תדליקו לי עוד נר, בבקשה

 

כמו שאמר על הבשמים שהם להשיב נפש, כן סדור השולחן, שהרי לצאת מדבר להפכו הוא זר, ובמוצאי שבת יוצאים מן המנוחה אל המלאכה, ולכן יש לו לאדם להדליק נר יפה יותר משאר לילות החול…

 

שבוע טוב! והפעם גם חג שמח. פרשת וישב זו הפרשה בה מסופרים חלומותיו של יוסף, מכירתו לעבדות במצרים, הקנאה של אחיו של הבוגרים וגם בנוסף סיפור, שלו מאפיינים מן המיתולוגיה היוונית יותר, על יהודה ותמר.

נתמקד ביוסף ובחלומותיו, הוא חולם שני חלומות שמבטאים את רחשי ליבו. יש לו יעוד בחיים והוא רוצה לשלוט בעם ישראל. הוא מתמודד עם השאיפות שלו והיעוד שלו בקושי רב, אחיו מלגלגים לו ומקנאים בו ולבסוף מוכרים אותו, הוא לא מצליח להגיע לייעודו וזה מתסכל אותו הוא עובר דרך פתלתלה עד שהוא מגיע אל האור. את הפרשה הזאת תמיד קוראים בשבת הראשונה של חנוכה, חג האורים. ביהדות יש דגש חזק של אור הוא מסמל בין היתר יעודו של אדם, אך זה מתגשם כאשר הוא עובר ייסורים קשים וכישלונות רבים, הרי נאמר ויהיה ערב ויהי אור, קודם כל לסבול ואז ליהנות(זה גם נשמע מאד פולני).

פעמים רבים אנחנו מוצאים את עצמינו שואלים לאן, תוהים אם אנחנו בדרך הנכונה, מנסים כל כך הרבה דרכים, מתכוונים על ידי אחרים, אחרי רחשי ליבנו ורוצים להגשים את המטרה את החלום לזכות לראות את האור.לפעמים אנחנו מרגישים במקום ולא זזים ומתחפרים בחיינו, כמו היינו דמויות במחזה של צ'כוב למשל ומרגישים ריקים.

הפסיכולוגיה היהודית מטפלת באנשים עם בעיות זהות, ביטחון עצמי וכד' דרך אותו רעיון של היעוד והגשמה עצמית, היא טוענת שלכל אדם יש יעוד, לכל אדם יש תפקיד ועליו למצוא אותו ולפעול לפיו. נשמע פשוט, אבל זה מה זה מסובך. אני לא אכנס לשיטות הטיפול של הפסיכולוגיה הזאת, כי בעיניי היא מיסטית מידי, אבל הרעיון קסם לי.

אנשים מאושרים הם אלו שמצאו את הייעוד שלהם ועובדים לפיו. אנשים שמצאו את תפקידם בעולם וחולקים ממנו לשאר האנשים אין לנו כמובן רק יעוד אחד, אלא כמה.כמו להיות אבא, להיות זמר, סופר, איש עסקים, רופא מדופלם וכד', אנחנו כל הזמן סוללים לעצמינו את הדרך מן אותה חשיכת רחם אל אותו אור יום.

בחנוכה אנו מדליקים כל יום נר, זאת אומרת אנחנו מוסיפים כל יום אור "את החושך לא מגרשים עם מקלות, מגרשים אותו עם עוד אור" אמר פעם הרבי מקוצק. השבוע האחרון היה מוזר בעיני בהתרחשויות שלו,מוזר אבל אופייני הוא התחיל באמירה מגוחכת של שר המשפטים שלנו שחוקי המדינה צריכים להיות מושתתים על פי חוקי ההלכה, המשיך בערוץ פרטי לשמעון פרס ביוטיוב והסתיים בקבלת פרס נובל לכימיה, ויהי ערב ויהי אור.

 

הערה

לפני שאני אמשיך, יש לי הודעה-בשבועות הקרובים, אני אנסה איכשהו לעצב את הבלוג כדי שיהיה נוח לקרוא אותו, אם יש לך הערות אני אשמח לשמוע/לקרוא.

בינתיים האוכל עבר לכאן ואפשר למצוא אותו למעלה בלשוניות, זה מאד טעים ויש גם דברים מענינים אחרים, כדאי.

 

סיפורי סבתא

השבוע לא נסעתי לב"ש לבקר את סבתי שתחייה, אז דיברנו בטלפון, האמת היא שסבתא היא זו שיזמה את השיחה, לימדתי אותה להשתמש בחיוג המקוצר בטלפון הנייח שיש לה(זיכרון כבר לא מה שהיה פעם). היא סיפרה לי על ביקור פתע של בן אחותה המנוחה בביתה. הוא הזמין אותה לחתונת בנו. אני לא ממש זוכר את הקרוב משפחה הזה אבל סבתא אמרה לי שהוא שאל עליי והיא ענתה שאני בתל אביב לומד עובד משהו במעורפל כזה, היא לא ממש זוכרת מה אני עושה.

