יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אחרי כל מעשה שאני עושה/ צועדים כמו בלוויות, הילד שהייתי לפני שנים/ הנער באהבתו הראשונה שהייתי, החייל שהייתי/ בימים ההם והאיש אפור השער שהייתי לפני שעה/ ועוד אחרים, גם זרים, שהייתי ושכחתי/ ואחד מהם אולי אישה.    יהודה עמיחי

פרשת בֹּא 

השבוע כשחגגתי יום הולדת, ניסיתי להיזכר ביני לבין עצמי בימי הולדת אחרים שלי ובכל פעם עלה בחכתי זיכרון רע. סירבתי להיכנע והמשכתי לדוג זיכרונות מימי הולדת אחרים, רציתי לזכור יום הולדת אחד טוב. היה קשה אבל מצאתי. ביום הולדת 15 חוויתי את הנשיקה הראשונה שלי. זה אולי נשמע מוזר שדווקא אותו שכחתי, אבל המדע עומד לצידי-מחקרים מראים כי יש לנו נטייה לזכור בעיקר זכרונות רעים- כי הם מלמדים אותנו להמנע מסכנה, מדובר בעצם במנגנון של הישרדות. דווקא הזיכרונות השליליים, שמאלצים אותנו להתמודד- הם אלו שמאלצים אותנו לפעולה. הזיכרון מעצב את אישיותנו, אך גם משחרר אותנו מעניק לנו חירות מחשבתית ומעשית.

פרשת בֹּא עוסקת ביציאת מצרים,מעבדות לחירות: פרעה נכנע בעקבות עשר המכות הקשות שניתכו על עמו ומשחרר את היהודים לחופשי-זוהי יריית הפתיחה למסעם מרובה השנים במדבר. ההגדה של פסח כולה מושתתת על סיפור הפרשה. אלוהים דורש מעמו כי יזכור : כי הוציאתך ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה ומצווה לספר ביציאת מצריים , וכל המרבה הרי זה משובח. אלוהים דורש מעמו לזכור את האירוע הטראומטי-רק על ידי הזיכרון של היותם עבדים יוכלו בני ישראל להיות בני חורין.

יום השואה הבינלאומי יצוין בשבוע הבא, ב- 27 בינואר.זהו התאריך  בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום. תמיד נוהגים להשוות בין סיפור העבדות במצרים לבין  רצח העם של הגרמנים. פרעה והיטלר היו רודנים אכזריים שגרמו סבל לעם היהודי-פרעה רצה לשעבדם לעבדות עולם והיטלר רצה לחסל אותו. אני מוצא הקבלה בין סיפור פרשת השבוע לבין ציון יום השואה הבין לאומי, כי בשני המקרים מבקשים לזכור טראומה של עם (ממש במקרה- אותו עם..).מעבדות לחירות- ממוות לחיים.

אני מבין את הצורך הזה, בזיכרון קולקטיבי- בעיקר לאור כך שאסונות רבים קורים על רקע קולקטיבי ולא אישי. ובכל זאת, קשה לי מאוד להתחבר לימי זיכרון מונחים ומאורגנים- אני רואה בזיכרון חוויה פרטית גם אם החוויה היא קולקטיבית מעיקרה. בתקופה אחרונה דואגים להזכיר לנו בימים כאלו מיני אישים מעצבי תרבות, שגם עיצבו באופן פרטי אישיות של זה או אחר, למשל את זו שלי. מרטין לותר קינג, אלבר קאמי, חיים נחמן ביאליק, לאה גולדברג, נתן אלתרמן -אלו רק חלק מהאישיים שאנו מציינים יום לזכרם בשבועות האחרונים. אני לא נוטה לקחת חלק בפעילויות היזומות במאורעות האלו, אלא להרהר בדמויות ענקים אלו, לקרוא מכתביהם ולגבש מחשבות טריות מתוך הזיכרונות שהם הקנו לי ולעולם במורשתם.

סיפורי סבתא- והפעם סיפורי סבא

השבוע משרד החינוך אישר כי בחלק מלימודי השואה בבתי הספר התיכוניים ילמדו גם את סיפורם של יהודי תוניסיה -הללויה!  אם סבי היה חי הוא היה בוודאי היה שמח שהמדינה סוף-סוף זוכרת אותם. סבי היה נוהג לספר לי כיצד הגרמנים פלשו לתוניסיה אספו את כל היהודים הצעירים והוא ביניהם והפכו אותם לעבדים.הם כפו עליהם לבנות את מחנות ההשמדה של עצמם. אני חושב שסבא שלי היה אוהב את סרטו החדש של קוונטין טרנטינו ממזרים חסרי כבוד, כי כל מה שסבא שלי חלם לעשות לנאצים ולהיטלר זה לירות בהם בלי הפסקה ולהתאכזר אליהם כמה שאפשר. לזיכרון של סבא שלי מהנאצים תמיד התלווה הרצון להרוג אותם במוות משפיל ואכזרי, זה היה משחרר אותו. השואה יכולה להישכח אבל לעולם לא תסלח. סבא שלי תמיד סיפר לי כמה היה לו רע בתוניסיה, כמעט ולא סיפר לי על דברים מרגשים שקרו לו. זיכרונות יפים ורומנטיים. היום אני מכריח את סבתי שתחייה, לספר לי רק סיפורים יפים.

