נס גדול היה פה

הלכתי הלאה והנה השמיע לוטוס קול:

אשר עשה את העולם תלוי הוא על גבעול

כי הוא עשני בצלמו, וזרם זה הרב

רק נטף גשם שגלש מבין מרחב עליו.

וילאם בטלר ייטס

 

 זהו סיפור הזוי במקצת, יהיו כאלו מבינכם שיטענו שמעורבים בו סמי הזיה אך נשבע לכם שלא כך הדבר. לפני כמה ימים יצאתי לעוד יום עבודה וניגשתי לאופניי החונות בפאתי הבניין וגיליתי שעקרו לי את הגלגל הקדמי, מלווה בתחושות זעם המעורבות עם תחושות של אין מה לעשות עם זה, ניגשתי לתחנת האוטובוס הקרובה לביתי שייקח אותי לעבודתי, בדרך לתחנת האוטובוס התמרמרתי, חשבתי לעצמי ששוב אני אצטרך לקנות אופניים או לפחות גלגל, תוך כדי גיליתי ששכחתי את הנייד בבית, אז חזרתי ואז להפתעתי מצאתי את הגלגל הקדמי של אופניי במקומו. ניסים אכן קורים.

 לנסות

השבוע חוגגים את חג הפסחא ואת שביעי של פסח(לא קוראים פרשה) שני חגים שעיקר משמעותם הוא בנס הגדול שהתרחש.לפי חז"ל החג של השני של פסח מסמל את נס קריעת ים סוף(בעוד שהראשון מסמל את יציאת מצרים) והנוצרים חוגגים את הפסחא כי הם מאמינים שתחייתו של ישו קרתה בשבוע שלאחר ליל הסדר(או הסעודה הגדולה). במילה נס חבוי הפועל ניסיון. נס הוא נסיון של שני הצדדים, האל המבצע(או כל דבר אחר) והאדם החווה אותו לבדוק את חוזקה של האמונה אחד בשני. בנס התחייה ובנס הקריעה נולדו שני עמים, שני דתות, הנצרות נולדה לראשונה והיהדות נולדה מחדש ושני הניסים הללו מבקשים ללמד כי התרחשות ניסית איננה הבסיס לאמונה, אלא היא דורשת ומחייבת את האדם להיאבק על ההכרה הזאת, כלומר להיות עד להתרחשות ניסית באשר היא, לא מספיקה אלא צריך לחוות את אותה התרחשות.

הרמב"ם אומר שכל הניסים או המופתיים אינם אמיתיים אלא רק למי שראה אותם ולגבי אותם אלו שלא חוו אותם יכלו להיות שיקבלו את הסיפור על נס ויהיו כאלו שיכחישו ולא יאמינו. הרמב"ם בעצם אומרת שהניסים הופכים למיתוס בלתי מחייב. דר' עמנואל וילקובסקי כתב בשנות ה- 50 שסיפור נס קריעת ים סוף מתבסס על הזיכרון הקולקטיבי של המין האנושי על קטסטרופות קוסמיות שאירעו בתקופות קדומות. אני לא כל כך מסכים עם רמב"ם ועם וליקובסקי להסברים שלהם על מופתות וניסים כי אחרי הכל הניסים הללו יצרו סיפור או מיתוס שמעצבים כאמור שתי דתות. ומסופרים לאורך כל הספרות הכתובה מאז ועד היום.

אסיים את החלק הזה באחד הפרקים של הסידרה האהובה עליי עקרות בית נואשות שם נאמר על ידי אחת הדמויות: "היכן שיש אמונה, יש חיים" הוא משפט מכונן בעיניי. כי כל אמונה באשר היא, אם מופתית או מתבססת על פנטזיות ואם מציאותית , גורמת לי לחיות, מחזיקה אותי, מדרבנת אותי להמשיך הלאה.

קיימת בי כל מיני סוגים של אמונות, בחלקן אני מאמין שיתרחש סוג של נס על מנת שיתממשו  ואיכשהו זה לא מפריע לי למהלך חיים תקין, להפך זה מפרה אותי וכאמור גם מחייה אותי. בחלקן האחר, אני מאמין במה שקורה מסביבי במציאות היומיומית שלפעמים יכולה להיות קשה ומתסכלת אולי זה ניסיון שלנו עם עצמינו. המציאות בוחנת את האמונה שלנו כבני אדם החיים בה.

