התות בגני

 

"במוצאי שבת נמי כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד,
כאדם המלווה את המלך בצאתו את העיר"

 

וישלח

שבוע טוב! השבוע בפרשת השבוע- וישלח. יעקב שב אל ביתו,מולדתו ארץ ישראל אחרי שנים בגלות, הוא פוגש את אחיו, עשיו ומפחד מהפגישה הזאת פחד מוות, הרי הוא גנב לו את הבכורה. עשיו מקבל אותו בברכה, להפתעתו הרבה של יעקב.

בהמשך הפרשה יעקב מתאבק ומנצח עם איש מסתורי ובעקבות כך מחליפים לו את השם לישראל, כלומר נלחם עם האל(יש כאלו שמסבירים את הריבוי במלחמות באיזורינו לפי השם הזה) ואז מגיע סיפור מאד תמוה בעיניי, שקשה לי מאד לשפוט. דינה בתו של יעקב יוצאת לטייל ומגיעה לשכם שם פוגש אותה חמור בן שכם ואונס אותה.

מכאן הסיפור מסתבך עוד יותר, הוא מתאהב בה ומביע חרטה ורוצה להתחתן איתה וכמנהג באותם ימים להציע עבורה גמלים כבשים כסף רב וכד'. האחים של דינה שמעון ולוי, תחילה מבקשים מבני שבטו של שכם לעבור ברית מילה, למרות שכל הגברים עוברים ברית מילה לשמעון וללוי זה לא מספיק, הם מחליטים לחסל את כל משפחתו של חמור.

עונש חמור ביותר ואל אחת כמה וכמה, עונש לא מוסרי. יעקב בסוף הפרשה מביע צער כבד על מעשה הבנים שלו והסיפור המקראי די מבקר את האקט הגועלי הזה. העונש היה צריך להיעשות אחרת ואולי דינה הייתה מתאהבת בו למרות הכול. חוסר המוסריות שבעונש הזה מזעזע אותי.

 

ויקום מלך

סיפור האונס, הזכיר לי סיפור אונס אחר לגמרי שהיה לפני כמעט שלושים שנה. זוהר ארגוב, זמר מתחיל, הואשם באונס ונגזרה עליו שנת מאסר. אחרי שריצה את עונשו, רצה לחזור לשיר.זוהר, מלא בפחדים וביטחון עצמי נמוך, החל לסלול דרכו אל ההכרה. זוהר ארגוב כבש לבבותיהם של רבים והפך למלך, לסמל. יתרה מכך הפך את הז'אנר שלו ללגיטימי ומינסטרימי "גלגל"צי", "ערוץ עשרים וארבעמי".

בשבועות האחרונים,  הועלה הרעיון לתת לזוהר ארגוב רחוב בתל אביב ובראשון לציון עיר מולדתו, כמובן שהיו הרבה קולות נגד, הרי מדובר באנס, מסומם ועבריין. ההצעה בינתיים כבר ירדה מסדר היום הציבורי של הועדה לעניני שמות בעיריית ת"א. כאילו הענישה את זוהר ארגוב מחדש על מעשה האונס הנתעב שלו.

אני דווקא הייתי מאד בעד לתת רחוב על שם זוהר ארגוב, בשבילי ובשביל הרבה אחרים הוא סמל למאבק הדיכוי של האליטה האשכנזית של אותם שנים(היום זה שונה לגמרי)הוא האנדרדוג שמנצח, הוא סוג של ריקי בלבואה, הוא נושא הלפיד.

הוא התחיל מהפך שלצערי לא רואה את ,תוצאותיו ולא משנה מהן התוצאות, העובדה ברורה לכל משה פרץ בהיכל התרבות.

 כתבה בעד ונגד רחוב על שם זוהר ארגוב

בתקופה האחרונה עולים הפרסומים בכלי התקשורת על כך שהמוזיקה המזרחית או הים תיכונית במיינסטרים וכולם מנסים להבין איך ומדוע ומצד שני יש פרסומים בכל כלי התקשורת על סצנת האינדי הפורחת בישראל. מספר האנשים שהיו בפסטיבל אינדינגב האחרון זהה למספר האנשים שהגיעו לגמר כוכב נולד לדוגמא.

סצנת האינדי הישראלית מזכירה לי במידה רבה סצנה אחרת שהייתה בישראל לפני שלושים שנה, סצנת המוזיקה המזרחית, צלילי הכרם , צלילי העוד, אהובה עוזרי, דקלון היו מנציגיה הבולטים ותמיד-תמיד הם התלוננו על קיפוח, שלא משמיעים אותם למרות שיש להם קהל , שלא מחשיבים אותם, שמזלזלים בהם.

ההבדל היחיד בין שתי הסצנות זה התלונות והמרירות. אני לא שומע את אותה מרירות וטענות על קיפוח מצד אותם יוצרי אינדי מעולים כמו עמית ארז, רם אוריון, דפנה והעוגיות, גבע אלון ועוד.