 

לחם בירה

כל אחד יודע שבני ישראל נאלצו לצאת בחופזה ממצרים ומשום שלא היה להם זמן הם הכינו מצות במקום לחכות לשמרים שיתפיחו. לפני המון זמן חברה של חברה לימדה אותי להכין לחם חופזה הרבה יותר טעים מהמצה. לחם בירה. ההכנה שלו מהירה וקלה לא דורשת מאמצים מיוחדים והשילוב מעניין. מעולה עם ארוחות בוקר, אמרו לי שהוא מעולה עם חמאה. ואני יודע שזה מעולה עם טחינה גולמית או ממרח פסטו. מומלץ לאכול אותו חם.

מה צריך..

חצי קילו קמח מחיטה מלאה(אפשר קמח רגיל)

חצי ליטר בירה, אני משתמש בארדינגר כהה או בסטראופרמן בהירה.

שלוש כפות סוכר

כף אחת מלח

כף אבקת אפייה

2 תבניות אינגליש קייק

 

איך עושים..

מחממים תנור לחום של 180-200 מעלות. מנפים הקמח בקערה (לא חייב, אפשר פשוט לשים) מוסיפים את המלח והסוכר ושופכים  את הבירה. מערבבים לעיסה אחידה. הכמות מספיקה לשתי תבניות אינגליש קייק. מניחים בתבנית עד לחצי (זה יתפח) אופים בתנור למשך חצי שעה.

-אפשרות לתוספות. בצל מטוגן, זיתים, גרעיני חמנייה, שום.

 

סמטה-גשם-מיטה-פוך

השבוע היה גשום, חורף, לילות קרים. נזכרתי בימים דומים, כשהייתי קטן ושדרן הרצף השמיע שירים שקטים ואמר בקולו הנמוך- "הנה שירים שיחממו לכם את הלב", אז זה הצחיק אותי. בימי זיכרון השירים הופכים עצובים וזה מעצבן אותי.

שירים יכולים לרגש אותי, ממש לגעת לי בלב , ללטף או לשרוט אותו. מיקסטייפ מלווה מלכה מספר 2 מכיל שירים שקטים ברובם, שירים שאפשר ללכת לישון איתם בלילה, שירים שאפשר ללכת איתם בגשם ולשמוע בנגן. שירים שיכולים גם להעלות זיכרונות, לשחרר ולרגש. לכווץ את הלב אך גם להרחיב אותו.

מיקסטייפ מלווה מלכה מספר 2 להורדה.

רשימת השירים, מומלץ לשמוע בסדר הזה...
1. Owen pallet-midnight directives (2010)
2. Efterklang-full moon (2010)
3. Yo la tango-if it's true (2009)
4. The magnetic fields- you must be out of your mind (2010)
5. Real estate- beach comber (2009)
6. Noah ant the whale- blue sky (2009)
7. Hot chip- alley cats (2010)
8. Lightning dust- dreamer (2009)
9. The swell season- low rising (2009)
10. Richard Hawley- open up your door (2009)
11. Midlake- core of nature (2010)
12. The clientele- Jennifer and Julia (2009)
13. The veils- it hits to deep (2009)
14. Vampire weekend- I think u r a contra (2010)
15. Why?- one rose (2009)
16. Laura veirs- I can see your tracks (2010)
17. Blue roses- Rebecca (2009)
18. The xx- stars (2009)
19. Eels- little bird (2010)
20. Peter Gabriel- flume. Bon iver cover (2010)
21. Soup & skin- turbine womb (2009)
 

ולסיום- שיר של הוט צ'יפ-boy from school עוסק בזיכרון, שחרור מעט הרגשה של פספוס, אבל גם הרבה השלמה. והשבוע חידשו אותו להקת גריזלי בר, בחידוש מעולה לדעתי.השיר הזה מזכיר לי את השיר של יהודה עמיחי, עימו פתחתי.

עד לשבוע הבא

שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

 

3 מחשבות על “יום הזיכרון לשואה ולגבורה

  1. אחד הפוסטים הטובים שלך, אבל יש להזכיר שפרעה לא רק רצה שבני ישראל יהיו עבודים אלא להשליך את כל הבן הילוד ליאור, וזה בהחלט מתקרב מאוד לרצח עם.

    • תודה דרור
      באשר לפרעה ולפקודתו להשליך כל בן יאור יש חילוקי דיעות ואני נוטה לקבל את הפרשנות שלפיה פרעה אכן פקד לעשות כך אבל בפועל לא זה לא בוצע וגם נאכף. פרעה בחר לא לאכוף כי הוא הבין שזה מטופש הרי לא ישארו לו עבדים

  2. ייתכן שהוא התתחרט אחר כך, אבל זה לא מסתדר עם הפשט, הרי בת פרעה מצאה את משה לאחר הפקודה להשליכו ליאור.

כתיבת תגובה

