לא

על משטח מימי הקצף, עננים קובץ הרוח. בין המים והענן גא ירקיע עוף הסער. כברק שחור מראהו..הוא צוחק ובז לענן, הוא מאושר מתייפח..זהו קול נביא הישע, יתחולל בעוז הסער! (מקסים גורקי)

שבוע טוב! והשבוע, פרשת שמות. הפרשה הראשונה של ספר שמות. עד עכשיו, בספר בראשית, עסקנו באישיים, באינדיבידואלים. קרי אברהם, יצחק, יעקב ויוסף. מספר שמות ואילך עוסקים הסיפורים בעם. עם חדש שנולד-עם ישראל. הפרשה הזאת כל כך מלאה באירועים: גזירות פרעה החדש ביהודים, העבדות, מות כל בן זכר והשמדת העם, לידת משה, השלכתו ליאור, הצלתו מידיה של בת פרעה, בריחתו ממצרים, נישואיו לציפורה המדיינית, התגלותו לאלוהים והפיכתו למנהיג הראשון של עם ישראל. כמו שאמרתי, מלא אירועים. כמו שספר בראשית מתחיל מהחושך אל האור, כך גם ספר שמות מתחיל מהחושך של העבדות והאיום בחיים, מתקופה רעה ונוראית, אל האור. הולדת משה, היציאה לחירות, הולדת העם, ועל כך עוד נדבר בהמשך.

כאמור, הפרשה עוסקת בהמון נושאים. בחרתי להתמקד בשניים. האחד הוא הצעקה לעזרה והשני הינו חוסר הציות. הרב בנימין לאו כתב בספרו אתנחתאכי  "הגאולה מגיעה מהזעקה". בני ישראל סבלו וסבלו ועבדו בפרך וזעקו את סבלם לאל, אותו הם מאמינים. האל, לפי האמונה, שמע אותם, הוליד להם מושיע ובחר בהם מכל העמים. זה מזכיר לי סיפור-אגדה ששמעתי מזמן. מסופר על אדם, שהאמין באלוהים בצורה הכי אדוקה שאפשר. הוא גר בבניין, בקומה השלישית והאחרונה. יום אחד פרצה שריפה בבניינו, שהחלה להתפשט מהקומה הראשונה. השכנים קראו לאדון לרדת, שיציל את חייו. והוא, "רק אלוהים יציל אותי" אמר, ונשאר בביתו. האש הגיעה לקומה השנייה, אנשי חילוץ הגיעו אליו עם סולם וקראו לו לרדת, אך הוא סרב, בטענה שרק האל בשמיים יציל אותו. במהרה, האש הגיעה לביתו. שלחו מסוק להציל את חייו של האדון, שהמשיך בשלו. לבסוף, הוא נשרף ומת. כשהגיע לגן העדן, שאל את אלוהים: "למה הרגת אותי? אני איש מאמין..". ענה לו אלוהים: "לא קראת לעזרה, ויתרה מכך – כשהוגשה לך העזרה, סירבת לקחת אותה. מה אתה רוצה שאני אעשה? הגאולה מגיעה מהזעקה."

לא תמיד אני קורא לעזרה, בכדי לגאול את הנפש המיוסרת שלי. חסרה בי התכונה של הזעקה. לרוב, היא אילמת כלפי חוץ ורועשת מבפנים. אני חושב שאחרי הזעקה, מגיע שלב המעשה. עם ישראל זעק לאלוהיו. יוכבד, אמו של משה, הצילה את בנה והצפינה אותו בביתם, ולאחר מכן שלחה אותו ליאור. כמו שחסרה בי הזעקה, חסר בי המעשה. לפעמים אני באמת רוצה לקום ולזעוק, לקום ולעשות. אבל אני לא שונה, רובינו כאלו. למרות שבתקופה האחרונה קיימות הרבה זעקות על איוולת ועוולות חברתיות, והדברים כן משתנים. תמיד שאלתי את עצמי, למה אני לא בתוך תנועה חברתית שרוצה לשנות?

