ציפיות יש רק בכריות

אני ממתין לבואו, לשובו, לאות המובטח, זה עשוי להיות מטופש, או פתטי להחריד…אני איני מצפה אלא לצלצול הטלפון, אבל החרדה היא אותה חרדה. הכל שגיב, אין לי חוש מידה.

שינברג

 המובילים החסונים הלכו וקיבלו את כספם, ואז מצאתי את עצמי יושב על אחד הקרטונים הגדולים, מסתכל מספר דקות על כל הקופסאות והציוד שהעברתי לדירה החדשה, רציתי כבר לפרוק הכל, לתלות את התמונות, לסדר הכל, לבשל, לשמוע מוזיקה להיות רגיל כבר להכל. אבל מאיפה מתחילים שאלתי את עצמי. דפיקות על הדלת נשמעו וניגשתי לפתוח, זאת הייתה השכנה מלמעלה: "כפרה, אתה דייר החדש?" שאלה ועניתי לה שכן. "כפרה, תצליח ושיהיה במזל טוב". היא הביטה עלי וישר קלטה את המחשבות שלי. "לאט לאט, אל תמהר לשום מקום, קח שבוע, אפילו שבועיים, תסיים לפרוק את הכל, סבלנות כפרה". חייכתי אליה ועניתי לה, תודה רבה. אל תצפה לראות את הדירה החדשה שלך כבר מוכנה היום, צחקה עליי, סבלנות כפרה, בהצלחה.

 ארבעים ימי חסד

במרכז הפרשה כִּי תִשָּׂא, סיפור עגל הזהב, החטא הגדול של העם היהודי, הסיפור שהפך למשל העם היהודי מאז ועד היום, סיפורה של האמונה הקצרה. אני רואה את עגל הזהב קצת אחרת, לדעתי העם היהודי לא חשב לרגע שהוא בונה לעצמו אלוהים אחר, עגל הזהב היה אותו אלוהים ששחרר אותם ממצרים, כל אחד מבני ישראל תרם קצת מהזהב שלו ליצירת עגל הזהב, שהוא בעצם האלוהים האחד והיחיד. אמנם כתוב לא תעשה לך פסל או תמונה, אבל הכוונה הייתה לאלוהים אחרים ובני ישראל פשוט יצרו להם סמל של אותו האלוהים.

סיפור עגל הזהב, הוא בעיניי המשל לחוסר הסבלנות הקיימת אצל כל אדם ואדם. הצורך שהדברים יקרו כאן ועכשיו ומהר, קיים אצל כל אחד מאיתנו, אנחנו מזלזלים בתהליכים. משה, שהה בהר סיני ארבעים ימים ולבני עמו קצה הסבלנות, לחכות לנביאם ויצרו את עגל הזהב, קיצרו את התהליכים, אם הם היו מחכים קצת, במקום עגל הזהב הם היו מקבלי שני לוחות אבן. המצב די דומה לפוליטיקה הישראלית והעולמית בכלל, נדמה כי אנחנו לא מסוגלים להמתין בסבלנות ובאמת לתת את המנדט למי שנבחר לבצע מהלכים מדיניים, כלכליים או רווחתיים באשר הם, אבל אם להודות על האמת, הממשלה הנבחרת לא ממש עושה והמחאה לגיטימית.

אני רואה את עצמי אדם חסר סבלנות, הייתי רוצה שהכל יקרה מהר, לדלג על השלבים. כשזה קורה לי, אני מוצא את עצמי חוטא בעגל הזהב. מקבל את מה שרציתי בצורה מעוותת, הייתי רוצה להיות סבלני יותר, לחוות את התהליך שלב אחר שלב וליהנות מכל השלבים, הייתי רוצה לקבל את לוחות מאבן, במקום עגל הזהב. אבן גבירול כתב פעם "יש ממתין שיגיע לחפצו וממהר שיכשל". לפעמים עדיף באמת לחכות.

הציפייה, יכולה להרוג לפעמים, לגרום לנו לפעול בחוסר תבונה ובפזיזות. בני ישראל ציפו במשך ארבעים יום לבשורה החדשה, לנביא למשה, לאלוהים. הציפייה יכולה להסית אותנו מהמטרה וגורמת לנו לפנטז על דברים בלתי אפשריים. אבל יותר מהכל הציפייה יכולה לגרום לנו לחרדות שווא וחרדות גורמות לחוסר איזון בגוף, אתה אף פעם לא שלם עם עצמך שאתה לא מאוזן. סיפור עגל הזהב מדבר גם על זה, לדעתי, על החרדות של עם ישראל, חרדות הנטישה. ציפייה היא סוג של חטא, לחשוב על העתיד ולזנוח את הווה, לחשוב על משהו שקיים רק אצלך בראש, קשה מאד להימנע לחלוטין מהציפייה, איפשהו היא בוחנת את עצמך, אבל עדיף כמה שפחות. ציפיות גורמות לאכזבות. ציפיות יש רק בכריות.

 

מרק מינסטרונה לסנונית המבשרת את בוא האביב

השבוע חידוש במלווה מלכה- מתכון וידאו!!!!

החורף נגמר, הימים הם יותר חמימים, הלילות עדין קרירים, החלטתי להכין מרק מינסטרונה, מתכון איטלקי המשלב אלמנטים בריטיים (בעזרתו של ג'יימי אוליבר) ועם קצת טוויסטים שלי. הכנת מרק מינסטרונה דורשת סבלנות וזמן, אז בלי למהר לשום מקום, שלא ייצא לכם עגל זהב כזה. בהכנת אוכל הכי חשוב להאמין שיצא טעים ולא לצפות לכלום.

