אוהב להיות בבית

מהחלון הגבוה ביותר בביתי

בממחטה לבנה אני מנפנף לשלום

לשירי היוצאים לאנושות

אלברטו קאירו (פרננדו פסואה)

 

בקרוב מאד אני שוב אצטרך לעבור דירה, חוזה השכירות הנוכחי שלי מסתיים והחלטתי שאני רוצה לעבור לדירה אחרת, לשדרג לעבור למקום שיהיה לי נוח יותר. זו תקופה לא נעימה בכלל לחפש דירה שתהייה גם נוחה, גם נעימה וגם במחיר סביר, כזה שלא יעשוק את חשבון הבנק שלך. בימים הקרובים אתמלא בקופסאות קרטון ואארוז את כל חפציי שאספתי במהלך כל שנותיי, הספרים והדיסקים, הכוסות לשתייה חמה, הסיר ומחבט הווק, מחברות מהתיכון, שירים מכיתה ח', חולצות פסים שיצאו מהאופנה, מכנסיים מוכתמות בצבע ועוד כל מיני שטויות, לפעמים זה יכול לקחת שעות כשאתה עובר פריט פריט ונזכר ביום הראשון שהוא הפך לשלך, את כל החוויות שצברת איתו. תמיד, תוך כדי שאני מקפל ואורז, מדמיין לעצמי שהחפצים כועסים עליי שאני מעביר אותם ממקום למקום. כמו שהם כועסים עליי, כך אני כועס על עצמי- אני רוצה בית.

תְּרוּמָה

פרשת תרומה, עוסקת בתכנון ובנית משכן לאלוהים, היכל, מקדש, בית או אוהל, תקראו לזה איך שאתם רוצים. בנוסף, אלוהים מצווה על עם ישראל, מכל אחד ואחד לתת תרומה, כלומר כל עם ישראל צריך להיות שותף בבניית משכנו של האל, כן שהוא שוכן בליבם של כל אלו התורמים. כל אחד יתרום לפי יכולתו כמובן, למעשה האל מכריח את כולם לתרום. לא הבנתי את החובה הזאת של התרומה ואם אין לי איך לתרום, דל ורש אנוכי, למה אני חייב לתרום. הרמב"ם מגדיר את הכפייה הזאת של אלוהים ככלי לעודד את האדם לתרום מרצונו החופשי, כן שהתרומה היא מעשה רם נפש. לא כל כך מקבל את ההסבר של הרמב"ם, אני חושב שתרומה צריכה להיעשות מרצון חופשי. מנגד עומד הפירוש הקדום של המילה תרומה שמגיעה מן השורש ר.ו.ם כלומר דבר שמרימים, מתנה שמעניקים לדבר שלמעלה, זאת אומרת לאלוהים, אבל הוא קיים בכל אחד מאיתנו, לא כן?

הפרשה מתארת לפרטי פרטים מה רוצה אלוהים שיהיה במשכנו ואז מתארת כיצד מבצעים בפועל את תוכניותיו, הוא יורד לדקויות ממש. הקריאה בפרשה גרמה לי לחשוב איך הייתי רוצה לראות את ביתי שלי. ובכן, בית הוא מונח מופשט ובעל פירושים ומשמעויות רבות, רוברט פוסטר כתב: "ביתך הוא המקום כשאתה בא אליו יכניסו אותך" אני חושב כמו אלוהים בפרשה שהבית של כל אחד מאיתנו הוא המקום הכי קדוש בין אם הוא רוחני ובין אם הוא פיזי. אני מרגיש בבית בכל פינה ופינה בעיר תל אביב למרות שלא נולדתי בעיר הזאת, אבל עדין יש בי תחושות של נודד או של חסר בית. בתל אביב אקים את ביתי, אין ספק בכך. אתכנן בקפדנות את ביתי הראשון, לבטח אגור במרכזה של העיר, בבנין קומות-בקומה הרבעית בדירת חמישה חדרים, יהיה לי מטבח ענקי וספריה מלאי בספרי עיון פרוזה ושירה ושלושה ילדים ואישה ומרפסת עם עציצים וחדר מוזיקה. כל אחד צריך בית, העניים, הפלסטינים, המתנחלים, הפליטים כל אחד צריך לתרום למען עצמו להקים מקום שיהיה קדוש עבורו ולחיות בשלום עם הבתים האחרים הסובבים אותו. כשיש לך בית, אפשר לנוח, אפשר ליצור, אפשר להתפלסף, אפשר לבוא אחרי יום מתיש ולהשליך עצמך על כל מקום שתחפוץ, כי זה הבית שלך.