יכול מאד להיות שהם אכן מתלוננים ונמאס להם מהדיכוי הגלגלצי אולי הם מתביישים להתלונן, אבל קולם לא נשמע ולמרות זאת הם ממשיכים להופיע ולהקליט וליצור ובעיקר קצת לרענן.

סצנת האינדי הישראלית, צריכה מה שסצנת המוזיקה המזרחית מלפני שלושים שנה קיבלה מזוהר ארגוב, היא צריכה מלך, מנהיג, מודל לחיקוי, אישיות כריזמטית שתסחוף גם את קהלו של האינדי וגם את השאר(גלעד כהנא לא נחשב). היא צריכה את הפרח בגני. לדעתי שתי הסצנות הולכות בקווים מקבילים. לא רחוק היום ויקום מלך האינדי הישראלי, באיזה כוכב נולד או משהו בסגנון.

 

ולאוכל

הפעם קינוחים, השבוע ראיתי שיש תותים בשוק ועדיף תותים במקום עוד מכונות של מלחמה כתב פעם זאב נחמה באחד משירי הפופ הטובים שנכתבו כאן.

 תות זה הפרי האהוב עליי, הוא פרי שיש עליו קונצנזוס, הוא מסמל תשוקה ויצריות. הלוואי והיו שדות התות לנצח, אבל הם רק בחורף. אז הנה עוגה וסלט

 מתכון עוגת תות בננה עם קרם מסקרפונה

תבנית באורך 25

המרכיבים

125 גרם חמאה

4\3 כוס סוכר

2 ביצים

2\1 1 כוסות קמח

1 כפית אבקת אפיה

2\1 מכל שמנת חמוצה

3 בננות בינוניות קלופות ומעוכות למחית.

2\1 קילו תותים

 לקרם מסקרפונה

350 גרם גבינת מסקרפונה

5 כפות אבקת סוכר

גרידת תפוז מרבע תפוז

1 מקל וניל טרי

 ההכנה

1.בקערת נירוסטה מניחים את המסקרפונה, אבקת הסוכר, גרידת התפוז וגרגירי מקל הווניל.

מערבבים לתערובת חלקה ושומרים במקרר.

2.מחממים את התנור לחום בינוני ומשמנים את התבנית.

3. שמים בקערה המערבל את החמאה והסוכר ומערבלים כ2 דקות,עד שמתקבל קרם אוורירי.מוסיפים את הביצים זו אחר זו ומערבלים לאחר כל הוספה ,עד לקבלת קרם אחיד.מוסיפים את הקמח ואבקת אפיה ומערבלים עד שהם נבלעים בקרם.מוסיפים את השמנת החמוצה, ומחית הבננות ומערבבים ידנית לעיסה אחידה.יוצקים את העיסה לתבנית ואופים כ45 דקות.עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא מעט לח.מצננים ומגישים

אחרי שהעוגה מוכנה מורחים קרם המסקרפונה על העוגה מלמעלה, חותכים את התותים  לרצועות ומניחים על הקרם ומגישים.

 

סלט תותפוז

2\1 קילו תותים

3 תפוזים גדולים

עלי נענע

חבילת  שוקלד מריר

אגוזים קצוצים

סירופ תפוז:
3/4 כוס מיץ תפוזים טרי
2 כפות מיץ לימון טבעי
3/4 כוס סוכר
1 כף קליפת תפוז מגורדת דק

כפית ברנדי

 אופן ההכנה:

מכינים את הסירופ, בסיר בינוני שמים את המצרכים על אש בינונית ומביאים לרתיחה, שמים בצד

חותכים התפוז והתות לחתיכות קטנות,חותכים הנענע שמים בקערה ומערבבים. מגרדים שוקולד מעל(כמו שמגרדים בולגרית למשל) מוסיפים הסירופ ואם אפשר אגוזים קצוצים והרי לכם קינוח חמוד.

 

שיר העשור(שלי)

את השיר הזה שמעתי לראשונה בינואר 2004 בין הזפזופים בין ערוצי המוזיקה השונים, הגעתי ל MTV 2 שמתיימר להשמיע מוזיקה אלטרנטיבית. זה היה בשעה תשע בערב במצעד של מגזין NME ואז התחיל להתנגן השיר, שנשמע כמו עוד שיר רוק'נרול סטנדרטי ואז בשנייה החמישים וחמש הקצב מתחיל להשתנות וזה הופך להיות שיר קצבי וממכר.

עד היום הוא ממכר אותי. כנראה שזה השיר הכי טוב שהם כתבו, שיר עם מלא פרשנויות. שיר אהבה, דו קרב בין לוחמים. הייתה איזו תקופה שראיתי בו שיר הצעה לנישואים, קחי אותי, אני רוצה אותך, תוציאי אותי לעולם אחר ויפה, אך באותה מידה השיר יכול להתפרש כדו קרב, אם אני אזוז אני אמות, נאמר באחת השורות.