 סיפורי סבתא

כשעברתי לדירתי השכורה החדשה ביפו, סבתי ביקשה שאפזר צימוקים בקרנות החדרים ועוד לפני שהספקתי להתעצבן סבתי עצרה אותי ואמרה זה יביא לך מזל וברכה, מה איכפת לך תשים. ומה אחר כך שאלתי אותה. אחרי הלילה הראשון שלך תזרוק אותם, הרי אתה לא רוצה שיבואו נמלים, ענתה לי בחזרה. לסבתא שלי ישן אמונות תפלות, חמסות רבות תלויות לה בקירות דירתה. ומעולם לא הרשתה שנעליי יהיו הפוכות. סבתא שלי מאמינה בזה אמונה שלמה וחזקה, משהו שעובר מדור לדור. אבל על הצימוקים לא שמעתי ולכן זה הקסים אותי והאמנתי שאותם צימוקים בקרנות החדרים בלילה הראשון של דירתי השכורה החדשה יביאו ברכה. עד לא מזמן סלידתי לאמונות תפלות הייתה חזקה, לא יכולתי לשאת את השטות הזאת וביטלתי אותה בכל פעם שנתקלתי בה, אך יש בי מקום של כבוד כלפי אותם אלו שמאמינים בהן. סבתא שלי אמרה לי שתמיד סלדתי מאמונות תפלות עוד שהייתי ילד קטן. היא תמיד מספרת לי את הביקור שלי אצל באבא סאלי (זצ"ל) בגיל ארבע כי כל המשפחה חשבה שעשו עליי עין רעה וביקשו ממנו שיברך אותי, אז הוא נתן לי לשתות ממים שהוא ברך ואני במקום לשתות אותם בעטתי לו ברגל. סבתי והוריי התאדמו מבושה ואחרי עשרות התנצלויות, הוא שוב ביקש ממני לשתות המים ואני מבועת ממבטם הכועס של משפחתי נאותי לשתות אותם. מאז סבתי והוריי הפסיקו להאמין שיש לי עין רעה, אז מי אני שאפקפק בכך.

לנסות שוב

בסיפור שינעל את הפוסט, כן מעורבים סמי הזיה ועוד סוגי סמים שלא ידעתי עליהם או אותם, אבל הסיפור הבא הוא רק הקדמה לאלבום שהכי ריגש אותי השבוע ובכלל, לאלבום שגרם לי קצת לבכות וקרע לי את הלב. אלבום עם המון אמונה בחיים. זהו סיפורו של רוקי אריקסון סולן ומנהיג להקת – the 13th floor elevator  ולהקת רוקי אריקסון והחוצנים לשעבר, ב- 1999 מצא אותו קווין מקליסטר עיתונאי מוזיקאי לשעבר שעשה על חייו סרט תיעודי מוצלח. רוקי אריקסון הוא סכיזופרן, מסומם, גנב, חסר כל ואסיר לשעבר אבל יותר מהכל מוזיקאי וכותב שירים מחונן. השנה יחד עם חברי להקת אוקריבל ריבר המצוינים הוא מוציא אלבום תחת השם- true love cast all evil בתור אחד שלא הכיר כלל את סיפורו של רוקי אריקסון על לאותו אלבום זה, אני מרגיש שזה אלבום על החיים שלו. זהו אלבום של התרחשות ניסית. עד 1999 רוקי אריקסון חי על קצבה של 200 דולר מוזנח בטקסס וזאת למרות היותו מוזיקאי מוערך ומשפיע( על סוניק יות' וג'וליאן קופ בין היתר) זהו אלבום של אמונה, המון אמונה בחיים.

זהו אלבום רוק בלוז פולקי טקסני בסגנון ישן. אוקריבל ריבר אחראים על ההפקה והנגינה וניכר כי גם על ההערצה. הטקסטים אישיים מלאי התפכחות כמו למשל הסנונית הראשונה שיצאה ממנו- "להתראות חלומות מתוקים", מדבר על פרידה מאותם חלומות חסרי משמעות ויותר מכל חסרי סיכוי להתגשם. השיר שמגיע אחריו הוא כבר שיר בקשה-  רוקי אריקסון מבקש, "היי והבי אותי לבית". השיר, "בבקשה שופט" הוא שיר על אדם שמבקש שירחמו עליו ויחוסו עליו, על חוסר החמלה בעולמינו. והשיר "לנצח", השיר האהוב עליי באלבום, שיר שבכל פעם שאני שומע אותו אני מתרגש ממש וגופי מאבד שפיות. זהו אלבום שישאר אצלי בנשמה לא לזמן קצר ולא ליום אחד, אלא לנצח.

אני מאמין בניסים גם אם אני לא חווה אותם בעצמי, אני מאמין בסיפורי ניסים ולראיה סיפורו של רוקי אריקסון, שהיה מוזיקאי חשוב אך קצת חולה. שאיבד כל סיכוי כמעט לחיים נורמאליים שהמציאות ניסתה אותו כביכול. כל יום קורים ניסים.

Roky Erickson With Okkervil River – True Love Cast Out All Evil  להורדה

ועד לנס הבא

חג שמח

אלפרד כהן השלישי

כתיבת תגובה

