הכהן הגדול

כשתלמד

לשחק על שפת עיני כמו מגרשים מכרים

בלי הפחד של מערות אפילות

אלמד אותך בתמורה

להתהלך עם החושך כמו ידידים

ולא תצטער,

בני.

ארז ביטון

  לפני כמה שנים, לא כל כך הרבה שנים, שאל אותי אדם: " תגיד לי לא מפריע לך עם זה שאתה שמן?" וזה היה הדבר הראשון שהוא בכלל אמר לי, לפני ברכת שלום או נעים מאד. לימים הוא הפך להיות אחד מהחברים הטובים והקרובים לי. אני זוכר שעניתי לו שכן, זה מפריע לי  ואז המשכתי ואמרתי, שאני בדיאטה, אני עובד על זה. באמת באותו זמן הורדתי ממשקלי 40 קילו. אדם שמן הוא לא אדם בעל מום או מוגבלות, אבל כן קשה לו בחברה וככה הרגשתי שנים רבות, שאני בעל מום ומוגבל. היו שנים שזה היה לטובתי, בשנות של היסודי הגובה והמשקל העודף שירת היטב ונאמנה את קבוצת הכדורגל של כיתתי, הייתי השוער המצטיין. כל כך קשה לחיות בחברה שלנו שאתה קצת סוטה מהנורמה זה כמעט וידוע לכולנו, אך מעטים מאיתנו באמת חוו את זה, זה קשה כי תמיד, לפני הכל יסתכלו על המגבלה הגופנית הזאת שלך. כיום אני לא כל כך שמן, אני עובד על זה.

עיוור, חירש, אילם, גידם, פיסח

השבוע, פרשת אמור– במחיצתה הראשון עוסקת בתורת הכוהנים הכוללת איסורים וחובות המוטלים על הכוהנים, מתוארים בין היתר דינים מיוחדים של טומאה וטהרה, דיני אישות וכמובן מהות התפקיד של הכוהנים בחברה היהודית. במחצית השנייה של הפרשה מתוארים לנו חגי ישראל מהראשון שביניהם הלא הוא פסח ועד לאחרון סוכות.

קל מאד לפחד ממוגבלים ובעלי מום באשר הם, הם לא דומים לעצמינו ולסובבים אותנו, יש בהם משהו לא אסתטי ולא נעים לעין החברתית והפסיכולוגית שלנו, היה לי מאד קשה לקרוא שגם לאלוהים, קשה עם בעלי מום וחלק מהצווים שלו בפרשה שהכוהנים עובדי המקדש לא יהיו בעלי מום באשר הוא, למעשה אלוהים ממדר את הנכים בגופם בלעבוד את המקדש. רש"י מצדד את עמדתו של האלוהים והוא מנמק את הצווים הללו בכך שעובדי המקדש צריכים להיות ייצוגים ויפים, כאלו שנעים לעין לראות. עולה בי השאלה שקראתי את נימוקיו של רש"י: עיוור יכול להיות האדם היפה בעולם, אך בעל מום, למה הוא לא יכול לשרת את המקדש?

הקבלה וזרמים מסוימים בפילוסופיה, מתארים מחשבה שקיימת בכל נפש, המחשבה של להיות הכי מושלם שאפשר, הכי יפה הכי חכם וכד', בכל אדם שהוא מקוננת בו סוג המחשבה הזאת, הרצון להיות שלם, ללא מום חיצוני, בין היתר. לכן בעלי מומים או אנשים עם מגבלות מסוימים יכולים למעשה לעבוד את המקדש משום שבנפשם קיימת המחשבה של להיות הכי יפה הכי מושלם והכי טוב. אך ההלכה מתנגדת לגישה פילוסופית קבליסטית הזאת ובמרוצת השנים ולמעשה תמיד לא עבדו את המקדש אנשים בעלים מומים.  אבל כמו שכתב ארז ביטון בשירו, איתו פתחתי, אם נקבל את אותם בעלי מומים ומגבלות כמו שהם, הם יוכלו ללמד אותנו כל כך הרבה על העולם, הם יוכלו ללמד אותנו כל כך הרבה על עצמינו, כך שנוכל להיות יפים וטובים יותר.