 

סיפורי סבתא

מבחינתה של סבתי, ביתי הוא המקום שבו נולדתי, כלומר באר שבע, היא לא רואה אותי מקים את ביתי במקום שאני חי כעת, כי בית זה המקום שבו נולדים. ביתה תמיד יישאר הבית הערבי בטוניסיה. זה הבית האמיתי שלי, תמיד היא טוענת, שם יש לי את הזיכרונות הכי מתוקים וגם במידה מסוימת גם הכי הרבה טעונים. הזיכרונות של ההורים המנוחים, העבודה הראשונה, הקוסקוס הראשון, האהבה הראשונה, הילד הראשון. טוניס תמיד הייתה הבית שלי, זה המקום הקדוש שלי, כששאלתי מדוע היא מסרבת לטוס לשם, היא תמיד עונה שהיא מפחדת לא לזהות את הבית,לגלות שהוא נהרס, היא מפחדת מעוצמת הרגשות שתתקוף אותה, שמא לא תוכל לעמוד בהן בשל מצבה הבריאותי. סבתא שלי גרה באותו הבית כבר 40 שנה בקומה שלישית בבנין של עמידר בשכונה ד' בב"ש, היא מאד אוהבת את דירתה, הבית שלה הוא רכושה ומהווה עבורה המקום האחרון שלבטח תחייה בו, תחייה בו באמת. סבתא שלי לא מאמינה לתחושות שלי שאני אומר לה שהבית שלי בתל אביב, כי תמיד יכניסו אותי אליה, היא אומרת שזה יעבור לי. אני לא חושב.

 תרומת עגבנייה

יש אנשים בעולם ובארץ שתרמו לי מבלי שהם יודעים בכלל ואני מתכון לאמנים ולטבחים באשר הם, שנתנו לי השראה, החכימו, הצחיקו, תרמו לקופת המוח שלי להתעשר. אחד מהם הוא השף אייל שני שתרם לי את העגבנייה, זאת אומרת תמיד אהבתי לאכול עגבנייה, אבל מאז שאני הכרתי את אייל שני השף, לעגבנייה יש טעם אחר, עשיר ומגוון הרבה יותר והכי חשוב טעים יותר. סידרה חדשה שלו תעלה מחר ביום ראשון ותשודר בערוץ שמונה כל יום בשעה 21:35 אייל שני לימד אותי לאהוב ולהעריך אוכל, ממש לכבד את מה שאני אוכל.להסתכל על העגבנייה אבל באמת להסתכל עליה. עוד לא יצא לי לצפות בסדרה אבל בהחלט מרשה לעצמי להמליץ עליה ומקווה שאייל שני יתרום לכם כמו שתרם לי. הנה כתבה חמודה ששודרה בחדשות 2 ביום חמישי האחרון המקדמת את הסדרה.

 

היכן שמניח את הפלאפון שלי, זהו ביתי

בכל פעם שאני עובר דירה אני מוצא את עצמי חונך אותה בשמיעה אקראית מכל שירי הביטלס באשר הם, המוזיקה של הביטלס כנראה נמצאת בתוך עורי וחשוב לי כנראה שהקירות שמגנות על עורי יבינו עם מי יש להם עסק, אחר כך אני כבר שומע אום כולתום, כדי לבחון את הפתיחות של השכנים החדשים. בדרך לא כל כך מקורית, אבל עם שירים מאוד מקוריים בחרתי לאסוף אותם כך שבכותרת שלהם המילה- home או house מעניינות המשמעיות השונות של המונח הזה- בית, בשירים השונים. שירים שאני מאד אוהב, שכל אחד מהם קדוש לי במידה זו אחרת, הרשו לי לתרום לכם אותם במיקסטייפ ביתי מיוחד

מיקסטייפ מלווה מלכה מספר 5 להורדה

1.Black lips-take me home(back to bonne)

2. Arctic monkeys- still take you home

3. Sons and daughters- house in my head

4.  Franz Ferdinand- come on home

5. Matt & kim- ill take us home

6. Super furry animals0 wherever I lay my phone (that’s my home)

7. Casiotone for the painfully alone- bobby Malone moves home

8. David byrn & brain eno- home

9. Edwyn Collins- home again

10. Adam green- homelife

11. Beach house- home again

12. We were promised jetpacks- this is my house, this is my home

13. Faun fables- house carpenter

14. Lightning dust- take it home

15. The real Tuesday weld- bringing the body back home

16. Okkervil river- listen to otis redding at home during Christmas

17. The week that was- come home

18. The do- when was I last home

19. Coco rosie- houses

20. The 6th– Odette-waltzing me all the way home

21. Explosions in the sky- what do you go home to

עד לשבוע הבא

שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

כתיבת תגובה

