עץ החיים

…כמו העץ הוא שואף למעלה 

כמו האדם הוא נשרף באש.

ואני לא יודע

איפה הייתי ואיפה אהיה.

כמו עץ השדה.   נתן זך

 השבוע נתקלתי במבצע מדליק של קק"ל, "נוטעים עץ לחבר במתנה". אני חושב שכל אחד מודע לחשיבותם של עצים לסביבה וכן לסמליות שלהם, אז קניתי כמה עצים לחברים היקרים לי. אני ממליץ גם לכם לקנות עץ לחבריכם באשר הם, זה לא יקר וזה מקסים שיש עץ על שמך. וגם לתת מתנות סתם ככה ללא הקשר מסוים, תמיד כיף. השבוע בין היתר, בעיקר בגלל רוח התקופה, לא הפסקתי לחשוב על כך שאני רוצה צמחים או פרחים או עשבי תיבול שיצמחו לי על אדן החלון, שאני אשקה אותם במים ואחשוף אותם לשמש כשצריך. שיצמחו ויגדלו יחד איתי.

 בְּשַׁלַּח

שבוע טוב, חג שמח. והשבוע, פרשת בשלח ממשיכה את סיפור שחרור העם היהודי. עם ישראל יוצא סוף סוף ממצרים לעבר המדבר. הפרשה מתמקדת בשלושה נסים שקורים שם. האחד, קריעת ים סוף. השני, המתקת המים. השלישי, המן שנפל מהשמיים. עוד לא גיבשתי לעצמי אמונה ברורה לגבי ניסים. יש ימים בשנה שאני מאמין בהם, שהשמיים יכולים להיפתח ורוח תיקח אותי למקום שבו אני אהיה הכי מאושר, ויש ימים שאני חושב שזה בולשיט, אין דבר כזה נסים, מקומם בסיפורים ובאגדות ונועדו לפתח את הדמיון שלנו.

כיוון שהיום חגגנו את ט"ו בשבט, אני רוצה להתמקד בנס המתקת המים. אחרי שבני ישראל חצו את הים בשלום והמצרים טבעו בו, אחרי שירת הים המרגשת, מצאו את עצמם לפתע לבד בעולם. עצמאיים בשטח, ללא כל כוח שאומר להם מה לעשות, וזה בלבל אותם. יתרה מכך, הם החלו להלין בפני משה, שליחו של האל: למה הוצאת אותנו ממצרים? לאן הוצאת אותנו?. במדבר אין מים ואין אוכל. בהגיעם לנווה מדבר, מצאו מים אך הם היו מלוחים. משה, בהוראתו של אלוהים, השליך עץ שהיה במקום והמים הומתקו. זהו סיפור המשל. בפעם הראשונה בתורה הומשל  האדם לעץ. המים המרים מסמלים את הסיטואציה אליה נקלעו עם ישראל, והעץ מסמל את החיים, את הצמיחה, את העשייה, את הבריאה. המים יכולים להיות מתוקים אם תשתו אותם במצב נפשי אחר, אם תהיו עץ.

ההבנה של מצב חדש, בין אם הוא חיובי ובין הוא שלילי, גורמת לנו לפחד. הפחד מוביל לחוסר אמונה ותסכול, ואז אנחנו הופכים מרירים, בין היתר. כך גם המים שמצאו בני ישראל. בני ישראל הבינו פתאום שהם עם בפני עצמו, ואת התנאים האלמנטרים, כמו מים ואוכל שסופקו להם על ידי המצרים, הם יצטרכו לספק בכוחות עצמם. העם לא בנוי לכך, הוא צריך ללמוד מחדש איך לחיות ולהיות עצמאי. זה קשה, לצמוח ולגדול ויותר מכל, להניב פירות. ברגע שהוא ילמד להסתדר, הוא יצמח והמים יהפכו מתוקים, כי האדם עץ השדה.

 קצת סדר ט"ו בשבט

ט"ו בשבט לא מוזכר בתנ"ך. אנו נתקלים בו לראשונה בספרות חז"ל, כאשר מכריזים על יום זה בתור יום שנת מס. החקלאים נתנו את יבולם כמיסים, וכן נקבע כי יום ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות, בו קובעים את גילו של העץ וחישוב שנת הפרי. התפתחות נוספת של ט"ו בשבט קרתה במאה ה- 16 בעיר צפת, בה אפיינו את היום הזה באכילת מינים שונים של פירות. תלמידיו של המקובל, רבי יצחק לוריא, קבעו סדר ט"ו בשבט בדומה לליל הסדר בפסח. הטקס התמקד באכילת פירות בעלי משמעות: פירות עם קליפה (תפוז, אגוז), השייכים לעולם העשייה. פירות הנאכלים עם קליפתם (תפוח, תמר), השייכים לעולם היצירה, ופירות הנאכלים בשלמותם (צימוק) ושייכים לעולם הבריאה. התנועה הציונית, לפני יותר ממאה שנים, קבעה את יום ט"ו בשבט כיום לנטיעת אילנות, ובימים אלו נוספה משמעות נוספת לחג, הקשורה לשמירת העולם ואיכות הסביבה. החג החל לשמש ככלי להעלאת המודעות הירוקה. ולכבוד החג, הכנתי עוגת ט"ו בשבט, ואני מגיש לכם את האלבום החדש של הוט צ'יפ. שניהם אגב, מהווים עשייה, יצירה ובריאה כאחד.