מחוסר ציות נולד העולם – חווה לא ציוותה להוראותיו של אלוהים ואכלה את התפוח. מציות חרב העולם – ראו גרמניה הנאצית. יוכבד, אמו של משה, עברה על החוק והשאירה בחיים את משה. מעשה אמיץ, כשאני חושב עליו. מחוסר הציות שלה ומהגבורה שלה, נולד מנהיג החופש של עם ישראל. היא בעצם התחילה מהפכה. אלבר קאמי אמר פעם כי מי שאומר לא,  הוא מהפכן. אני לא חושב שאנדרלמוסיה היא הפיתרון, אך לפעמים, להגיד "לא", מוליד דברים חדשים ומועילים. כשהתחלתי לספור, כמה פעמים אמרתי "לא" השנה, הפסקתי די מהר את הספירה. אולי זה אחד הדברים שאני צריך לעבוד עליהם. אולי הרבה אנשים.

 אוכל

השבוע היה לי קשה עם אוכל. חטפתי קלקול קיבה, רוב הזמן הייתי במיטה ושתיתי תה והרבה מים. הגוף שלי בהחלט אמר "לא" לכל מה שניסיתי להכניס לפה, ואני מצידי  המשכתי לזעוק את כאבי בשקט. בעודי כותב שורות אלו, אני חש טוב יותר, אבל על אוכל קשה לי לחשוב, עמכם הסליחה. האוכל יחזור בשבוע הבא.

סיפורי סבתא

סבתא, אני חולה. אני יודעת. איך את יודעת?. אני יודעת, אני יודעת. אני מרגישה, אני חולמת. חלמת עליי?. אני כל הזמן חולמת עליך. סבתא, לא חלמת עליי. חשבת עליי, יש הבדל. (אנחה) אני חולמת, אני חולמת. איך את מרגישה?. עשיתי זריקה נגד שפעת החזירים, וזה החליש אותי. עשית בסוף את הזריקה?! טוב מאד, סוף סוף את מקשיבה לי. ותראה מה יצא. זו זריקה חזקה. את תהיי בריאה סבתא, זה יעבור לך. אני כבר זקנה. לא כל כך זקנה. סבתא, אמרת פעם לא לסבא?. אני לא זוכרת. מה זו השאלה הזאת?. סבא אמר לי פעם לא, כשעלינו לארץ. רציתי להישאר והוא בתקיפות אמר לי "לא". עכשיו אני תקועה בב"ש. סבא תמיד הקשיב לך. תמיד הקשיב לי, היה גבר לעניין. מה הכנת לאכול?. לא הכנתי כלום. גם אני לא. שבוע הבא אני מגיע. אלוהים גדול, תהיה בריא. גם את.

המיקסטייפ הראשון שלי

למעשה, את המיקסטייפ הראשון שלי הכנתי לילדה שהייתי מאוהב בה נואשות בכיתה ט'. הכנתי לה אוסף שירי אהבה מכל הזמנים, במחשבה שאולי מילות השירים ירמזו לה לאהוב אותי. מתוחכם מידי, אבל בחרתי וערכתי את השירים בקפידה, בקלטת של תשעים דקות, ארבעים וחמש דקות כל צד. חשבתי, שאחרי האזנה אחת, אולי שתיים, היא תענה לחיזוריי. מן הסתם, היא לא הבינה, ואני מצידי המשכתי להכין לה אוספים אותם לא הבינה.

השבוע יצאו כל מיני אלבומים מענינים. חלקם טובים, אבל אף אחד מהם לא תפס אותי ממש, אולי בגלל שהייתי חולה. אז הכנתי אוסף של כמה שירים, רובם חדשים, בהם שני קאברים. מאש-אפ אחד. סימפול אחד. כולם שירים טובים. המיקסטייפ הראשון של מלווה מלכה. 

אפשר להוריד את השירים כאן אולי תגלו מסר שמסתתר. בנתיים אפשר לצפות ברבע ממנו , האחד של הדראמס והשני של הנייף מתוך אופרה אלקטרונית שהם כתבו, השלישי אמילי אחת מהנשים היפות בעולם, סולנית המטריק עושה קאבר לבוב דילן והרבעי, האבי להקה חדשה מבריטניה.

 



עד שבוע הבא

שיהיה שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

כתיבת תגובה