סיפורי סבתא(אתה כל החיים שלי)

אחד הדברים שמגבילים את הקשר ביני לבין סבתי זה השפה. סבתא שלי לא דוברת עברית קולחת ואני לא דובר ערבית בכלל ולפעמים מתקיים בינינו שיח של אילמים. קשה לשנינו לבטא את רגשותינו האחד לשנייה, אבל המוזיקה מסייעת לנו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. השבוע סיפרתי לסבתי, ששמעתי משורר שכתב שיר בערבית וצוטט מתוך שירה של אום כולתום. זה היה שירו של אלמוג בהר והשיר אמל זו תקווה: " אמל זו תקווה, חייאת אלו חיי/ בזמן שהם נפגשים/בין שפתיה של אום כולתום/ לבין האוזניים שלי/ צמאונות רבים כורים בארות/ בליבי". סבתא שלי מעריצה את אום כולתום. הסיפור הכי מפורסם שלה לגביה נע סביב תחושת ההחמצה שלה על כך שלא זכתה לראות אותה בהופעה, למרות שהייתה בסבב הופעות בארצה, אבל באותו זמן סבתי עלתה לארץ. דרך השירים של אום כולתום ודרך התרגומים של סבתי לחצי העברית שלה אני מצליח לדבר איתה על רגשות, על אהבה ואכזבה מאהבה, על מה שאהבה יכולה לגרום לאדם. השבוע סיפרתי לסבתי שיצא אלבום אוסף כזה של הגיטריסט המצרי עומר קורשיד, שניגן בין היתר עם פריד אל אטרש ואום כולתום, היא די הופתעה שבכלל אני זוכר אותו, אמרתי לה שאיך בכלל אני יכול לשכוח.

בכל פעם שאני שומע ביצוע של "אנת'ה עומרי" התחלתי להגיד לסבתי, אני נזכר בך מתרגמת לי את המילים ולמרות שאלבומו של עומר קורשיד אינסטרומנטלי אני משלים בראש את קולה של אום כולת'ום עם קולך שלך מתרגם לי אותו- אתה כל החיים שלי.

 

האיש הגבוה בעולם

הרבה בעיות יכולות להיווצר, אם אתה הבחור הגבוה בעולם, צריך שיבנו לך מיטה מיוחדת ודירה עם תקרות גבוהות ורכב רחב במיוחד, זה בטח קשה להיות הכי גבוה בעולם, כמעט קשה כמו להיות שמן, עיוור, אילם, פיסח או כל בעל מוגבלות אחרת, אתה צריך להטעים את עצמך לעולם, אבל יחד עם זאת ליצור עולם פנימי משלך, בעל משמעות כזאת שתגרום לך להיות מאושר ושלם עם עצמך ושיקפצו כולם- אתה הבן אדם הכי גבוה בעולם.

אני לא יודע למה בחר כריסטאן מטסון השוודי בשם האדם הגבוה בעולם כשם הבמה שלו, אני גם לא רוצה כל כך לדעת, מה שכן אני יכול להבין את המוזיקה שהוא יוצר. כריסטאן מטסון- אמן פולק קלאסי, משווים אותו לבוב דילן ודומיו הוא לא רק נשמע בן תקופת תור הזהב של בוב דילן הוא גם נראה ככה, כאילו שלפו אותו מפרסומת אמריקנית משנות החמישים. כריסטאן מטסון מנגן על גיטרה ובנג'ו וכותב טקסטים משובח. איפשהו כשאתה אומר בקול את שם הבמה שלו עולה בי אסוציאציות של שירה גדולה מהחיים מלאי פאתוס אך לא כך הדבר, ההפך הנכון. השירה והביצוע אינטמיים ביותר, רק קול וכלי מיתר אחד והכל חשוף כמו מתהלך עירום ברחובות העיר. השיר הכי היפה באלבום לדעתי הוא love is all  שהלחן שלו יכול להטעות אם לא מקשיבים למילים, משהו בנגינה שלו על הגיטרה יוצרת תקווה בלב, מרוממת אותו אפילו, אבל המילים מדברות על אהבה נכזבת- אהבה היא הכל הוא שר, אך ליבי למד להרוג הוא ממשיך. שיר על אדם שהשלים עם הקללה שלו, להבין שהדבר הכי יפה בעולם זאת אהבה אבל לא בעולמו שלו.

לאורך כל האלבום חושף כריסטאן מטסון, האדם הגבוה בעולם את המוגבלות שלו, את המומים הרגשיים שלו, את הלב השבור והעקום, את הנפש העיוורת והמכוערת. גם נפש יכולה להיות מוגבלת, זה לא אומר שלא ניתן לה צ'אנס. כי אפשר לתקן אותה מחד ומאידך להשלים עם הפצע ולצחוק על כולם ממרומי השמיים, של האדם הגבוה בעולם.

The Tallest Man on Earth – The Wild Hunt להורדה

היו הכי יפים שיש

אלפרד כהן, השלישי(הכהן הגדול)

כתיבת תגובה