 אני תמיד זוכר לחדד לה את הנושא ואז היא תמיד שואלת מה אתה רוצה לעשות שתגדל, אתה בעצם כבר גדול(תרגום שלי) עניתי לה שאני יודע ושהיא כל פעם שוכחת. אבל היא לא שכחה שלא ידעתי לפני כמה שנים מה אני באמת רוצה לעשות והיא מפחדת שאני אלך לאיבוד שוב, היא שומרת עלי. אמרתי לה שאני רוצה ילד, היא שתקה כמה שניות וענתה חזרה הכי חשוב שתעשה טוב לאחרים. חייכתי ואמרתי שבשבוע הבא  אני בא רגיל.

 

זמר העשור

הזמר שהכי הרבה ריגש אותי בעשור האחרון, שר הרבה על יעוד אל מול כישלון. חלומות אל מול אכזבות והוא קצת מזכיר לי את דמותו של יוסף , בכלל אני חושב שיוסף היה הומוסקסואל לא מוצהר. בדרך בה זמר העשור שלי הגיע לתודעה של רבים מזכירה לי את הדרך שעושים מן החושך אל האור.הוא מצא את יעודו בגיל מאד צעיר והאמין בה והלך עד הסוף עד שלו ריד שמע אותו שר והשאר היסטוריה-אנטוני האגרטי.

קצת היסטוריה, אנטוני נולד באנגליה, משפחתו עברה לאמסטרדם כשהיה בן ארבע ואחרי שנה עברו לארה"ב לסן פרנסיסקו.

לאנטוני היה חלום להיות זמר הוא עבר לניו יורק למד בבה"ס לאומנויות והופיע בפאבים, הוא הושפע רבות מבוי ג'ורג' ומארק אלמונד ואלו היו גיבוריו התרבותיים.

בשנת 2000 הוציא את אלבומו הראשון באנגליה ולאחר ארבע שנים הוציא אותו בשנית בארה"ב. האגדה מספרת, שלו ריד ראה הופעה שלו באיזה פאב בניו יורק והתלהב ומיד רצה לעבוד איתו. שנה לאחר מכן אנטוני הוציא את אלבומו השני ששם הוא משתף פעולה עם לו ריד וגם עם גיבור הילדות שלו בוי גו'רג', הגשים חלום, מצא את הייעוד שלו. בין היתר הוא משתף באלבום הזה פעולה עם דבנדרה בנהארט ועם רופוס ווינרייט.

האלבום הזה זכה בפרס מרקורי היוקרתי ואנטוני הפך לדמות מוכרת בעולם. מלבד המוזיקה המרגשת שלו הוא בן אדם שחיצוניותו מאד משפיעה. קולו המיוחד דומה מאד לקול של דיווה כושית משנות השישים. נטיותיו המיניות לא ברורות, מעין אנדריגונוס כזה.

 

אנטוני עם מארק אלמונד בביצוע קורע ממש

לאנטוני היה חלום ויעוד והוא הגשים אותו בדרכים פתלתלות וקשות, הוא הגיח מן החושך אל האור. בשירים שלו זה ניכר המלחמות הפרטיות שלו עם הזהות המינית, עם המשפחה, עם עצמו , מלא בשאלות קיומיות, באלבום האחרון יש אפילו מחשבות על התאבדות, אבל לדעתי מורגשת אצלו סוג שלמות ואושר, אחרי הכול השירים שלו מאד מאד שלמים ואינטליגנטיים, עוצמתיים ומרגשים.

16 טעימות מאנטוני האגרטי להורדה

 

זמרת העשור

כמו שיוסף הוגלה שלא מרצונו למצרים והפך לאישיות בפני עצמה, כך גם סיפורה של זמרת העשור שלי. להבדיל אלף אלפי הבדלות רג'ינה ספקטור עלתה לארה"ב מרוסיה כי הוריה היהודיים החליטו להגיע לשם ולא לעלות ארצה. הסיפור שלי עם רג'ינה מתחיל דווקא ב-2006 כשיצא אלבומה הקומוניקטיבי ביותר, התאהבתי בה, חשבתי עליה כל היום ושמעתי אותה כל הזמן, רציתי להתחתן איתה, שתהייה אם ילדיי, השתמשתי בה להתחיל עם בחורות אבל בתוך תוכי רציתי את רג'ינה, אחר כך גם גיליתי את שיריה האחרים מהאלבומים הראשונים שלה, היותר טובים לדעתי. היא לדעתי מלכת האינדי האולטימטיבית.

ערבול תמונה-אמיר קוטיגרו

יש לה קול שנוגע ממש ממש קרוב לנשמה שלך והיא מגישה אותו במוזיקה פופ קברטית. כשהיא הופיעה בארץ היא נתנה את כל כולה על הבמה ומאות מעריצים שרו איתה. היום אני כבר לא אוהב אותה, עבר לי, אך יש בי את הזיכרון מאותה הופעה מהפנטת והיא תמיד תישאר אצלי בלב-זמרת העשור.

16 טעימות מרג'ינה ספקטור להורדה

 

 בשבוע הבא פרשת מקץ, להקת העשור שלי, כמה סוגי שקשוקות ועוד.

שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי.

 

4 מחשבות על “תדליקו לי עוד נר, בבקשה

  1. אלפרד, מקסים ומרגש, יופי של חיבור בין פרשת השבוע למוסיקה ולמציאות בכלל, אין כמוך, אתה בעצמך אור 🙂

כתיבת תגובה