הוא שיר המבקש בקשה פשוטה לכאורה, לצאת החוצה, הוא שיר של לידה מחדש, בשבילי הוא סוג של מהפך קטן שהתחולל בי. אך מצד שני השיר יכול להתפרש כשיר על תלות באדם השני. אבל יותר מכל הוא שיר שמחזק את הקלישאה, צריך שניים לטנגו, תרתי משמע. זהו שיר ריקודים, כיף לרקוד אותו וגם זה שיר שמסביר בפשטות שרק יחד אפשר לצאת החוצה ולהיוולד מחדש.

תמיד דמיינתי את השיר הזה באיזה פאב, בהתאהבות של מבט ראשון, בלדבר עם העיניים כשאני יושב על הבר והיא יושבת בשולחן והיא מתלבטת ואני בטוח והיא שוב מתלבטת ואני עוד יותר בטוח, שרק היא יכולה להוציא אותי מהבר אל העולם ולרקוד בגשם ברחובות יחדיו. הייתי שומע את השיר בנסיעות שוב ושוב ושוב, אני שומע את השיר הזה כמעט כל חודש. הוא שיר ברוח התקופה, של הפוסט פאנק החדש, של הארט רוק הציני, מלא בהומור עצמי וים של מודעות.

בערך שנתיים אחרי שהשיר יצא הוא כבר הגיע לגלג"צ והפך ללהיט. היום כמעט שש שנים מאז שהוא יצא אני עדין יכול לשמוע אותו מבלי להפסיק. כשאני שומע אותו, בראשי עולות הנפשות שאני הכי אוהב בעולם, כי הוא מזכיר לי זמנים אחרים, פרץ נוסטלגיה יחד עם עכשוויות ורלוונטיות, רגעים של ערגה וכיסופים שמשתלבים עם כאן ועכשיו, הנאה של הרגע. יותר מכל מסמן בשבילי נצחיות, הוא על זמני בדיוק כמו אותם אנשים שבראשי מתרוצצים ברגע שהשיר הזה מתנגן, הם איתי לנצח. אני לא חושב שאני אעזוב בלעדיהם.

בוואלה! דנה קסלר מדרגת את השיר הזה במקום החמישי והמכובד

Franz Ferdinand-Take Me Out  להורדה

הקאבר של סיזר סיסטרס להורדה

 

בשבוע הבא, פרשת וישב, עוף ושומר, זמר וזמרת העשור ועוד ועוד

שבוע נפלא וכיפי

אלפרד כהן, השלישי

2 מחשבות על “התות בגני

  1. האמת שבכלל לא ידעתי שזוהר אנס
    ואם הייתי נשארת מבלי דעת הידיעה הזו הייתי חושבת שמגיע לו רחוב, פשוט כי הוא נהיה פרסונה.
    בתכלס- הוא אף פעם לא הרשים אותי בשום פן חוץ מהיותו זמר וסמל. בראיונות שראיתי איתו הוא מסטול או בגמילה או סתם טיפש ונוירוזי.
    אז מה אם לא היה לו ביטחון, והוא בא מבית עלוב, ויש קונצנזוס על זה שהיה קיפוח בשנות השבעים וכו. אז מה. זה לא תירוץ .
    אונס הוא עבירה שיש בה קלון, והוא לא חולף אם ישבת שנה בכלא (ואני מקווה שהוא הרגיש את השנה הזו בישבנו) שזה כלום. ולשום מישהו שעושה כזה דבר לא מגיע כבוד ממלכתי או עירוני או סתם ציבורי, לאומנותי זה דווקא לא קשור בעיניי.
    וסתם לסבר את הדעת, נראה לי שגם בלי שום קשר לאונס הוא היה חרא בנאדם. יופי של זמר- חרא אישיות

    • השאלה שאני שואל, האם לא קיימת הסליחה בעינייך. בן אדם חטא ונענש על כך. אני כן חושב שמגיעה לו הסליחה. אם היה מדובר בעונש אחר כמו גניבה או קבלת שוחד היית סלחנית יותר לדעתי, אבל הוא פגע בנפש של אישה שזה נורא. אבל עדיין מערכת המשפט גזרהעליו שנת מעצר שממנה הוא יצא בן אדם אחר אני מאמין, שנגרר לסמים וכו'
      את ואני לא מכירים את אישיותו כדי לחרוץ שהוא חרא אישיות,אני מכירים רק את הדימוי התקשורתי שלו גם אלוויס היה בן אדם נורא, אורי זוהר על אחת כמה וכמה .גם דוד המלך נאף ויש מלון על שמו
      אני חושב שהוא מייצג את הדור הנדכא הזה ויותר מאשר הוא מיצג אותם, הוא זה שפתח להם דלתות והפך את האומנות שלהם ללגיטימית(לא מתווכח על איכותה) וכן היה לו את הכישרון לבחור את השירים הטובים ביותר.

כתיבת תגובה