ותלבשו מלכות

אתה יכול ללבוש מסיכה, לצבוע את פניך

אתה יכול להיות המין האנושי

אתה יכול ללבוש צווארון, אפילו עניבה

רק דבר אחד לא תוכל להסתיר

אם אתה נכה בעולמך הפנימי

ג'ון לנון

 

קשה להחליט מה ללבוש כשאתה נמצא בין דירות, כל הבגדים שלי נמצאים בשקיות, בקרטונים, חלקם מקופלים מחכים למעבר וחלקם מלוכלכים מחכים לכביסה. ימים לפני מעבר הדירה אני מוצא את עצמי במאבק פיזי יותר מאשר אומנותי להחליט מה ללבוש היום לעבודה. חשוב לי מאד איך להראות, חשוב לי מאד לראות את התגובות מאנשים שרואים אותי עם צווארון ועניבה. אפשר לקרוא לזה מסיכה, אבל זה יותר מזה, הדרך בה אני בוחר את הבגדים שלי והדרך אותם אני לובש, חשובה. התאמת הצבעים, השילובים המנוגדים של אלגנטי וקז'ואל, של ביתי ומהודר. זה חשוב להתלבש נכון. אני יכול לזהות מי מתחפש ולובש בגדים לא לו ואני יכול לזהות אנשים שלמים ומאושרים ולובשים את הבגדים הנכונים, כי מבחינתי בחירת הבגדים זו הדרך שלי להסתכל אל נפשי פנימה ולהבין מה בדיוק הולך שם וכשנפשי שמחה אני עונב עניבה.

תְּצַוֶּה 

התורה ממשיכה בפרשת תצווה, לתאר לפרטי פרטים מה צריך להיות במשכנו של האל ומחולקת לשלושה חלקים. הפרשה מתחילה בפנייה בגוף שני-ואתה תצווה, המופנית אל בני ישראל ועובדי המשכן שחייבים לדאוג שהמנורה במשכן תדלק תמיד(גם בתוך הנפש). החלק השני ברובו מתרכז בתיאור בגדי הכהונה, למעלה מארבעים פסוקים מתוארים בפרשה כיצד צריך להתלבש הכהן הגדול, באיזה סוגי בד ובאלו צבעים. והחלק השלישי עוסק בציוויי הכנת קורבנות לחניכת המשכן וציוויים של קורבנות למזבח הזהב. אני אתמקד בחלק השני המתאר כאמור את כל פרטי הלבוש של העובדים במשכן, כלומר הכוהנים. הבגדים נועדו לעזור לכוהנים בעבודתם, הבגד עושה את האדם פנימה והחוצה. האישיות של הבן אדם לא מספיקה והיא צריכה איזו אדרת מכובדת להעצים ולפאר אותה. חשוב כל פרט ופרט בצורה בה אנו מציגים את האישיות שלנו כלפי חוץ, כלפי הסובבים אותנו ויתרה מכך, תמיד כשאנו לובשים בגדים יפים אנחנו שמחים יותר, מודעים יותר. אבל צריכים להיזהר בלבישת בגדים שהם לפעמים רק בגדר תפאורה וריקים מתוכן, לא אחת אני נתקל באלו המתלבשים בבגדים מפוארים יתר על המידה ונכנעים לתכתיבי אופנות למיניהן ואינם משקפים את התוכן הפנימי של אותו אדם הלובש אותם. אני חושב שכדי להימנע מהמצב הזה של זיוף וריקנות אנחנו חייבים להיות כמה שיותר שלמים עם עצמינו, להסתכל כל הזמן פנימה ברגעים שאנחנו בוחרים חולצה. הבגד נועד להשפיע על התפקוד שלנו והן על הדימוי העצמי שלנו, אך יש להיזהר כי הגבול מאד דק ובמקום לחזק אנחנו יכולים לרמות את עצמינו וללבוש בגדים שאינם חלק מאישיותנו. הפרשה הזאת רק מחזקה את הדעה שלי שמאד חשוב לבחור לפרטי פרטים את הבגדים אנחנו לובשים, כי יותר מכל זהו כלי המאפשר לנו להביט לתוכנו פנימה.

 

נשף פורים

בספרו של בנימין לאו- אתנחתא, מתואר מדרש מאד יפה המסביר את הרקע למגילת אסתר ונותן פרשנות נוספת לחג הפורים. הוא מספר שהמן ומרדכי היו גנרלים בצבא פרס בעת מלחמה גדולה נגד מדינות המערב. המן היה מפקד של חצי צבא ומרדכי על החצי השני. ידו של המן לא צלחה במלחמה וביקש את עזרת מרדכי, שהתנה את העזרה בהפקדת השליטה על חצי הצבא של המן בידיו. המן, שפל רוח וקומה נאלץ להסכים. המלחמה הסתיימה ושניהם פנו לקריירות פוליטיות. המן מנסה לתקן את ההשפלה שעבר בעת המלחמה ולרומם את גאוותו, ולפיכך מלשין למלך אחשוורוש כי מרדכי יהודי הוא ולכן מצווה להרוג אותו ולחסל את עמו. מרדכי שעד אותה העת חי במלכת פרס בשתי מסיכות, היהודי מצד אחד והמצביא הגדול במיל', מצד שני. החליט ללכת עם הלב ולהלחם חזרה בדרכו שלו בהמן הרשע. הוא קרע את בגדיו, לאות אבל ויותר מזה לאות השלמה עם יהדותו ואז תכנן את המזימה להפלתו של המן, יחד עם עזרת בת דודתו, הלא היא אסתר. קריעת הבגד של מרדכי והסרת המסיכה המזויפת הם למעשה הסמלים של חג הפורים.