כאמור, במתכון וידאו תוכלו לראות ולהתרשם. והכל בעזרתו האדיבה והמוכשרת של אמיר קוטיגרו חברי, אז אתם יכולים לצפות בזה כאן והמתכון המלא למטה בהמשך. פעם ראשונה שלי שאני מכין אוכל מול מצלמה, קצת מביך אבל יצא ממש טעים, באחריות אמיתית.

 מה צריך?

חבילת שעועית

עלה דפנה(או אפילו שניים)

עגבנייה אחת

תפוח אדמה בינוני אחד

מלח גס

פלפל שחור

שמן זית

1 בצל אדום גדול קצוץ

2 גזרים חתוכים לקוביות

2 מקלות של סלרי

2 קישואים

1 שומר

בזיליקום

3 שום

400 גרם שימורי עגבניות

כוס יין אדום( לא חייבים)

200 גרם עלי מנגולד

חצי חבילת פסטה

גוש גבינה פרמזן

איך עושים?

להשרות השעועית למשך לילה שלם.

לחמם במים תפוח אדמה עד שיתרכך לרסק אותו למעין פירה. לרסק עגבנייה ולערבב ביחד.

לשים בסיר גדול השעועית יחד עם תפוח אדמה ועגבנייה מרוסקים ולחמם עם מים עד שהשעועית תתרכך. 20-25 דק'. לסנן השעועית ולשמור המים(הציר).

לחתוך בצל אדום ושלושה שיני שום ולטגנם בסיר עם 6-7 כפות שמן זית עד שיזהיבו.

לחתוך הירקות: גזר, קישוא שומר ולהוסיפם לבצל המטוגן. להוסיף כוס מים או כוס יין אדום, שימורי העגבניות ולכסות הסיר למשך 12-20 דק'

לחתוך הירקות: גבעולי הסלרי ועלי המנגולד ולהוסיפם למרק.

לתבל לפי הטעם במלח גס ובפלפל שחור ולערבב.

לשבור את הפסטה לחתיכות קטנות ויחד עם השעועית להוסיף למרק. להוסיף את ציר השעועית שיצרנו. לכסות הסיר ולבשל עד שהפסטה תתרכך

לחתוך עלי בזיליקום ועלי שומר.

להגיש המרק על הצלחת, מעל לבזוק עלי בזיליקום ועלי שומר וגבינת פרמזן לפי הטעם.

 

 חוכמת הלב

לא מעט אנשים שאני מכיר ולא כל כך מכיר, ציפו או חיכו לאלבום החדש של ג'ואנה ניוסום, אני חייב להודות שעד האלבום הזה היא שיעממה ויותר מזה עצבנה אותי, התקשיתי להבין מדוע אנשים כל כך אוהבים אותה, את המוזיקה הזאת, איך אפשר להתרגש ממוזיקה כזאת. בדרך כלל אני מאמין להייפ , אז החלטתי לנסות שוב את ג'ואנה ניוסום, עם הרבה סבלנות ואורך רוח, החלטתי שאני נותן לה את כל ימי החסד בעולם ואחרי ארבעה לילות, הבנתי שבעצם יצרתי לעצמי את עגל הזהב. אחרי ארבעה לילות נשבתי בקסמה, ביופייה, בנגינה ובכתיבה. יש לי קראש עצבני עכשיו על ג'ואנה ניוסום.

בחלק הראשון של פרשת השבוע, לפני סיפור עגל הזהב. ממשיך אלוהים לפרט לפרטי פרטים כיצד יראה מעונו שלו- אוהל מועד. אלוהים גם מורה למשה לקחת את בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה(על שמו האקדמיה לאומניות בצלאל בירושלים) להיות המעצב/מהנדס הראשי של מעון אלוהים והוא יעניק לו חוכמה ותבונה ויותר מכל- חוכמת לב, כלומר תבונה רגשית, שמגיע מהלב אל השכל. חוכמה כנה. המוזיקה של ג'ואנה ניוסום היא כזאת, מלאה חוכמה שבלב. היא גורמת לך להתרגש בשירי פרידה כואבים לצד השירים המשלימים עם אותה פרידה, המוציאים אותה לדרך חדשה. שיריה גורמים בו זמנית גם להתענג וגם ליהנות, כלומר גם להתרגש, להזדהות ולהיסחף יחד איתה לתוך צלילי הנבל והפסנתר והמילים המתפתלות, אבל גם במידה מסיומת לסבול מאורכם של השירים הנמשכים ונמשכים ואיכשהו ג'ואנה, רוצה שנקשיב לה ונהייה איתה בכל השלבים שהיא עוברת בזמן היצירה שלה, היא רוצה שנחשוף יחד את כל הרבדים המוזיקליים והמילוליים. קחו את האלבום הזה אליכם הם המון סבלנות, כי הסבלנות מרה, אך פירותיה מתוקים אמר פעם ז'אן ז'אק רוסו. אני בטוח שאלוהים רוצה שהיא תנגן אצלו במשכן. ובטח ובטח הייתי רוצה עם הנבל שתנגן במשכני החדש ביפו.

 

Joanna newsom- have one on me   להורדה

 

עד לשבוע הבא

שיהיה שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

6 מחשבות על “ציפיות יש רק בכריות

  1. קסום ומקסים!
    לא הצלחתי להחליט אם אני יותר אוהבת את ג'ואנה ניוסום או את הפוסט המצולם..
    שאפו!

  2. אחלה פוסט אלפרד, אבל תשמע עם תבשיל כזה אפשר ליפול על הרצפה ולהרדם לחודשיים :).

    ג'ימי אוליבר המלך!

להשאיר תגובה

