום הזה מצטרפים בקולות ובנגינה גם זאק קונדון(בירות) וויל שף(אוקריבל ריבר).איי סי ניומן הוא האבא או הגנן שמשגיח שכולם יוכלו מהעוגה ושכולם אוכלים מהעוגה זה יותר מתוק. יחד זהו אלבומם החמישי, בשמו של האלבום יש משהו מאד נדוש, אבל הוא מייצג רעיון של שותפות קבוצתית לצד העצמת היחיד. המוזיקה שלהם שמשלבת שני קולות של גבר ואישה היוצרים הרמוניה של פופ, עם לא מעט כלים כמו כלי מיתר ונשיפה לצד הכלים הקונבנציונליים של הרכב רוק- גיטרה, בס ותופים.

הטקסטים באלבום מאד סתומים ואולי אף מסורבלים, אבל זה הסגנון כתיבה של הלהקה במרוצת השנים, שמנסה להפוך את הפופ לאינטלקטואלי. דווקא שני השירים הראשונים-crash years ו-your hands שיצאו לרשת ולעולם, הם החלשים בעיניי באלבום ורק לקראת החצי השני ועד הסוף השירים סוחפים ומרגשים. לדעתי השיר הכי טוב בו ואולי מהטובים של השנה הוא valkyrie in the roller disco המכיל בו שתי סיסמאות, בואי ותהיי האחת או, בוא ותהייה האחד ו-חצי בשבילי וחצי בשביל האהבה.

בסופו של דבר אנחנו ביחד, זה שמו של השיר החותם את האלבום ובא אולי להזכיר שאנחנו חיים במקום ששיך לכולם וצריך להתנהג במידה של צדק ושוויוניות, אחרת אין לנו מקום בעולם.

The new pornographers- Together  להורדה

 

שווה לכל

אלפרד כהן, השלישי

 

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “כל העולם עוגה מתוקה

  1. מקסים. גם אני שואלת את עצמי שאלות קשות על החברה שאנחנו חיים בה. איך יש כאלה שיש להם כל כך הרבה, כשיש כאלה שאין להם כמעט כלום. איך ניצולי שואה חיים בתנאים מחפירים אחרי כל מה שעברו. איך תכניות כמו תכנית ויסקונסין, שכל מטרתן להעשיר את קופת המדינה, זוכות ללגיטימציה….

    ראיתי משהו מגניב ברשת, צנצנות שבאות מוכנות עם מרכיבים לעוגיות, רק צריך להוסיף ביצה ולאפות. קונספט מגניב לאללה, נראה לי שתאהב.
    סתיו

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s