כל אחד מאיתנו בחג הפורים מוצא עצמו חוגג באיזה נשף, אם נסכל את המילה נשף נקבל את המילה נפש. במידה מסוימת כל אחד מאתנו מרגיש קצת מזויף בנשפים או במסיבות השונות, זאת הזדמנות מצוינת גם לחגוג וליהנות וגם להביט פנימה בתוך הריק שנוצר אל תוך הנפש. אל תקרעו את החולצות, תלבשו אחרות ותשתו ותשתכרו ותעשו שטויות ואולי תכירו את עצמכם טוב יותר, זה מה שבטוח יקרה לי.

 

סיפורי סבתא

פורים הוא חג של נתינה, לפי הקבלה הוא החג החשוב ביותר במורשת היהודית, אפילו יותר מיום הכיפורים, כי זהו חג שמזכיר לנו שצריך לתת ולא רק לקבל. סבתא שלי הייתה נוהגת לחלק לכל הנכדים כשהייתי ילד, דמי פורים, היא הייתה מזמנת את כולם לארוחת צהריים גדולה וכל הנכדים היו באים מחופשים , כמו תחרות כזאת אבל כולם זוכים. היינו אוכלים עוגות מתוקות ביותר, היינו מכינים אחד לשני משלוח מנות וכל אחד מאיתנו היה מקבל דמי פורים, אצלנו במשפחה היו מחלקים אותם בפורים ולא בחנוכה, כי פורים, כאמור הוא חג של נתינה.

שתי תמונות שלי, ממסוגרות תלויות אצל סבתי, האחת מהבר מצווה והשנייה מפורים. הייתי בן חמש, התחפושת הראשונה שאני זוכר מן הסתם (אמא שלי אמרה שגם התחפשתי לחתול). הייתי מחופש למלך, כתר בראשי שמעטר את שערותיי המתולתלות, גלימה כחולה כזאת ושרביט בידי, אמא שלי גם ציירה לי מעין זקן על הפנים והייתי רכוב על סוס צעצוע כזה שהיה בסטודיו בו צולמה התמונה. קשה לפספס את התמונה, מכל התמונות שלי, סבתא בחרה לשים את אותה תמונה מתחפושת מלך, של פורים של 1986 מעולם לא שאלתי את סבתי מדוע היא בחרה דווקא לשים דווקא את התמונה הזאת שניצבת כמעט באותה מקום בחלוף השנים(אולי כי אני המלך שלה). איפשהו בתוך תוכי הייתי רוצה להיות מלך באמת, אבל בטח הייתי מתלבש אחרת, כי מי לובש גלימה היום.

 לא חייבים להיות יפים, אבל זה עוזר

לפני שנה יצא האלבום האחרון של הפט שופ בויז, לפני שמונה חודשים וקצת הם הופיעו בישראל והשבוע יצא אלבום ההופעה שמתעד את סיבוב ההופעות האחרון שלהם. הייתי בשורה הראשונה בביתן 1 בגני התערוכה לראות את אחת מלהקות הפופ הטובות בעולם, אולי הטובה ביותר. אלבומם האחרון ריגש אותי במיוחד כי היה בו אלמנטים של נוסטלגיה וגם של עדכניות. כשההופעה התחילה, ניל טננט הסולן עלה לבמה שעל ראשו קובייה גדולה בצבע צהוב והוא שר ממנה את heart ואחרי המתנה ארוכה של כמעט שעתיים התחלתי לעוף, אני זוכר שחשבתי שזו יכולה להיות תחפושת מצוינת לפורים, בכלל הפט שופ בויז היו בשבילי תמיד להקה שהם סוג של תחפושת. טקסטים אינטליגנטיים המחופשים לשירי פופ מתקתקים וסכריניים ואני אוהב את זה, כי זה אמיתי כי ניכר שהושקעה מחשבה בבחירת המילים והצלילים, ההסתכלות פנימה.

האלבום האחרון של הפט שופ בויז הוא בדיוק ההשלמה הזאת עם מה שהם ולא כל אותם ניסיונות העבר, בעשר שנים האחרונות והכושלים שלהם להתעטף בבגדים לא להם. בהופעה הם ביצעו את מיטב השירים שלהם לצד השירים החדשים, שלושה גרסאות כיסוי- של אלביס פרסלי, וילג' פיפל ושל קולדפליי. אלבום ההופעה שלהם הוא מסע החוצה של בגדים יפים, מסע פנימה של החוטים הנתפרים לכדי אריג שלם ומרהיב.

Pet shop boys – Pandemonium –   Live At The O2 Arena, London 21-12-2009  להורדה

חג שמח

שיהיה שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי.

מחשבה אחת על “ותלבשו מלכות

להשאיר תגובה