 עוגת ט"ו בשבט

המתכון המקורי שייך למקס ברנר, אך אחרי ניסיון אחד החלטתי קצת לשנות ולשדרג, ולדעתי יצא יותר מוצלח. יש בה את כל מרכיבי סדר ט"ו בשבט שנהגו לעשות לפני מאות שנים בצפת.

מה צריך…?

100 גר' חמאה

חצי כוס דבש

שתי ביצים

שלושת רבעי כוס חלב

חצי כוס מיץ תפוזים

שתים וחצי כוסות קמח

חצי כפית מלח

כף אבקת אפייה

שמונה גזרים מגורדים

חצי כוס תמרים מיובשים קצוצים (מג'הול)

200 גרם חתיכות שוקולד

חצי כוס אגוזי לוז

איך עושים..?

בקערה אחת: טורפים החמאה והדבש לתערובת חלקה, מוסיפים הביצים וממשיכים לטרוף. טורפים פנימה את החלב ומיץ תפוזים.

מחממים תנור לחום 180 מעלות.

בקערה אחרת: שמים הקמח, המלח ואבקת האפייה. מוסיפים אליה את התערובת שהכנו קודם, ואז מקפלים פנימה את הגזר, התמרים, השוקולד ואגוזי הלוז.

שופכים את הבלילה לתבנית עגולה ומשומנת, מכניסים לתנור למשך 30-40 דקות. חשוב לצנן לפני שאוכלים.

 

TAKE IT IN (לרקוד מהלב)

בשבוע הקרוב אמור לצאת אחד מהאלבומים הכי מדוברים של השנה, אך משום שאנו חיים בעידן בו הכול דולף לרשת, כבר מזה כמעט שלושה שבועות אני מאזין לאלבום החדש של הוט צ'יפ. אלבום שכנראה יהפוך להיות אלבום השנה שלי. זה אלבום שגדל איתך, כמו עץ. יש בו משהו מאד חי, מאד אופטימי, מאד שלם ובעיקר מתוק. כל יום אני לומד ומתאהב בשיר אחר מתוכו, ואז הכל נאסף לתוך יצירה כמעט מושלמת. הוא חם ורגיש, וגם מאד מאד מרקיד את האיברים, לרקוד מהלב.

אתחיל דווקא מהשיר האחרון-take it in, שיותר מתאים מבחינת העריכה המוזיקלית לפתוח את האלבום הנפלא הזה, אבל חברי להקת הוט צ'יפ בחרו לשים אותו דווקא בסוף, כסוג של טוויסט. כל האלבום שלהם הוא סוג של טוויסט, הן בטקסטים, בלחן, בעיבודים ובהפקה. האלבום דווקא נפתח במילים: כמה מחבריי אמרו לי פעם משהו חכם, להישמר מפני שודדים בלילה. והפזמון: אושר זה כל מה שאנו צריכים.

ברוב השירים המבנה מאד דומה ומאד מתוחכם לדעתי. בבתים אתה מקבל טקסטים רבויי מטאפורות, ודימויים בעלי מסרים ורבדים רבים. יש כאלו שאפילו סתומים, ואפשר לומר שאפילו קצת מתפלספים במודעות עצמית ובסוג של הומור ראויה לשבח, ואז בפיזמון מופיעים משפטים פשוטים, נגישים ולא מתוחכמים, מרגשים וכיפיים. בלחן, עיבוד והפקה אפשר לזהות שילוב של אלמנטים של פאנק (פ רפויה) דיסקו, סול והאוס, כמלאכת מחשבת. ההגשה של השירים כמעט תמיד בשני קולות, האחד גבוה-של אלקסיס טיילור, והשני נמוך-של ג'ו גודאר, שרק מחזקים את הניגודיות. קול גבוה מול הנמוך, טקסטים מתוחכמים מול פשוטים. סאונד נקי מול סאונד מלוכלך.

באמת שאין לי כל כך הרבה מילים לתאר כיצד אני חש כשאני שומע את האלבום הזה. מעטים האלבומים שעושים הכל ביחד. עונג ההאזנה ועונג החוויה ששלובים יחד, מרגשים על סף הדמעות. מרקידים על סף הטירוף. אלבום של עשייה, יצירה ובריאה. אלבום שאני בטוח שעוד יצמח יחד איתי ויגע בי בנקודות שעוד לא הגעתי אליהם, וירים אותי לצמרות שלא ידעתי, שישרוף אותי למעלה, אבל גם יעיף אותי. אלבום שיגביר את צימאוני ויקבור אותי. אלבום שירקיד אותי מול המראה וברחבה. קחו אותו פנימה.

Hot Chip- One Life Stand להורדה

עד לשבוע הבא

שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

2 מחשבות על “עץ החיים

כתיבת תגובה

